• 1
  • 2
2007-10-18, 14:59
  #13
Medlem
Citat:
kan vara det som gr att den r bttre ? .. bara en tanke..
DV bttre pga matte? Det tvivlar jag p (och rligt talat s hrde den mesta matten till kategorin "ondig kunskap"), men det r ju kanske bttre med en bredare utbildning n att nischa in sig p enbart spelprogrammering. Fan, till och med mnga DVare slutar ju som taxichauffrer.
Citera
2007-10-20, 09:15
  #14
Medlem
Vlj ingen utbildning pga ett specifikt sprk eller en specifik teknik som den lr ut. Vad du behver lra dig r teorierna bakom s att du snabbt kan lra dig de tekniker du behver p egen hand. Mnga bttre utbildningar anvnder tre olika typer av sprk p utbildningarna, ett funktionellt (typ Haskell) ett imperativt (C, ADA, Java etc) och ett "Lisp-liknande" (ofta Scheme). Syftet med detta r fr att ge dig frstelse fr koncepten tilldelning, pekare och rekursion, vilka r centrala. Detta i kombination med god kunskap i mngdlra, diskret matte och linjr algebra, samt frstelse fr hur detta anknyter till datamodellering och algoritmer ger dig en god bas fr att bli en duktig programmerare inom alla omrden.

Gllande matten s r det ganska meningslst att plugga p gymnasiematte i frvg. De flesta civilingenjrs- och DV-utbildningar kr igenom gymnasiematten som en frkurs innan, och du kommer ganska snabbt att inse att det du lste p gymnasiet handlar mer om kalkyl n matematik. Jag trodde jag var bra p matte innan jag brjade p Chalmers, det tog dem 3 veckor att f mig att inse att jag egentligen inte kunde ngot...
Citera
2007-10-26, 16:35
  #15
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Find
DV bttre pga matte? Det tvivlar jag p (och rligt talat s hrde den mesta matten till kategorin "ondig kunskap"), men det r ju kanske bttre med en bredare utbildning n att nischa in sig p enbart spelprogrammering. Fan, till och med mnga DVare slutar ju som taxichauffrer.
Ja och nej - mjligen kanske du inte kommer anvnda den matte du lser fr att lsa problem av samma typ som du var p under utbildningen, men genom att svettas igenom den hgre matten lr du dig automatiskt angripa problem i allmnhet ur en mer logisk-matematisk synvinkel. Programmering gr ju ut p att skriva algoritmer som s effektivt som mjligt lser en specifik uppgift, och en rejl matematisk grund r vldigt bra att st p om man ska lyckas bra p det omrdet. Detta gller fr all programmering, men fr grafikprogrammering i synnerhet!

S nej, det finns ingen "ondig kunskap", men det tar ett antal r att inse...
Citera
2007-10-31, 00:07
  #16
Medlem
pikzels avatar
En del spelutbildningar innehller ju mattekurser ocks, bara fr att en bara krver MaB fr att komma in behver ju inte det betyda att det r allt som behvs fr att bli en bra spelprogrammerare. P BTH lser man diskret matematik, analys, och linjr algebra.

Som vanligt i sna hr diskussioner s menar de som lst en mer teknisk utbildning, som civilingenjr, att man inte kan bli en bra programmerare om man inte lser det, och de som lser en mer praktisk utbildning menar att man inte lr sig annat n teori i de tekniska utbildningarna. Nu fr tiden r det vldigt brett med spelprogrammering, du kan jobba med spelmotorprogrammering, AI, verktygsprogrammering, skriva spelkod, ntverksprogrammering, grafik- eller ljudprogrammering, osv, osv. Om man gillar att gra spel r det vl inget som sger att man inte kan gra spel till mobiltelefoner t.ex.
Oavsett vad du lser kommer du nog inte sluta som motorutvecklare p Crytek.
Citera
2007-10-31, 18:10
  #17
Medlem
Man ska vl dessutom tillgga att det r vldigt liten skillnad p att vara "spelutvecklare" och programmerare i strsta allmnhet. Jag har jobbat p fretag som utvecklar spel och strre delen av tiden s tnker man inte ens p vad det r fr slutprodukt man hller p med. Det r mycket viktigare att hitta ett fretag som har en bra kultur och dr arbetssttet passar n vad fretaget i slutnden sljer.
Citera
2007-11-01, 11:34
  #18
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Som vanligt i sna hr diskussioner s menar de som lst en mer teknisk utbildning, som civilingenjr, att man inte kan bli en bra programmerare om man inte lser det, och de som lser en mer praktisk utbildning menar att man inte lr sig annat n teori i de tekniska utbildningarna.
Ok, touche.. Jag har en hgre akademisk examen och kanske var lite vl fokuserad p programmeringen "bakom kulisserna" p spelet. Men du har frsts alldeles rtt, det behvs mnga olika sorters kompetens i utvecklingsledet. Dremot tnker jag inte ge efter vad gller sikten att man mste ha en ordentlig teoretisk grund fr att bli en duktig och ingenjrsmssig problemlsare...
Citera
2007-11-01, 13:01
  #19
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Ok, touche.. Jag har en hgre akademisk examen och kanske var lite vl fokuserad p programmeringen "bakom kulisserna" p spelet. Men du har frsts alldeles rtt, det behvs mnga olika sorters kompetens i utvecklingsledet. Dremot tnker jag inte ge efter vad gller sikten att man mste ha en ordentlig teoretisk grund fr att bli en duktig och ingenjrsmssig problemlsare...
Jag hller med, vill ven trycka p att fr just spelprogrammering har matte strre betydelse n inom de flesta andra programmeringsdisciplinerna.
(linjr algebra - grafik, ODE - fysik, signal matte - ljud osv.)
Citera
2007-11-02, 00:51
  #20
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Ok, touche.. Jag har en hgre akademisk examen och kanske var lite vl fokuserad p programmeringen "bakom kulisserna" p spelet. Men du har frsts alldeles rtt, det behvs mnga olika sorters kompetens i utvecklingsledet. Dremot tnker jag inte ge efter vad gller sikten att man mste ha en ordentlig teoretisk grund fr att bli en duktig och ingenjrsmssig problemlsare...

Nej, den delen r frsts sann, frmst om man med ingenjrsmssig problemlsare menar den som knackar algoritmerna - till det har jag hellre en med matematisk bakgrund n en med systemvetenskaplig. Sen har jag sett en del som r vldigt duktiga p att lsa sm problem effektivt, men har svrt fr att strukturera strre lsningar och projekt p mnga tusen rader kod. Kontentan r vl att det r svrt att vara en riktigt bra programmerare
Citera
2007-11-02, 15:04
  #21
Medlem
Grohls avatar
Som ngon nmnde kommer utbildningen frhoppningsvis innehlla all den matte du behver (linjr algebra, diskret matte osv), det gr i alla fall den p HiS som jag lser. Det r klart att man inte mste lsa mer n vad behrigheten krver, men det blir garanterat bra mycket lttare att klara av kurserna om du redan har ngolunda koll p grejerna.

Vilken skola r det du funderar p att ska till? Hur ser deras kursplan ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in