Citat:
Ursprungligen postat av
GIILAB
Vilken metodik används för bestämning av ålder ?
Vilket ersättning utgår som "fickpengar" ?
Hur många boenden har migrationsverket ?
Bedömer du att dessa barn på något sätt är överrepresenterade i brottsstatistiken ?
Hur bedömer du värdet av flyktingguider och stödfamiljer ?
Bedömer du att dessa barn tillgodogör sig utbildning på ett positivt sätt ?
Bedömer du att dessa barn kommer att ta en plats på arbetsmarknaden ?
Bedömer du att dessa barn lever med en rimlig ekonomisk standard ?
bedömer du verksamheten i familjehem kontra andra boendeformer ?
Åldersbedömningen görs genom tandkontroll. Har även hört talas om skelett-test. Dessa är ganska osäkra metoder vilket gör att man drar typ av 3år för att vara säker...
Ersättning för fickpengar varierar nog från boende till boende men på kommunala boende är att när
Antal boenden, ingen aning.
De erfarenheter jag har haft så är dessa barn över genomsnittet vad gäller brott. Kommer de från nordafrika är sannolikheten närmare 100%. När de avviker efter avslag (observera att jag skriver när och inte om) begås ju brott.
Några av de ensamkommande ungdomar som har kommit är riktiga arbetsbin vad gäller studier och lär sig fort.
Flytkingguider och stödfamiljer har jag inte så mycket erfarenhet av, däremot familjehem kan jag berätta mera om.
Några kommer absolut att göra bra ifrån sig på arbetsmarknaden och många har bra arbetsmoral.
Dessa ungdomar lever absolut med rimlig standard när de är i Sverige, många har det bättre än svenska ungdomar.
Många familjehem tar emot ensamkommande ungdomar endast för pengar. Ersättningen i månaden ligger på 15000kr/månad och då är skatter avdragna. En del familjer har flera än en ungdom boende hos sig. En del gör det för att göra en insats (bedömer dessa som i minoritet)