2008-01-09, 22:15
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Mannen i Åkarp för några år sedan som satt och vaktade i ett tomt hus som utsatts för upprepade inbrott är ett exempel. Han hade i förväg tagit med sig ett gevär och när en inbrottstjuv dök upp skrämde han denne men sköt ändå honom i ryggen genom fönstret när tjuven var på väg att lämna tomten.
Han fick två år för vållande till annans död.

Då brast det i uppsåtsfrågan. Vållande till annans död kräver att det har varit bevisat att han inte ämnade träffa honom. Detta kommer inte kunna styrkas i Rödebyfallet.
Citera
2008-01-09, 22:18
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Då kan ju du som nästan är domare förklara för oss oinvigda hur fan åklagaren kan jämföra pappans handling med Mattias Flink som gick och hämtade sin ak5 och gick ut på gator och torg och letade offer. Jag och många med mig kan inte se likheten.

Nja, jag är möjligen mer domare än de flesta på FB, men jag sysslar inte med den här sortens juridik på riktigt.

Jag skulle tro att det har att göra med frågan om det psykiska tillståndet. Det är som sagt åklagarens enda svaga punkt och han vill väl gardera sig
Citera
2008-01-09, 22:21
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Nej, det gör det inte. Dels så föreligger inte pågående eller överhängande brottsligt angrepp. Dels så är graden av våld inte försvarlig i relation till hotet.
-

Det förelåg ju visst "pågående" brottsligt angrepp. Främst på egendom - som man också får skydda - och åtminstone "överhängande" när det gäller kroppsskada. När ett halvdussin punks med basebollträn och påkar går bärsärkagång på gården. Bultar på dörren och vrålar "vi är här nu" efter att tidigare per telefon ha uttalat hot om misshandel eller att döda, så har jag svårt att se något tydligare exempel.
Praxis är förvisso mjäkig, men efter bokstaven i nödvärnsbegreppet är det ingen tvekan.

Citat:
Den psykiska störningen är naturligtvis en helt annan sak. Befinner man honom vara under en psykisk störning när handlingen begåtts så skall han inte dömas till ansvar.

Vilket den rättspsykiatriska undersökningen fann att det var vis handlingen.

Citat:
I övrigt förstår jag inte vad du menar. Nödvärn är en befrielsegrund. Handlar man i nödvärn går man helt fri från ansvar. Huruvida angreppet man utsätts för är uppsåtligt eller ej spelar ingen roll. Det skall dock vara brottsligt.

Uppsåtet rör handlingen som är nödvärn eller nödvärnsexcess. Har man inte uppsåt att utföra handlingen så kan man inte hävda nödvärn. Det är därför försvaret i första hand hävdar att det icke föreligger uppsåt, och först i andra hand nödvärn.

Citat:
Kan man väl diskutera. Att skjuta en 15-årig skitunge i ryggen efter en halvflaska whisky och en del tabletter är inte riktigt min defintion av en hjälte.

Det är tveksamt hur mycket han drack, han tog flera klunkar efter händelsen. Några substanser av dem man söker efter vid kontroll hade han inga spår av i blod eller urin.
Citera
2008-01-09, 22:25
Bannlyst
Åklagaren ska i sin slutplädering dra parareller med Flinkfallet.
Han får då inte utesluta att Flink sökte upp sina oskyldiga offer medans pappan blev uppsökt i sitt hem av sina "offer"
Citera
2008-01-09, 22:28
Medlem
Tantaloras avatar
NJA 1990 s. 210

Den låter väl bra eller vad säger du Crissan?
Citera
2008-01-09, 22:34
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Dagens bästa!
Citera
2008-01-09, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Han kommer att åtalas för de brott han har begått. Det är inget konstigt och man kan inte driva en människa till någonting särskilt ostraffat överhuvudtaget.

De flesta sakkunniga är ense om att nödvärn är en löjlig invändning mot det här åtalet.

Ja. En helt annan fråga är i vilken utsträckning moppegängets långvariga, systematiska, och av rättsväsendet helt oförhindrade trakasserier ska räknas som förmildrande omständigheter - en fråga som rätten har att ta ställning till också om den konstaterar att den inte kan döma vare sig till fängelse eller sluten psykiatrisk vård.

Citat:
Advokaten hoppas på att han skall bli förklarad sinnessvag.

Det är ju nu inte någon linje som advokaten driver utifrån det blå, utan en linje som faktiskt föreskrivs av det rättspsykiatriska utlåtande som för närvarande föreligger.
Citera
2008-01-09, 22:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Då brast det i uppsåtsfrågan. Vållande till annans död kräver att det har varit bevisat att han inte ämnade träffa honom. Detta kommer inte kunna styrkas i Rödebyfallet.

Nu tar du i. Det räcker med att åklagaren inte kan göra troligt att han ämnade träffa honom. Men du har naturligtvis rätt vad avser att detta inte har några implikationer på Rödebyfallet.
Citera
2008-01-09, 22:58
Medlem
Enzo F Karlssons avatar
Citat:
Kan man väl diskutera. Att skjuta en 15-årig skitunge i ryggen efter en halvflaska whisky och en del tabletter är inte riktigt min defintion av en hjälte.-
Hur skulle du själv agera att möta ett ett gäng beväpnade tonåringar som utgör ett direkt hot mot din familj tror du? Något heroiskt är jag övertygad om, men vad?
Citera
2008-01-09, 22:58
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag behöver ingenting men kan inte se "Poffe säger..." som en seriös argumentation eftersom det inte är 100% säkert. Visst, rolig kuriosa och häftiga anekdoter då det troligen är juat han, men att bygga ett resonemang på det väljer jag att inte göra men sån är jag.

Klart man inte kan säga,till 100 % att det är han. Men dte är högst troligt eftersom han själv har berättat sin version av händelsen nu. Den borde han,rimligtvis,inte kunna berätta om det inte är han och han inte har varit där.
Det hade varit bra om man kunde använda hans inlägg och PM emot honom i en rättegång sen. Då skulle han nog inte ligga så bra till.
Citera
2008-01-09, 23:02
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora

Var snäll och lär dig skillnaden mellan nämndemän och jurister.

I övrigt, visst, den hade kunnat åberopas med viss framgång ifall han t.ex skjutit ett skott. Nu gjorde han ju inte det.
Citera
2008-01-09, 23:04
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzo F Karlsson
Hur skulle du själv agera att möta ett ett gäng beväpnade tonåringar som utgör ett direkt hot mot din familj tror du? Något heroiskt är jag övertygad om, men vad?

Det är nog mycket möjligt att jag skulle agera precis som mannen i NJA 1990 s. 210.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in