Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-17, 18:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacaoAmaro
Jag känner till detta.
Det jag undrar är vad de baserar uträkningen på.
Eftersom det är barn med i bilden kan jag inte bara ”vänta och se ” vilket svar jag får. Jag behöver planera i förväg. Därför försöker jag ta reda på vad de baserar beräkningen på.
På den taxerade inkomsten.

Du anmäler själv hur mycket du kommer att tjäna under året, och så beräknar de efter det. När inkomstuppgifterna sen kommer in till CSN från Skatteverket så kommer de justera om man gett fel inkomstuppgifter (vare sig det var av misstag eller med flit).

Allt detta står i länken jag gav ovan.
Citera
2024-11-23, 10:01
Medlem
Omställningsstöd från csn och ansökan till utbildning, när göra vad?

Jag är lite sugen på att omskola mig men fattar inte i vilken ordning jag ska göra saker.
Som jag fattat det tar det lång tid att få beslut om omställningsstöd. Ska jag inte söka utbildningen jag vill gå förrän jag vet om jag får stödet eller hur gör man?
Citera
2024-11-23, 10:08
Medlem
Du söker utbildning först, sedan stödet. På grund av den långa handläggningstiden får de flesta som ansöker, besked först någon månad in i utbildningen. Under den tiden får du söka vanligt CSN, eller försörja dig på annat sätt.
Citera
2024-11-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du söker utbildning först, sedan stödet. På grund av den långa handläggningstiden får de flesta som ansöker, besked först någon månad in i utbildningen. Under den tiden får du söka vanligt CSN, eller försörja dig på annat sätt.
Aha, tack för svar!
Citera
2024-11-23, 10:16
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag är lite sugen på att omskola mig men fattar inte i vilken ordning jag ska göra saker.
Som jag fattat det tar det lång tid att få beslut om omställningsstöd. Ska jag inte söka utbildningen jag vill gå förrän jag vet om jag får stödet eller hur gör man?
Ja du, vet inte riktigt vad man ska säga, kanske inte är någon bra idé att att byta karriär om man nu inte riktigt kan räkna ut i vilken ordning saker och ting ska gå till.

Men vi får hoppas att någon vettig person kan svara på din fråga.
Citera
2024-11-23, 10:17
Medlem
ABBORREs avatar
Å nu fick du svar, lycka till 🤞
Citera
2024-11-23, 10:20
Medlem
Citat:
Hoppas du orkar med en fråga tiłl: Måste man vänta på att bli antagen innan man söker stödet eller räcker det med att ha ansökt?
Citera
2024-11-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hoppas du orkar med en fråga tiłl: Måste man vänta på att bli antagen innan man söker stödet eller räcker det med att ha ansökt?

Det räcker med att du sökt. Blir du antagen skickar du in bevis på det. Tänk på att du måste ha arbetat under 8 år de senaste 14 åren. Och du får inte ha några obetalda skulder hos CSN. Pågående avbetalning går bra.
Citera
2024-11-23, 10:24
Medlem
Citat:
Det räcker med att du sökt. Blir du antagen skickar du in bevis på det. Tänk på att du måste ha arbetat under 8 år de senaste 14 åren. Och du får inte ha några obetalda skulder hos CSN. Pågående avbetalning går bra.
Tack så mycket!
Citera
2024-11-23, 10:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto