2007-11-29, 19:23
  #1
Medlem
Hej!
Vad tycks om min darkelfarmé? Synpunkter och kritik mottages gärna!

Dark elves

Core: 20 warriors = 180pts.
Shields = + 20
Command unit = 25pts
Tot: 225pts

Core: 10 warriors = 90pts.
Repeater crossbow = 4x10 = 40pts
Musician + lordling = 15pts
Tot: 145pts

Core: 15 corsairs = 150pts
Command unit = 25pts
Tot: 175pts

Core: 5 dark riders = 90pts
Command unit: 35pts
Repeater crossbows = 30pts
Tot: 125/155pts



Core tot: 670/700pts




Special: Cold one chariot = 95pts
Spears = 4pts
Repeater crossbows = 20pts
Tot: 119pts

Special: Cold one chariot = 95pts
Spears = 4pts
Repeater crossbows = 20pts
Tot: 119pts

Special: 5 cold one knights = 145pts
Command unit = 45pts
Magic standard <50pts
Tot: 190/240pts



Special tot: 428/478pts











Rare: 10 black guards = 160pts
Command unit = 35pts
Magic standard <75
Tot: 195/270pts

Rare: Repeater bolt thrower = 100pts
Tot: 100pts

Rare: Repeater bolt thrower = 100pts
Tot: 100pts

Rare tot: 395/470pts



Troops tot: = 1493/1648pts



Karaktärer: 507/352

High sorceress = 215pts
Level 4 sorceress = 40pts
Enchanted shield = 10pts
Tot: 265pts

Dark elf Highborn: 125pts
Mount: cold one = 39pts
Heavy armour = 6pts
Sea dragon cloak = 9pts
Additional hand weapon = 6pts
Lifetaker = 30pts
Web of shadows = 25pts
Tot: 240pts


Tacksam för svar!

//BaraOrd
Citera
2007-11-29, 19:49
  #2
Medlem
Varulvs avatar
Får du verkligen ha så många Rare-units på 2000 pts?
Citera
2007-11-29, 19:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Får du verkligen ha så många Rare-units på 2000 pts?

Jepp, Repeater Bolt Throwers kan man ta två av som ett rare-choice.

Black guards är alltså ett choice och de två RBT är ett val tillsammans.

Vad tycker du i övigt?

//BaraOrd
Citera
2007-11-29, 20:38
  #4
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
Jepp, Repeater Bolt Throwers kan man ta två av som ett rare-choice.

Black guards är alltså ett choice och de två RBT är ett val tillsammans.

Vad tycker du i övigt?

//BaraOrd

Skriv ihop dom som en Unit så vi som inte spelar Dark Elves ser att det är en och samma unit då

Ser bra ut. Skulle sitta fint med en commandgroup till dina Dark Riders (Det är dom på Cold Ones va?) För annars kommer dom fly fältet som barn
Citera
2007-11-29, 20:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Skriv ihop dom som en Unit så vi som inte spelar Dark Elves ser att det är en och samma unit då

Ser bra ut. Skulle sitta fint med en commandgroup till dina Dark Riders (Det är dom på Cold Ones va?) För annars kommer dom fly fältet som barn

Hej!

Nej, de som rider på Cold Ones är Cold One Knights. Dark Riders är core units som rider på hästar. Tanken är inte att de ska ta strid, utan trakassera fienden med sina armborst och sedan fly när fienden chargar. I och med att de sitter till häst flyr de ju längre och chansen är mindre att de blir slaktade i flykten. Sedan samlar jag ihop dem och skickar iväg dem igen. De har dock en command unit, som jag skrev i listan. De har alltså standard, champion och en musician som hjälper de att rallya.

//BaraOrd
Citera
2007-11-29, 20:47
  #6
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
Hej!

Nej, de som rider på Cold Ones är Cold One Knights. Dark Riders är core units som rider på hästar. Tanken är inte att de ska ta strid, utan trakassera fienden med sina armborst och sedan fly när fienden chargar. I och med att de sitter till häst flyr de ju längre och chansen är mindre att de blir slaktade i flykten. Sedan samlar jag ihop dem och skickar iväg dem igen. De har dock en command unit, som jag skrev i listan. De har alltså standard, champion och en musician som hjälper de att rallya.

