2008-01-05, 03:00
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Kvotering och liknande tgrder tycker jag r frkastliga, lt allt ta sin tid. Sen tycker jag att lta mn inse vilken lyckoknsla det innebr att kunna vara hemma med sina barn r en stor frdel. Detta r ngot nytt i vr historia, frst under 1900-talet, kunde kvinnorna njuta av detta, nu ges, och uppmanas, ven mnnen att delta i detta.

Mn var i regel hemma med sina barn lika mycket som kvinnor fram till industrialiseringen. Sledes ett nygammalt fenomen snarare n ett nutida modernt och "feministiskt" pfund.
Citera
2008-01-05, 03:02
Medlem
frken sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztt
Knsmaktsordningen r som en snuttefilt fr ambitionssvaga kvinnor att luta sig tillbaka emot som en avledande manver frn sina egna tillkortakommanden.
Lt mn vara mn och kvinnor vara kvinnor. Vi har helt enkelt olika synstt och olika egenskaper.

Vad menar du exakt med detta? Kvinnor och mn r mer lika n olika, och vra egenskaper r vldigt likartade, om man bortser frn kulturell pverkan. Dr finns vissa olikheter och dem br vi ta tillvara, dessa olikheter r subtila och berr inte specifika uppgifter, utan mer hur vi reagerar infr dessa. Dr har vi mycket kvar att lra, och acceptera.
Citera
2008-01-05, 03:13
Medlem
frken sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Mn var i regel hemma med sina barn lika mycket som kvinnor fram till industrialiseringen. Sledes ett nygammalt fenomen snarare n ett nutida modernt och "feministiskt" pfund.

P stt och vis kanske man kan se det s. Jag skulle mer uttrycka det som att ingen var hemma med sina barn, utan att barnen tidigt slussades in i vuxenvrlden med dess uppgifter.
Citera
2008-01-05, 03:40
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
P stt och vis kanske man kan se det s. Jag skulle mer uttrycka det som att ingen var hemma med sina barn, utan att barnen tidigt slussades in i vuxenvrlden med dess uppgifter.

Det hller jag med dig om, dock i stadigt sllskap av sina frldrar.
Citera
2008-01-05, 03:51
Medlem
frken sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Det hller jag med dig om, dock i stadigt sllskap av sina frldrar.

Absolut, och det var enklare d arbetet fanns p den egna grden.

Dock frndrades detta i och med industrialiseringen, d ven barnen fick dess enformiga arbetsuppgifter.

Fast jag tror vi r ganska OT nu...
Citera
2008-01-05, 08:33
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickifrans
Att vara en stark kvinna i sverige idag r frustrerande. Kvinnodominerade arbetsplatser tjnar tusentals kronor mindre n mansdominerade. Samhllet vrderar en sopgubbe med ca 7-10.000 kr/mnad mer n en underskterska som vrdar mnniskor. Kvinnor frlorar p sin pension med att stanna hemma med barn. P papper ser denna jmnstlldhet bra ut men i praktiken r sverige ett mansgrissamhlle som gynnar mn. Dessutom fr medellders kvinnor betala mer i frskringspremie med bilfrskring n mn pga frskringsbolagens dolda statistik. Kvinnor fr smre medicinsk behandling n mn. Listan kan gras lng p hur orttvist detta samhlle r.
Och som stark kvinna jag r s blir man urfrbannad. Mitt missnje fr politiker veta s jag sitter inte p latsidan.

"och som stark kvinna"
i min vrld s r de flesta kvinnor starka, s r tydligen inte fallet i din eftersom du skriver ut ordet "stark" explicit?

Vad r det som skiljer dig som "stark kvinna" frn andra kvinnor?

* Vad det gller det dr med att stanna hemma med barn s brukar det vara sjlvvalt att stanna hemma mera med barn n vad mannen gr. Faktum r att i alla fall dr jasg knner familjen s har killen inte FTT stanna hemma s mycket som han velat drfr att tjejen velat ha mest av mammaledigheten s det dr hller ju inte.

* Vrst frskringspremier har unga mn

* Man scannar regelbundet fr brstcanser men ej fr prostatacancer trots att den senare r vanligare

Kort sagt r dina argument osanna. Om du valt att medvetet manipulera eller om det helt enkelt r faktakontrollen som brustit skall jag hlla osagt.
Citera
2008-01-05, 11:10
Medlem
Falkenhayns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztt
Vad vet du om mig? Har jag kallat dig eller henne ngot eller?
oj, i fyllan och villan lste jag fel. Ber om urskt.
Citera
2008-01-05, 16:29
Medlem
Apspektakels avatar
Har svrt att tnka mig att det skulle vara speciellt svrt.
Fr inte kvinnor som dom vill s r det antingen orttvisor hit eller mansgrisar dit.
Kvinnor ska kvoteras in till chefspositioner, det ska inte handla om att dom faktiskt r bttre n en eventuell man som sker tjnsten, dom ska bara ha den fr att dom r kvinnor. Fr dom inte den? Ja d r alla mansgrisar.
Citera
2008-01-05, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Har svrt att tnka mig att det skulle vara speciellt svrt.
Fr inte kvinnor som dom vill s r det antingen orttvisor hit eller mansgrisar dit.
Kvinnor ska kvoteras in till chefspositioner, det ska inte handla om att dom faktiskt r bttre n en eventuell man som sker tjnsten, dom ska bara ha den fr att dom r kvinnor. Fr dom inte den? Ja d r alla mansgrisar.
Sg den kvinnan som kvoterats in i nringslivet?
Citera
2008-01-10, 21:44
Medlem
Det r s roligt och typiskt att alla "feministiska" diskussioner i det hr forumet gr ut p inverterad kukmtning. Om Britta eller Olle eller Muhammed mr smst av knsmaktsordningen r vl lite beside the point? Vad vinner vi p att veta det? Viktigare knns det att notera de ondiga strukturerna i samhllet och frska gra saker och ting BTTRE, ffs.

Nej, jag borde hlla mig till drogforumet. Det hr gr mig bara irriterad...
Citera
2008-01-10, 21:56
Bannlyst
Citat:
Vad menar du exakt med detta? Kvinnor och mn r mer lika n olika, och vra egenskaper r vldigt likartade, om man bortser frn kulturell pverkan. Dr finns vissa olikheter och dem br vi ta tillvara, dessa olikheter r subtila och berr inte specifika uppgifter, utan mer hur vi reagerar infr dessa. Dr har vi mycket kvar att lra, och acceptera.
Vissa grundlggande biologiska skillnader finns vl nd, hller du inte med?
Eller ska jag rkna med graviditet, menstruation och vallningar?
Citera
2008-01-10, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickifrans
Sg den kvinnan som kvoterats in i nringslivet?
Nej, inte n men det finns en feministisk vilja till att s skulle ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in