2024-12-16, 21:04
Medlem
Någon som vet hur förslaget om att betala tillbaks polisstudenternas CSN from HT 24 fortlöper?
Citera
2024-12-18, 17:08
Medlem
Har precis haft min första väldigt "märkliga" upplevelse av att söka studiemedel. Senaste gången jag sökte CSN sökte jag för 40 veckor, alltså läsåret 2024. På vårterminen 2024 har jag klarat 30 av 30 högskolepoäng. På höstterminen har jag klarat 15 av 30 högskolepoäng. Sökte även studiemedel för en sommarkurs detta år där jag klarade 15 av 15 högskolepoäng. Allt detta är inrapporterat i Ladok och kan uppvisas i resultatintyg.

Nu till det märkliga: så fort jag fick 75% avklarat av detta läsår (45 av 60 högskolepoäng) så sökte jag studiemedel. Fick detta som svar: "Din skola har meddelat oss att du klarat 18,5 högskolepoäng under den period du senast fick studiemedel. Enligt vår första bedömning måste du klara ytterligare 13,5 högskolepoäng för att få nya studiemedel. Vi kommer att göra en slutgiltig bedömning när vi ska ta beslut om du kan få studiemedel."

Hur kan det bli så felaktigt? Kontaktade skolan jag pluggar vid direkt och fick följande svar: "När det gäller CSN så är det till de du ska vända dig. För det är inget fel vad gäller inrapportering av högskolepoäng från universitetets sida, eller hur? Det är inte det du har synpunkter på?"

Det är ju helt riktigt, så jag undrar hur i hela friden CSN kan ha kommit fram till att jag klarat 18,5HP och behöver klara 13,5HP till?
Citera
2024-12-31, 00:25
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
På den taxerade inkomsten.

Du anmäler själv hur mycket du kommer att tjäna under året, och så beräknar de efter det. När inkomstuppgifterna sen kommer in till CSN från Skatteverket så kommer de justera om man gett fel inkomstuppgifter (vare sig det var av misstag eller med flit).

Allt detta står i länken jag gav ovan.

Märkligt detta med det ständiga upprepandet av att man inte ska fylla i fel uppgifter.
Du verkar inte förstå min fråga. Ok. Lycka till.
Citera
2024-12-31, 10:35
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacaoAmaro
Märkligt detta med det ständiga upprepandet av att man inte ska fylla i fel uppgifter.

Du fyller i en beräknad årsinkomst på hemsidan. Då räknas ett nytt årsbelopp fram som är en viss procent av din beräknade årsinkomst (tror det är 5 procent om du inte är lastgammal). Om det beloppet i sin tur har minskat med ett visst antal procent jämfört med ditt ursprungliga årsbelopp så får du det nedsatt, annars inte.

Till exempel:
Årsbelopp på 10 000 kronor

Du beräknar en årsinkomst på 150 000 och får ett nytt årsbelopp på 7 500. Allt okej.

Du beräknar en årsinkomst på 198 000. Avslag eftersom ditt nya årsbelopp bara skulle bli 100 kronor mindre än ditt ursprungliga.
Citera
2025-01-02, 01:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacaoAmaro
Du frågade vad de baserar uträkningen på. Det svarade jag på. Om det var något annat du var ute efter så framgick det inte av dina inlägg i tråden. Kan du förklara vilken ytterligare information det är du söker?
Citera
2025-01-08, 00:11
Medlem
Glonkys avatar
Jag tänkte ge mig in på en längre utbildning på totalt 360 HP, men jag har tyvärr bara 120 veckor kvar att nyttja, så jag försöker hitta lite alternativa tillvägagångssätt. Jag har inte rört studiestödet på den gymnasiala nivån, och ser möjligheten att kunna utnyttja de veckorna. Om jag nyttjar mina eftergymnasiala veckor till 50% så skulle ju mina 120 veckor sträcka sig över hela utbildningsperioden, men behöver då nyttja mina gymnasiala veckor samtidigt för att ha råd.

Det bästa skulle vara att nyttja de gymnasiala veckorna i 25% takt, och eftersom 400p på komvux är heltid, skulle det förhoppningsvis räcka med en 100p-kurs per termin, vilket skulle kunna vara hanterbart. Men då blir frågan som dyker upp, är detta möjligt?

