Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2010-09-29, 20:25
  #61
Avstängd
Berengars avatar
Goddag!
Det finns några likartade trådar men denna verkar allmän och bra. Jag har fått förfrågan om jag kan bygga en webbplats åt en internationell biståndsorganisation, serverplats är redan sponsrad, och det ska inte kosta nåt (inte mitt arbete heller förstås, men jag är under utbildning så det är precis som det ska). Spontant tänkte jag på ett bra CMS snarare än en "vanlig webbsajt", jag är personligen övertygad om att CMS är en stor del av framtiden, och den ser ljus ut.

Min egen plats med underdomäner har jag byggt i Wordpress.org och har aldrig funderat på att byta, men mina uppdragsgivare tycker Wordpress är lite "bloggigt". Så jag har kollat noga omkring och även testkört de system jag tyckt är mest intressanta. Det ska fungera för många användare på två kontinenter, vara enkelt att välja sajtspråk (svenska och engelska i första hand), ha stöd för bloggar, video, webbutik, forum, bildgallerier, chat. Ja en massa grejer helt enkelt.

Än så länge tycker jag Joomla! verkar riktigt bra, även Drupal men det har ett gränssnitt som kan ge ett avskräckande tekniskt intryck. Vissa höjer Joomla! till skyarna, andra tycker det är sämst. Det är svårt att veta innan man själv har fått möjlighet att köra det ett längre tag, så alla tips och synpunkter tas tacksamt emot!

Vänliga hälsningar, Berengar
Citera
2010-09-30, 11:13
  #62
Medlem
TMSs avatar
Fördelen med Joomla är att det är snabbt att sätta sig in i och ganska enkelt att göra egna componenter etc till det. Dock så är språkhanteringen under all kritik, och även användarhanteringen är inget vidare. Detta kanske blir bättre i 1.6.

Drupal har bättre språkhantering och användarhantering, däremot tar det mycket mer tid att sätta sig in i Drupal. Drupal är mer beroende av moduler till allting som man vill göra, både på gott och ont, tidskrävande att hitta rätt moduler. Dock släpper de väl Drupal 7 inom någon månad eller två kanske.
Håller på att utveckla två sajter just nu i Drupal, och vet inte hur mycket jag har svurit innan jag fått till det som jag vill ha det

Drupal är mer flexibelt än Joomla, men mer tidskrävande.

Wordpress har jag bara arbetat med när det kommer till enklare bloggar.
Citera
2010-09-30, 13:15
  #63
Medlem
carass avatar
Mellan Joomla och Drupal skulle jag välja Drupal. Drupal är modernare, flexiblare, säkrare, uppdateras ofta, finns tusentals moduler att välja bland, kommer nya moduler varje dag, uppdateringar av moduler sker ofta. Finns även många teman att välja bland. För Drupal-nybörjare rekommenderas temat Zen. Du kan få din Drupalsida att se ut hur du vill, finns inga begränsningar.

Och har du problem med något i Drupal eller söker vissa moduler, kan du ju alltid fråga här på flashback.
Citera
2010-10-01, 12:29
  #64
Avstängd
Berengars avatar
Tack för era vänliga svar och jag ska ta era synpunkter i åtanke! Varför jag har övervägt Joomla! är för att de flesta som ska använda sajten inte är utbildade på data, och för mig ser det ut som om det är mer lätthanterligt och intuitivt. Men jag ska kolla Drupal mer ingående och sätta upp en provinstallation på min egen server. Ett annat system som jag själv tycker verkar spännande är det danska Umbraco. Det är härligt med Flashback, vilken expertis det finns här i Datadelen! Man blir helt häpen när man kollar runt för det verkar gå att få svar på precis allt.
Citera
2010-10-01, 20:29
  #65
Medlem
ei96byods avatar
Om du skall använda Joomla kan jag tipsa dig om tillägget "joomfish" (http://www.joomfish.net/) för att hantera de olika språken. Otroligt enkelt att använda faktiskt.
Citera
2010-10-01, 23:07
  #66
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Om du skall använda Joomla kan jag tipsa dig om tillägget "joomfish" (http://www.joomfish.net/) för att hantera de olika språken. Otroligt enkelt att använda faktiskt.
Tusen tack, jag har laddat ner det! Det ser väldigt bra ut måste jag säga.
Citera
2011-02-17, 11:52
  #67
Medlem
Om man letar efter CMS med dokumentkollaboration finns det något intressant gratisalternativ då? vet att man kan köra drupal och koppla det till google docs, men tänkte kolla om det finns några alternativ.
Citera
2011-02-18, 18:47
  #68
Medlem
intervalls avatar
Är helt nybörjare och ska göra första hemsidan. Vad ska jag välja wordpress, durpal eller joomla? Det ska vara enkla saker och hemsidan ska vara enkel. Mest bara info om företaget och en kontaktformulär.
Citera
2011-06-03, 21:18
  #69
Medlem
ZyberDucks avatar
Hoppas denna fortfarande är aktiv

Jag ska ha 2 st Hemsidor och ett forum hostade på samma dator

Varav alla ska använda samma inloggnings databas, så undrar vilket CMS som har bäst support för detta?

Ska vara PHP eftersom jag kör Linux

Nått sånt här alltså
http://i54.tinypic.com/29ay78l.png
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback