2007-11-06, 21:04
Medlem
Kåwnans avatar
Tjena, jag funderar att starta ett telemarketing bolag (handelsbolag) med tre vänner, vi har alla jobbat inom branschen. Har inte så hemskt mycket erfarenhet av att driva eget men viljan finns. Min frågor gäller preliminärskatt, alltså om jag har förstått det rätt att vi då ska uppskatta våra inkomster innan vi har fått in dom, varje månad har jag för mig att det var? Men saken är den att telemarketing är en relativt osäker bransch och man har sina dåliga veckor ibland, och för den som inte tidigare bedrivit verksamhet är det juh väldigt svårt att uppskatta sina kommande inkomster.

Strukturerar upp det lite så ni kan se frågorna enklare...

Fråga 1, då telemarketing är en så osäker bransch, kan vi inte då skriva i våran preliminära inkomstdeklaration att vi kommer tjäna ca 20 000 i månaden, fast vi "egentligen" tror på 50 000 tusen ? eller blir det skattefusk då?

Fråga 2, Säg att vi istället skriver att vi kommer tjäna 50 000 i månaden fast då bara får in 20 000? skattar vi för 50 000 eller 20 000 då ?

Fråga 3, Hur ofta kan man ändra sin preliminära inkomstdeklaration? och hur snabbt tar det för den att "ändras" efter att man skickat in den.

Fråga 4, Betelar man preliminär skatten varje år eller månad? Och i slutet av året/månaden eller början?

Som ni märker på frågorna är jag ute på hal is när det gäller att starta eget, men som sagt viljan finns. Extremt tacksam för svar!!
Citera
2007-11-06, 21:23
Medlem
njetskis avatar
1: Du tvingas göra tilläggsinbetalning efter deklarationen om du tjänar mer.
2: Du får tillbaka överskjutande inbetald skatt efter deklarationen.
3: Du kan ändra så ofta du vill.
4: Du betalar prelskatt varje månad.

Lycka till.
Citera
2007-11-06, 21:40
Medlem
Kåwnans avatar
okej kör svar på dina svar nu helt enkelt

1: Okej, är man skyldig att själv skriva det då att inkomsten är högre än vad man skrev i preliminär deklerationen?

2: Säker på det ? Många säger olika och ja har googlat runt rätt så bra, hittar inget direkt svar på det. Vad har du för källa till det svaret? nån hemsida eller nått. Förlåt om ja tvekar på ditt svar men vill verkligen vara 100 % säker !

3. okej vad trevligt, men hur lång tid tare för ändringen att bli "aktuell" gällande preliminär skatten.

4: vilket datum varje månad ?
Citera
2007-11-06, 22:36
Medlem
Hej!

Gå till ditt lokala skattekontor, och hör med dem angående "Nyföretagarträff", det anordnas med jämna mellanrum en liten slags kurs/informationsträff gällande just starta eget.

Den tar ca 3 timmar.
Citera
2007-11-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
1: Okej, är man skyldig att själv skriva det då att inkomsten är högre än vad man skrev i preliminär deklerationen?

2: Säker på det ? Många säger olika och ja har googlat runt rätt så bra, hittar inget direkt svar på det. Vad har du för källa till det svaret? nån hemsida eller nått. Förlåt om ja tvekar på ditt svar men vill verkligen vara 100 % säker !

4: vilket datum varje månad ?
1. Det gör du i och med den riktiga deklarationen (den där du anger vad som faktiskt hänt under året). Givetvis kan du fuska och uppge falska belopp men då är du rökt vid revision.

2. Givetvis får du tillbaka pengarna. Otroligt om du hittar någon som säger något annat. Länka gärna till dessa. Du kommer alltså betala ett för stort belopp varje månad som sedan bouncar på ditt skattekonto när slutskatten korrigeras efter deklarationen.

4. Det är olika men oftast den 12. För större bolag gäller lite andra datum. Du kommer få inbetalningskort tillsammans med en lista på datum och respektive belopp efter du startat företaget så oroa dig inte!

Kom ihåg att beloppet du anger i preliminärdeklarationen måste räknas ut på ett visst sätt, och att du anger det exklusive moms. Det finns jättebra och tydliga hjälppapper på Skatteverkets hemsida där det står hur man gör exakt (heter något i stil med "Så här fyller du i [...]").

I övrigt önskar jag dig lycka till med företaget!
Citera
2007-11-06, 22:58
Medlem
Jag rekommenderar följande läsning:

"Skatteregler för delägare i handelsbolag" SKV 299

"Skatteregler för aktie- och handelsbolag" SKV 294
Citera
2007-11-06, 23:03
Medlem
Kåwnans avatar
okej, that's uber cool, tack så hemskt mycket
Citera
2007-11-06, 23:07
Medlem
Den enkla tumregeln är att du anger ungefär 50% av vad du beräknar tjäna.
Tjänar du mer deklarerar du detta i efterhand, tjänar du mindre skickar du in en skrivelse ang. detta i god tid innan skatteinbetalning skall ske.

Preliminärskatt är ett djävulens påfund.
Citera
2007-11-07, 22:36
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Tjena, jag funderar att starta ett telemarketing bolag (handelsbolag) med tre vänner, vi har alla jobbat inom branschen. Har inte så hemskt mycket erfarenhet av att driva eget men viljan finns. Min frågor gäller preliminärskatt, alltså om jag har förstått det rätt att vi då ska uppskatta våra inkomster innan vi har fått in dom, varje månad har jag för mig att det var? Men saken är den att telemarketing är en relativt osäker bransch och man har sina dåliga veckor ibland, och för den som inte tidigare bedrivit verksamhet är det juh väldigt svårt att uppskatta sina kommande inkomster.

Strukturerar upp det lite så ni kan se frågorna enklare...

Fråga 1, då telemarketing är en så osäker bransch, kan vi inte då skriva i våran preliminära inkomstdeklaration att vi kommer tjäna ca 20 000 i månaden, fast vi "egentligen" tror på 50 000 tusen ? eller blir det skattefusk då?

Fråga 2, Säg att vi istället skriver att vi kommer tjäna 50 000 i månaden fast då bara får in 20 000? skattar vi för 50 000 eller 20 000 då ?

Fråga 3, Hur ofta kan man ändra sin preliminära inkomstdeklaration? och hur snabbt tar det för den att "ändras" efter att man skickat in den.

Fråga 4, Betelar man preliminär skatten varje år eller månad? Och i slutet av året/månaden eller början?

Som ni märker på frågorna är jag ute på hal is när det gäller att starta eget, men som sagt viljan finns. Extremt tacksam för svar!!

Preliminärskatten baseras på föregående års deklaration. Om du startar ett nytt företag betalar du således 0 kr månad första året.

Om din deklaration visar att du tjänar 600 000 kr efter första året får du preliminärskatt efter det. Du kan då lämna in en Pro Forma deklaration som säger att du kommer att tjäna mindre nästkommande år (du kan göra detta när som helst) och får då preliminärskatt utefter dessa uppgifter.
Citera
2007-11-08, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Preliminärskatten baseras på föregående års deklaration. Om du startar ett nytt företag betalar du således 0 kr månad första året.

Om din deklaration visar att du tjänar 600 000 kr efter första året får du preliminärskatt efter det. Du kan då lämna in en Pro Forma deklaration som säger att du kommer att tjäna mindre nästkommande år (du kan göra detta när som helst) och får då preliminärskatt utefter dessa uppgifter.
Nej, man lämnar in en uppskattad preliminärdeklaration även i samband med starten. Åren därefter baseras däremot på föregående års deklaration. Lämnar man inte in någon i och med företagsstarten blir de purkna men sätter 0 på en om de är snälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in