Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-21, 02:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Men idag är väl Anders Borg sosse presis som dem andra?
Anyway klippet är roligt ivf


Jag trodde det också först, men jag tror att Borg fortfarande har ideal extremare än han visar.
Citera
2007-10-21, 09:23
  #14
Medlem
Representativ demokrati

I det svenska partisystemet blir man inte riksdagsledamot på grund av sina åsikter utan på grund av sin partilojalitet. Partierna sätter naturligtvis bara sådana personer som de kan lita på på sina partilistor. Att leta efter enskilda individer som sticker ut från partilinjen är med andra ord ganska dödfött. De finns helt enkelt inte. Och om de mot all förmodan finns så betyder det bara att de inte kommer sitta kvar i riksdagen över nästa val.
Citera
2007-10-21, 12:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra
I det svenska partisystemet blir man inte riksdagsledamot på grund av sina åsikter utan på grund av sin partilojalitet. Partierna sätter naturligtvis bara sådana personer som de kan lita på på sina partilistor. Att leta efter enskilda individer som sticker ut från partilinjen är med andra ord ganska dödfött. De finns helt enkelt inte. Och om de mot all förmodan finns så betyder det bara att de inte kommer sitta kvar i riksdagen över nästa val.
Det är väl ändå inte helt omöjligt att tillförskansa sig popularitet som 'independent' i exempelvis Moderaterna. Med hjälp av opinionsbildning via blogg och debattartiklar samt att man har ett starkt lokalt engagemang så kan det finnas stöd för antingen personröster eller att partiet sätter en högre upp.
Citera
2007-10-22, 01:24
  #16
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
Jag trodde det också först, men jag tror att Borg fortfarande har ideal extremare än han visar.

Anders Borg är övertygad sosse nuförtiden. Tror på omfördelningspolitik och på att styra ekonomin...

Edit: För övrigt är han inte folkvald....gick från partitjänsteman direkt till finansminister.
Citera
2007-10-22, 18:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Men han ser ut som ett homo
Hur är det väsentligt?
Citera
2007-10-22, 23:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Anders Borg är övertygad sosse nuförtiden. Tror på omfördelningspolitik och på att styra ekonomin...

Edit: För övrigt är han inte folkvald....gick från partitjänsteman direkt till finansminister.


Ända till alldeles nyligen trodde jag på det här, men jag tror allt att det bor en liten kapitalist i honom ändå, likt det bor en kommunist i Ohly.

(hur vore det om pöbeln fick veta att vi hade en .... liberal i regeringen?)
Citera
2007-10-26, 11:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Det fanns en omröstning på Frihetsfronten där de röstade fram de 10 mest liberala riksdagsmännen/kvinnorna. Tydligen är Gunnar Axén väldigt liberalt sinnad. Att inte nämna Fredrick Federley vore skam.
Nyliberalen.nu har tydligen också haft en nätomröstning om vem som är mest liberal. Står dock inte hur många som deltog i omröstningen.
Citat:
Frederick Federley (c)
Ulrika Karlsson (m)
Anna Bergqvist (m)
Nils Lundgren (jl)
Karolin Johansson (m)
Marko Huttonen (m)
Fredrik Malm (fp)
Adrian Borin (m)
Karl Sigfrid (m)
Johan Forsell (m)
Citera
2007-10-26, 12:34
  #20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Den enda jag kanske kanske kan tänka mig är fredrik federley. Men han ser ut som ett homo
Och?

P.S. Han heter väl ändå Fredrik Federley?
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Oj, det visste jag inte.