//BaraOrd

Aha. Men vad för armé är den tänkt att spelas emot? Jag skulle ta ut den utan större problem med mina Lizardmen.

Men den kanske är anpassad för ett visst motstånd?
Citera
2007-11-29, 21:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Aha. Men vad för armé är den tänkt att spelas emot? Jag skulle ta ut den utan större problem med mina Lizardmen.

Men den kanske är anpassad för ett visst motstånd?

Den är inte speltestad än, men jag hade tänkt mig en fiende med få, starka enheter som jag kan engagera i närstrid med mina stora regementen och sedan flanka med de små. Chaos eller dvärgar, typ. Är ganska sårbar för projektiler, så jag kör helst en "hit and run"-taktik, dvs. kör in mina chariots i stora enheter efter lite bombardemang och sedan flankar med spearmen och black guards. Jag har ju ganska bra artilleri själv, i och med RBT och crossbows till både chariotsen och mina dark riders. Tanken är ju att binda upp fiendens farligaste trupper i närstrid, och sedan slakta resten med tunga anfall från Cold Ones, chariots och Black guards.

Vad tror ni om det?

//BaraOrd
Citera
2007-11-29, 23:22
  #8
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
Den är inte speltestad än, men jag hade tänkt mig en fiende med få, starka enheter som jag kan engagera i närstrid med mina stora regementen och sedan flanka med de små. Chaos eller dvärgar, typ. Är ganska sårbar för projektiler, så jag kör helst en "hit and run"-taktik, dvs. kör in mina chariots i stora enheter efter lite bombardemang och sedan flankar med spearmen och black guards. Jag har ju ganska bra artilleri själv, i och med RBT och crossbows till både chariotsen och mina dark riders. Tanken är ju att binda upp fiendens farligaste trupper i närstrid, och sedan slakta resten med tunga anfall från Cold Ones, chariots och Black guards.

Vad tror ni om det?

//BaraOrd
Tycker det låter som en skitbra plan emot dessa arméer!

Skulle du någon gång stöta på en Lizardmen-spelare så underskatta i hans Skinks, de kan nämligen vara väldigt avgörande mot din armé då RBT och dina archers/crossbowers har svårare för att träffa dom då dom är Skirmish och se till att försöka ta ut Saurus enheterna innan de når fram i närstrid, för när de väl nåt fram i Närstrid är det svårt att få bort dom.

Chargea Skinksen med dina Dark Riders och Cold One Riders, för då går de ur skirmish och ställer sig i Ranks och då är skinks döda. När du väl fått undan dom, och lyckats uppehålla Saurus-enheterna, eventuellt skadat dom med dina RBT och andra archers så ska du gå på dom.

Saurus Warriors är i princip huvudkärnan i en Lizardmen armé.

Aja, lite tankar där om du skulle möta Lizardmen. Hoppas det inte gjorde något, försöker bara hjälpa
Citera
2007-11-29, 23:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Tycker det låter som en skitbra plan emot dessa arméer!

Skulle du någon gång stöta på en Lizardmen-spelare så underskatta i hans Skinks, de kan nämligen vara väldigt avgörande mot din armé då RBT och dina archers/crossbowers har svårare för att träffa dom då dom är Skirmish och se till att försöka ta ut Saurus enheterna innan de når fram i närstrid, för när de väl nåt fram i Närstrid är det svårt att få bort dom.

Chargea Skinksen med dina Dark Riders och Cold One Riders, för då går de ur skirmish och ställer sig i Ranks och då är skinks döda. När du väl fått undan dom, och lyckats uppehålla Saurus-enheterna, eventuellt skadat dom med dina RBT och andra archers så ska du gå på dom.

Saurus Warriors är i princip huvudkärnan i en Lizardmen armé.

Aja, lite tankar där om du skulle möta Lizardmen. Hoppas det inte gjorde något, försöker bara hjälpa

Det gjorde absolut inte något!
Kul att se att det inte bara är jag som är vaken!

