2011-12-27, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
1. Vad händer om man blir sjuk och måste till sjukhuset? Läste att i Storbritannien satte man tidigare handbojor på gravida kvinnor på sjukhuset vid hög rymningsrisk, troligtvis för att barnafödandet skulle gå rätt till (fick en del kritik), kan inte tänka mig Sverige någonsin gjort så.
2. Vad händer om man vägrar jobba? I Nordkorea kanske man blir ihjälskjuten eller torterad genom att inte få mat och vatten utan tvingas svälta ihhäl. Men i Sverige, blir man skickad tillbaka till cellen då?

2. Som AfSvinhufvud nämnde så får man inga pengar att handla i kiosken för, plus att i Sverige är det arbetsplikt på anstalter, beroende på vilken säkerhetsklass man sitter så får man knalla till högre säkerhetsklass om man arbetsvägrar.
Citera
2011-12-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
1. Mer eller mindre obligatoriskt med fyra vakter plus hansfängsel på dig och till två vakter. Ofta även midjebälte. Spelar ingen roll om du har två veckor kvar till frigivning. Om möjlighet finns tas du in vid sidan om. Annars tas du bojad genom vanliga väntrummen (i dina KVV kläder).
Detta gäller märkligt nog även på vissa öppna E anstalter. Trots att du går regelbundet på permission varje 14 dagar på egen hand och kanske till och med har frigång. Till sjukan tas du bojad med vakter. Alltså exakt lika som england du nämnde. Just kvinnodelen kan jag dock inte uttala mig om. Men vad gäller manliga klientelet så hanteras de som djur när de skall till sjukan också här i sverige.

2. Du får väldigt lite pengar att handla på kiosken för. Om man lyssnar på en del före detta interner här, så verkar det som en del anstalter försöker köra hårdare åtgärder.

Men om man studerar gäller väl inte arbetsplikten, så borde det inte kallas "sysselsättningsplikt"?
Citera
2011-12-27, 17:36
Bannlyst
Citat:
1. Mer eller mindre obligatoriskt med fyra vakter plus hansfängsel på dig och till två vakter. Ofta även midjebälte. Spelar ingen roll om du har två veckor kvar till frigivning. Om möjlighet finns tas du in vid sidan om. Annars tas du bojad genom vanliga väntrummen (i dina KVV kläder).
Detta gäller märkligt nog även på vissa öppna E anstalter. Trots att du går regelbundet på permission varje 14 dagar på egen hand och kanske till och med har frigång. Till sjukan tas du bojad med vakter. Alltså exakt lika som england du nämnde. Just kvinnodelen kan jag dock inte uttala mig om. Men vad gäller manliga klientelet så hanteras de som djur när de skall till sjukan också här i sverige.

2. Du får väldigt lite pengar att handla på kiosken för. Om man lyssnar på en del före detta interner här, så verkar det som en del anstalter försöker köra hårdare åtgärder.
1.Fel.Känner till folk som från anstalten åkt med endast 2 plitar i privata kläder!B-anstalt.
Citera
2011-12-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
1.Fel.Känner till folk som från anstalten åkt med endast 2 plitar i privata kläder!B-anstalt.

Antar att man är helt utan vakter och handbojor om man är pålitlig och anstalten inte är så tung.
Citera
2011-12-27, 18:09
Bannlyst
Citat:
Antar att man är helt utan vakter och handbojor om man är pålitlig och anstalten inte är så tung.
Livstidsdömd+B-anstalt?Krimv tänjer på reglerna när det passar.
Citera
2011-12-27, 18:15
Medlem
Citat:

"1. Mer eller mindre obligatoriskt "

Sant, jag har sett sådana fall också. Dock fler fall åt det sk säkrare hållet.
Det som är mest anmärkningsvärt är väl ändå att KVV kör detta lopp även mot personer som sitter på öppen anstalt. D.v.s. mycket låg risk för återfall i brott. Permissioner med övernattningar gjorda utan anmärkning. Och till och med kanske fungerande frigång.

För de som inte vet vad frigång är, så är frigång när personen varje dag på egen hand åker till ett jobb. Även på annan ort, men återvänder till anstalten på kvällen för att enbart sova där.

"Utökad frigång" är det som i pressen kallas "boja / fotboja"
Citera
2011-12-27, 18:21
Bannlyst
Citat:
"1. Mer eller mindre obligatoriskt "

Sant, jag har sett sådana fall också. Dock fler fall åt det sk säkrare hållet.
Det som är mest anmärkningsvärt är väl ändå att KVV kör detta lopp även mot personer som sitter på öppen anstalt. D.v.s. mycket låg risk för återfall i brott. Permissioner med övernattningar gjorda utan anmärkning. Och till och med kanske fungerande frigång.

För de som inte vet vad frigång är, så är frigång när personen varje dag på egen hand åker till ett jobb. Även på annan ort, men återvänder till anstalten på kvällen för att enbart sova där.

"Utökad frigång" är det som i pressen kallas "boja / fotboja"
Kvv präglas väl inte direkt av flexibilitet eller intelligens så knappast förvånande.Det handlar mycket om ekonomi(personalkostnader)På pappret så utförs säkerligen dessa transporter "korrekt"
Citera
2011-12-27, 18:30
Medlem
Citat:
Men om man studerar gäller väl inte arbetsplikten, så borde det inte kallas "sysselsättningsplikt"?

