Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Nej, det gör det inte. Dels så föreligger inte pågående eller överhängande brottsligt angrepp. Dels så är graden av våld inte försvarlig i relation till hotet.
-
Det förelåg ju visst "pågående" brottsligt angrepp. Främst på egendom - som man också får skydda - och åtminstone "överhängande" när det gäller kroppsskada. När ett halvdussin punks med basebollträn och påkar går bärsärkagång på gården. Bultar på dörren och vrålar "vi är här nu" efter att tidigare per telefon ha uttalat hot om misshandel eller att döda, så har jag svårt att se något tydligare exempel.
Praxis är förvisso mjäkig, men efter bokstaven i nödvärnsbegreppet är det ingen tvekan.
Citat:
Den psykiska störningen är naturligtvis en helt annan sak. Befinner man honom vara under en psykisk störning när handlingen begåtts så skall han inte dömas till ansvar.
Vilket den rättspsykiatriska undersökningen fann att det var vis handlingen.
Citat:
I övrigt förstår jag inte vad du menar. Nödvärn är en befrielsegrund. Handlar man i nödvärn går man helt fri från ansvar. Huruvida angreppet man utsätts för är uppsåtligt eller ej spelar ingen roll. Det skall dock vara brottsligt.
Uppsåtet rör handlingen som är nödvärn eller nödvärnsexcess. Har man inte uppsåt att utföra handlingen så kan man inte hävda nödvärn. Det är därför försvaret i första hand hävdar att det icke föreligger uppsåt, och först i andra hand nödvärn.
Citat:
Kan man väl diskutera. Att skjuta en 15-årig skitunge i ryggen efter en halvflaska whisky och en del tabletter är inte riktigt min defintion av en hjälte.
Det är tveksamt hur mycket han drack, han tog flera klunkar efter händelsen. Några substanser av dem man söker efter vid kontroll hade han inga spår av i blod eller urin.