Poängen är just att om jag chargar skinksen med mina tunga enheter, som cold one knights, vilka ska då ta sig an fiendens tyngre enheter?
Har fått råpisk av lizardmen förut, och då var det skinksen och de där andra små ormarna eller vad det är använts effektivt för att sinka mina anfallande trupper. De ställde sig i vägen och då blev jag tvungen att anfalla, så slösade man 3 rundor på att spöa ormar med Black Guards, liksom.

Jag skulle behöva små enheter som kan plocka skinksen, och som jag kan avvara. Att köra in mitt tunga kavalleri i ett gäng benrangel är ju slöseri på resurser. Samtidigt är skinksen för farliga för att få löpa fritt, i och med att deras blåsrör kan fälla många krigare på avstånd.
Vad är den bästa taktiken mot skirmish-trupper? Ska jag slänga in några scouts själv, kanske?

Kul att du svarar, fortsätt gärna med det!

//BaraOrd
Citera
2007-12-02, 13:50
  #10
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
Det gjorde absolut inte något!
Kul att se att det inte bara är jag som är vaken!

Poängen är just att om jag chargar skinksen med mina tunga enheter, som cold one knights, vilka ska då ta sig an fiendens tyngre enheter?
Har fått råpisk av lizardmen förut, och då var det skinksen och de där andra små ormarna eller vad det är använts effektivt för att sinka mina anfallande trupper. De ställde sig i vägen och då blev jag tvungen att anfalla, så slösade man 3 rundor på att spöa ormar med Black Guards, liksom.

Jag skulle behöva små enheter som kan plocka skinksen, och som jag kan avvara. Att köra in mitt tunga kavalleri i ett gäng benrangel är ju slöseri på resurser. Samtidigt är skinksen för farliga för att få löpa fritt, i och med att deras blåsrör kan fälla många krigare på avstånd.
Vad är den bästa taktiken mot skirmish-trupper? Ska jag slänga in några scouts själv, kanske?

Kul att du svarar, fortsätt gärna med det!

//BaraOrd

Min taktik som jag gav dig är tänkt att när du chargear Skinksen så ska du förgöra dom direkt, eller få dom att fly. Det är inte svårt att få Skinks att "break the line" då dom varken har standard, musicant eller något vidare bra Ld-värde.

Annars brukar Spells av olika sorter gå att förgöra dom små krypen (jag gillar dom däremot )

Bästa taktiken mot skirmish är nog skyttar med bra BS. Just Skinks har ju Nada armour-save om man kör dom som man ska, (blowpipes).

Dina Bolt-Throwers rätt in i Saurus-smeten säger jag bara
Citera
2007-12-02, 18:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Min taktik som jag gav dig är tänkt att när du chargear Skinksen så ska du förgöra dom direkt, eller få dom att fly. Det är inte svårt att få Skinks att "break the line" då dom varken har standard, musicant eller något vidare bra Ld-värde.

Annars brukar Spells av olika sorter gå att förgöra dom små krypen (jag gillar dom däremot )

Bästa taktiken mot skirmish är nog skyttar med bra BS. Just Skinks har ju Nada armour-save om man kör dom som man ska, (blowpipes).

Dina Bolt-Throwers rätt in i Saurus-smeten säger jag bara

skinks har väl en 6+ save va?
Har inte lizardmen cold ones också btw? Och hur gör man för att slå ut saurusarna, då?

//BaraOrd
Citera
2007-12-02, 19:15
  #12
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
skinks har väl en 6+ save va?
Har inte lizardmen cold ones också btw? Och hur gör man för att slå ut saurusarna, då?

//BaraOrd

Jag har inte boken här så kan inte kolla upp exakta regler för Skinks, men hursomhelst så dör dom som flugor även på ett 6+ Save om du skjuter av många pilar.

Saurus Warriors/Temple Guards/Saurus Cavalry är alla rätt slöa enheter i strid, men de är tuffa att slå ut. Det som krävs är antingen mycket styrka (Dina Bolt Throwers) eller snabba enheter som slår mycket.

Dark Elves har väl Spearmen? Det är ett jättebra sätt att få snabba och många attacker mot Saurus. Annars är Cavalry med lansar bra, då dom ger extra styrka i en Charge och ger då -1 till Armor Save mot Saurus-enheterna.

Skicka inte in vad som helst mot Saurus om de kan användas bättre på annat håll, det blir lätt att du slösar bort användbara resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in