Man kan ju inte få studiestöd på 25%, men eftersom min totala studietakt skulle uppgå till 125%, så är min förhoppning att jag ändå kan utnyttja mina gymnasiala veckor i en takt på 25%. Med andra ord, 25% från de gymnasiala veckorna och 50% från mina eftergymnasiala veckor, vilket resulterar i studiemedel på 75%, vilket tillsammans med tilläggslån ger mig tillräcklig inkomst. Går detta att lösa, eller behöver jag komma upp i 50% studietakt på gymnasial nivå för att kunna ta veckor därifrån?
Citera
2025-01-13, 00:24
Medlem
2023 tjänade jag drygt 100.000 över frlibeloppet. Hade studiemedel i 40 veckor. Lån + bidrag. Kommer jag återkrävas på 100% av detta eller hur körd är jag?

Det lär ju inte finnas en chans att de missar det i kontrollen nu.

Hur mycket kommer jag få betala tillbaka? Vad är chansen till återbetalningsplan? (Jag har haft ett tungt spelberoende).
Citera
2025-01-16, 01:25
Medlem
Jag har en lite halvdum fråga när det gäller "ansökan om att betala mindre". Jag har utav olika orsaker varit tvungen att göra en sådan ansökan nu 23, 24 och 25.

I och med att jag gjorde en sådan ansökan 23 så är det första året i år man blir kontrollerad, och därför vill jag bara dubbelkolla så att det inte ska bli något stök.

Jag har angett en summa, på X kronor. Jag har tjänat, om man frågar mig Y kronor, som är 2017 kronor mer. Tittar jag i mitt skattebeslut, så har jag två inkomster, och vilken av dessa är det CSN bryr sig om? Man har dels en "inkomst av förvärvsarbete", och dels en inkomst som heter "beskattningsbar inkomst".

Vilken av dessa två är det CSN använder sig av, "inkomst av förvärvsarbete" eller "beskattningsbar inkomst"?
Citera
2025-01-16, 02:48
Medlem
ArgusStarks avatar
Är det fler som nångång fått en försenad utbetalning från csn? Står utbetalt på deras sida men i min bank så har inga pengar kommit. Brukar alltid komma på tolvslaget..

Har sen tidigare redan fyllt i på Swedbank min bank osv så allt är grönt från min sida..
Citera
2025-01-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glonky
Jag tänkte ge mig in på en längre utbildning på totalt 360 HP, men jag har tyvärr bara 120 veckor kvar att nyttja, så jag försöker hitta lite alternativa tillvägagångssätt. Jag har inte rört studiestödet på den gymnasiala nivån, och ser möjligheten att kunna utnyttja de veckorna. Om jag nyttjar mina eftergymnasiala veckor till 50% så skulle ju mina 120 veckor sträcka sig över hela utbildningsperioden, men behöver då nyttja mina gymnasiala veckor samtidigt för att ha råd.

Det bästa skulle vara att nyttja de gymnasiala veckorna i 25% takt, och eftersom 400p på komvux är heltid, skulle det förhoppningsvis räcka med en 100p-kurs per termin, vilket skulle kunna vara hanterbart. Men då blir frågan som dyker upp, är detta möjligt?

Man kan ju inte få studiestöd på 25%, men eftersom min totala studietakt skulle uppgå till 125%, så är min förhoppning att jag ändå kan utnyttja mina gymnasiala veckor i en takt på 25%. Med andra ord, 25% från de gymnasiala veckorna och 50% från mina eftergymnasiala veckor, vilket resulterar i studiemedel på 75%, vilket tillsammans med tilläggslån ger mig tillräcklig inkomst. Går detta att lösa, eller behöver jag komma upp i 50% studietakt på gymnasial nivå för att kunna ta veckor därifrån?
Har för mig att du kan köra på komvux på 25% då totalen överstiger 25%. Läser du 2 två komvuxkurser på hösten, men har sökt för höst+vår i en ansökan blir det 25% komvuxstudier över hela 40-veckorsperioden, men då gäller det att vara noga med startdatumen.

Annars så kan man läsa med aktivitetsstöd, a-kassa, socialbidrag e.t.c. beroende på hur din situation ser ut. Kan vara värt att köra en termin plus sommaren med a-kassa, jobba ett år samtidigt som man pluggar och sen a-kassa igen när man uppfyller ett nytt vilkor.
Citera
2025-01-19, 13:50
Medlem
Hej! Någon som kan hjälpa mig här kanske?
Jag läser 100 % på högskolan till vardags. I somras så skrev jag upp mig på sommarkurser (med intentionen att plugga dom) men lämnade aldrig in några arbeten. Jag hoppade däremot aldrig av kurserna. Är detta något jag kommer bli återbetalningsskyldig för? Kan jag få återkrav för det till sommaren? Det är väl egentligen inget krav på att man ska ha klarat studierna eller? Får panik. Poängen i sig är inte problemet inför nästa ansökningsperiod, då jag läser en extra kurs utöver mina heltidsstudier här nu under vårterminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in