Jag undrar hur liberal Carl Bildt är egentligen, även fast han inte sitter i riksdagen. Jag tror han är mer liberal än han vill ge sken av.
Önska går ju alltid... Sorry, men hans skumraskaffärer med Lundin Oil har diskvalificerat honom från de liberalas skara.
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Nyliberalen.nu har tydligen också haft en nätomröstning om vem som är mest liberal. Står dock inte hur många som deltog i omröstningen.
Citat:
Frederick Federley (c)
Ulrika Karlsson (m)
Anna Bergqvist (m)
Nils Lundgren (jl)
Karolin Johansson (m)
Marko Huttonen (m)
Fredrik Malm (fp)
Adrian Borin (m)
Karl Sigfrid (m)
Johan Forsell (m)
Glöm Lundgren. Han har sagt att han vill ha ett eget parti, strunta i vilket parti det är, bara det är hans. Sådan principlöshet borgar inte för en god liberalism. Sedan så är Lundgren (synonymt med Junilistan) bara inställd på att EU inte skall få mera makt, oavsett vad det handlar om. En liberal anser att endast individer, inte stater, kan vara fria. Så om det är en federation eller t.o.m. en världsregering som skulle garantera individens frihet i en viss fråga är det bara tacka och ta emot.
Citera
2007-10-26, 14:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
P.S. Han heter väl ändå Fredrik Federley?Önska går ju alltid... Sorry, men hans skumraskaffärer med Lundin Oil har diskvalificerat honom från de liberalas skara.Glöm Lundgren. Han har sagt att han vill ha ett eget parti, strunta i vilket parti det är, bara det är hans. Sådan principlöshet borgar inte för en god liberalism. Sedan så är Lundgren (synonymt med Junilistan) bara inställd på att EU inte skall få mera makt, oavsett vad det handlar om. En liberal anser att endast individer, inte stater, kan vara fria. Så om det är en federation eller t.o.m. en världsregering som skulle garantera individens frihet i en viss fråga är det bara tacka och ta emot.
Partigrupperna verkar vara väldigt breda i Europaparlamentet. Det finns ju Europeiska folkpartiet (kristdemokrater) och Europademokraterna där Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, sedan Alliansen liberaler och demokrater för Europa med FP och C. Men är inte deras broderpartier likt dem själva väldigt positiva till nuvarande EU? Till och med MUF har ju uttalat sig om att konstitutionen kommer innehålla punkter som att bidragsförsörjning är en rättigheter eller liknande så det verkar onekligen som att EU blir en socialdemokratisk stat fastän att PES saknar majoritet.

Vad kan man tjäna på att Junilistan får mandat? Deras respektive partigrupper verkar inte helt aktiva så en ny grupp för nyliberaler istället för att fösa ihop alla center- och högerpartiet hade kanske varit något.
Citera
2007-10-26, 14:36
  #22
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Hur är det väsentligt?

Hade ju varit lite coolare med en snygg person som inger förtroende!
Citera
2007-10-26, 15:08
  #23
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Partigrupperna verkar vara väldigt breda i Europaparlamentet. Det finns ju Europeiska folkpartiet (kristdemokrater) och Europademokraterna där Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, sedan Alliansen liberaler och demokrater för Europa med FP och C. Men är inte deras broderpartier likt dem själva väldigt positiva till nuvarande EU? Till och med MUF har ju uttalat sig om att konstitutionen kommer innehålla punkter som att bidragsförsörjning är en rättigheter eller liknande så det verkar onekligen som att EU blir en socialdemokratisk stat fastän att PES saknar majoritet.

Vad kan man tjäna på att Junilistan får mandat? Deras respektive partigrupper verkar inte helt aktiva så en ny grupp för nyliberaler istället för att fösa ihop alla center- och högerpartiet hade kanske varit något.
Kanske det. Men Junilistan har ju genom att spela anti hamnat i samma partigrupp som Lega Nord - ett parti som är lika persondrivet som jl.
Citera
2007-10-26, 17:11
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Kanske det. Men Junilistan har ju genom att spela anti hamnat i samma partigrupp som Lega Nord - ett parti som är lika persondrivet som jl.
Mjo, men är med i en annan partigrupp nu med framför allt konservativa partier. Sedan är väl Lega Nords nuvarande partigrupp UEN inte lika extremistisk som den andra nationalistiska grupperingen där bland annat fotomodellen Mussolini medverkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in