Studierna skall vara sanktionerade. D.v.s finnas med i din verkställighetsplanering.
Då är det ok.

Sedan tillkommer att KVV försöker få sin verksamhet att gå runt på bästa sätt. Vilket innebär att de personer de kan tjäna pengar på ofta har företräde.
Har du t.ex en utbildning tidigare, så anses du som gångbar som arbetssökande. Får därför inte studera. Ävem om det är så att du måste studera för att byta yrke, t.ex för att ditt brott förhindrar fortsättning efteråt. KVV välvilja sträcker sig inte så långt.

Du skall alltså helst ha, inga eller ringa studier sedan tidigare. Allternativt bidragsgivande studier. Som t.ex SFI.

Det är inte ok att t.ex studera språk som skoltyska för att du kommer att ha nytta av det i en eventuell senare anställning.

Du kan naturligtvis ha rejäl röta och träffa på en KVINSP som är människovän och ser KVV som en möjlighet att hjälpa dig tillrätta.
Men verkligheten ser oftast annorlunda ut.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2011-12-27 kl. 18:44.
Citera
2011-12-27, 18:37
Medlem
Citat:
Kvv präglas väl inte direkt av flexibilitet eller intelligens så knappast förvånande.Det handlar mycket om ekonomi(personalkostnader)På pappret så utförs säkerligen dessa transporter "korrekt"

Jag tror vi har ungefär samma erfarenheter.
Trist

Nu skall man kanske inte vara tyken, men en god vän som jobbat som advokat i lite mer än trettio år, hävdade med bestämdhet att personer som har svårt att få normala arbeten p.g.a. lägre funktion lockades av KVV jobb.

Tyvärr kan jag inte påstå att jag ännu träffat någon inom KVV som utmärkt sig possitivt. Socialt ja, men i övrigt, nää.
Citera
2011-12-27, 18:50
Bannlyst
Citat:
Jag tror vi har ungefär samma erfarenheter.
Trist

Nu skall man kanske inte vara tyken, men en god vän som jobbat som advokat i lite mer än trettio år, hävdade med bestämdhet att personer som har svårt att få normala arbeten p.g.a. lägre funktion lockades av KVV jobb.

Tyvärr kan jag inte påstå att jag ännu träffat någon inom KVV som utmärkt sig possitivt. Socialt ja, men i övrigt, nää.
Correctamundo
Citera
2011-12-28, 20:37
Medlem
Har hört på omvägar att en ansvarig person i den sk BOS på Tillberga anstalten blivit entledig/pausad.
Det är fortfarande bara ett rykte, men börjar komma från så många olika håll att jag bara väntar på tidningsartikel nu.

Det har att göra med topic på tråden, då det beskriver situationen som interner har under sin anstaltsvistelse.

Tjänstemannen på anstalten är enligt påståenden numera också polisanmäld förutom alla JO anmälningar hon dragit på sig.

Det tjänstemannen gör/gjort är att som regel neka interner möjlighet till kontakt med sina anhöriga. Trots att de anhöriga inte är inom brottsoffer kretsen. Detta är möjligt eftersom en intern måste söka om tillstånd för att få besök och ringa i telefon.
Utöver detta sitter hon och ringer runt till sambos, fruar etc och försöker övertala dem att skiljas från den intagna.
Tjänstmannen utrycker sig att den intagna är en förhatlig mansperson som bara ljuger och slår blå dunster i ögonen på dig.

OBS. det är ännu obekräftat så ta det också för obekräftat påstående.

Jag tror många fd interner här kan bekräfta att detta inte är en unik situation. Utan en helt normal situation på många anstalter.
KVV säger på sin hemsida etc att sociala kontakten är viktig och de uppmuntrar den. etc...
Men sök på JO och begär dommar från förvaltningsdomstolarna, så kommer ni se en bild av ett KVV som helt utan sakskäl konstant försöker motarbeta just kontakten med de anhöriga och utslussning till normala samhället.

Och nej. Det handlar tyvärr inte om "enbart" de tyngre brottslingarna. Detta händer också korttidare som sitter för EKO på vissa anstalter. Dessutom sitter tämligen många korttidare som är E klassade, på B anstalter utan skäl. Och hanteras som B interner.

D.v.s kan slutsatsen dras att KVV ljuger om sin verksamhet. Dessutom går tvärt emot svensk lag. Varför skulle de det?
Det tror jag är till för en helt egen tråd.
En KVV berättade för mig att orsaken till detta är att det bildats sk kulturer inom KVV och rättsystem.

Jag skall inte gå djupare eller längre ifrån topic än så här. Lämnar över till alla er med egen kännedom om situationen på anstalterna att berätta om denna bild stämmer någorlunda med er egen erfarenhet av hur det var att sitta på anstalt/fängelse.
Citera
2011-12-29, 17:52
Medlem
Är det nån som har erfarenhet av sitta utomlands? Skulle va intressant att höra vad som kan vara bättre och vad som kan vara sämre jämfört med en svensk kåk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in