2013-10-16, 18:21
Medlem
Jobbar du bara med män/pojkar, eller träffar du tjejer/kvinnor med? Av alla bilder jag har sett på ensamkommande barn så har det bara varit män.

Hur tror du det kommer sig att det är bara män som flyr ensamma och inte några kvinnor?'

Hur pålitliga tycker du barnen är om deras åldrar och historier? Är det verkligen barn eller är det storvuxna och skäggiga män som ljuger om sin ålder?
Citera
2013-10-16, 19:11
Medlem
Omtankes avatar
Finner du det märkligt med telefonräkningar till hemländer?

Hur många anställda är ni till andelen boende? Intressant jämförelse med äldreboenden och daghem osv.

Polisanmäler ni om det inträffar hot eller bråk mellan de boende eller mörkas detta?
Citera
2013-10-16, 19:13
Medlem
NovaOculuss avatar
Har någon sagt till dig att de har ljugit om en eller flera personuppgifter för att komma in? Förslagsvis ålder eller land.
Citera
2013-10-16, 19:20
Medlem
Har du funderat på att öppna eget boende o tjäna massor med pengar på det?

Får du aldrig lust att hälla stryknin eller dyl i maten deras o sedan skrattande inombords se dem falla ihop i kramper?
Citera
2013-10-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Tycker du att det är bra att deras släkt får följa med för att de ska slippa vara ensamma här?

Det beror på. I många fall har dessa "barn" blivit uppskickade med ett enda syfte och det är att etablera sig för att sen ta upp sin familj. Dessa "barns" historier är när de kommer att mamma eller pappa har blivit dödade alt att de tror att de blivit dödade Efter PUT (uppehållstillstånd) + 6-12 mån kommer de helt plötsligt i kontakt med sin familj som oftast (i afghenarnas fall) befinner sig i Iran (många afghaner som kommer till Sverige har inte bott i sitt hemland på många många år och vissa är till och med uppväxta i Iran)

I dessa fall absolut inte!
Citera
2013-10-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Hur gamla bedömer du att de är?

Enligt många så är en stor andel av dem långt över 18 år. Vad anser du om det?

Enligt undersökningar och diverse statistik är 1/10 över 18 som kommer. Det konstiga är att övriga Norden ligger betydligt högre upp (med stabilare och mera åldersbedömningar) på över 50%.

Min bedömning på de killar jag har jobbat med är ett trettiotal är att minst och observera att jag skriver minst 80% inte anger korrekt ålder när de kommer. Dvs 18 år eller äldre.
Citera
2013-10-16, 21:11
Bannlyst
Är du man eller kvinna?

Har du eller någon du känner haft sexuell relation med dessa ungdomar? Eller till och med blivit kära?

Brukar de vara extra kåta på kvinnorna?
Citera
2013-10-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Intressant trådstart, detta kommer att följas!
OnT:
Vad är ditt allmäna intryck av ensamkommande ungdomar?

Allmänna intryck. Allt från smarta överlevare till rent ut sagt snorungar som tror sig få allt de vill ha.
Citera
2013-10-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Hur ser du på "Ensamkommande" som får PUT och sedan tar hit familj och släkt?

Som jag skrev tidigare beror på hur deras ursprungshistoria ser ut. Har det varit en snyfthistoria i endaste syfte att få stanna och sen hinka hit släkt (som i viss fall inte ens är släkt) absolut inte. Men generellt sett anser jag att har man kommit som ensamkommande så ska man ta konsekvenserna av detta och även stanna i Sverige ensam.
Citera
2013-10-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Vilken metodik används för bestämning av ålder ?

Vilket ersättning utgår som "fickpengar" ?

Hur många boenden har migrationsverket ?

Bedömer du att dessa barn på något sätt är överrepresenterade i brottsstatistiken ?

Hur bedömer du värdet av flyktingguider och stödfamiljer ?

Bedömer du att dessa barn tillgodogör sig utbildning på ett positivt sätt ?

Bedömer du att dessa barn kommer att ta en plats på arbetsmarknaden ?

Bedömer du att dessa barn lever med en rimlig ekonomisk standard ?

bedömer du verksamheten i familjehem kontra andra boendeformer ?

Åldersbedömningen görs genom tandkontroll. Har även hört talas om skelett-test. Dessa är ganska osäkra metoder vilket gör att man drar typ av 3år för att vara säker...

Ersättning för fickpengar varierar nog från boende till boende men på kommunala boende är att när

Antal boenden, ingen aning.

De erfarenheter jag har haft så är dessa barn över genomsnittet vad gäller brott. Kommer de från nordafrika är sannolikheten närmare 100%. När de avviker efter avslag (observera att jag skriver när och inte om) begås ju brott.

Några av de ensamkommande ungdomar som har kommit är riktiga arbetsbin vad gäller studier och lär sig fort.

Flytkingguider och stödfamiljer har jag inte så mycket erfarenhet av, däremot familjehem kan jag berätta mera om.

Några kommer absolut att göra bra ifrån sig på arbetsmarknaden och många har bra arbetsmoral.

Dessa ungdomar lever absolut med rimlig standard när de är i Sverige, många har det bättre än svenska ungdomar.

Många familjehem tar emot ensamkommande ungdomar endast för pengar. Ersättningen i månaden ligger på 15000kr/månad och då är skatter avdragna. En del familjer har flera än en ungdom boende hos sig. En del gör det för att göra en insats (bedömer dessa som i minoritet)
Citera
2013-10-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jobbar du bara med män/pojkar, eller träffar du tjejer/kvinnor med? Av alla bilder jag har sett på ensamkommande barn så har det bara varit män.

Hur tror du det kommer sig att det är bara män som flyr ensamma och inte några kvinnor?'

Hur pålitliga tycker du barnen är om deras åldrar och historier? Är det verkligen barn eller är det storvuxna och skäggiga män som ljuger om sin ålder?

jag jobbar endast med män/pojkar. Tror att det är 80% av de som kommer som är män/pojkar.

Anledningen till att flest pojkar/män "flyr" är att de blir utvalda hemifrån som störst chans att överleva alt framtida försörja av familjen.

Barnens historier är absolut inte pålitliga i många många fall. och som jag skrev i min bedömning ljuger 80% om sin ålder.
Citera
2013-10-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Finner du det märkligt med telefonräkningar till hemländer?

Hur många anställda är ni till andelen boende? Intressant jämförelse med äldreboenden och daghem osv.

Polisanmäler ni om det inträffar hot eller bråk mellan de boende eller mörkas detta?

Kontantkort finns och boenden kollar ju inte direkt upp ungdomar dygnet runt, så ringa hem kan de göra om de så önskar utan att personalen vet om detta.

1vuxen/1-1,5 ungdom ungefär ligger anställningen på.

På mitt boende mörkas inget. Men kan inte svara på hur det är på andra boenden men förmodligen. Vill påpeka att vi har ett väl fungerande boende med nästa inga missöden als.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in