Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-12, 22:29
Medlem
Nu har jag problem med programmet igen. Jag får följande meddelande om något "pyton" som verkar vara problem. Finns en sådan fil i mappen men ingen aning om varför felet uppstod just nu. Här är felmeddelandet:

https://ibb.co/3M21tFY

Jag kan ej skriva i forumet för mina 2 konton är blockade där av oklar anledning. Jag har ej trollat, bara skrivit någon gång ang något problem. Och jag kan inte skapa ett nytt konto heller för när jag försöker med det (oavsett e-postadress) så får jag samma felmeddelande. Otroligt frustrerande. Han borde låta mig få vara med på forumet så jag enklare kan ställa frågor om programmet, tycker jag:

https://ibb.co/0f2X3Xy

Men hoppas du kan hjälpa mig ändå, Martin24 Åtminstone med det första av dessa två problem. Tack
Citera
2024-12-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Nu har jag problem med programmet igen. Jag får följande meddelande om något "pyton" som verkar vara problem. Finns en sådan fil i mappen men ingen aning om varför felet uppstod just nu. Här är felmeddelandet:

https://ibb.co/3M21tFY

Jag kan ej skriva i forumet för mina 2 konton är blockade där av oklar anledning. Jag har ej trollat, bara skrivit någon gång ang något problem. Och jag kan inte skapa ett nytt konto heller för när jag försöker med det (oavsett e-postadress) så får jag samma felmeddelande. Otroligt frustrerande. Han borde låta mig få vara med på forumet så jag enklare kan ställa frågor om programmet, tycker jag:

https://ibb.co/0f2X3Xy

Men hoppas du kan hjälpa mig ändå, Martin24 Åtminstone med det första av dessa två problem. Tack
https://www.uwtd.me/main-forum/kan-i...pythonproblem/
Citera
2024-12-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://www.uwtd.me/main-forum/kan-i...pythonproblem/
Stort tack! Funkar utmärkt med den nya mappen.
Citera
2024-12-14, 09:44
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Någon mer som upplever att det varit ganska slött att tanka från SVT Play med svtplay-dl senaste dagarna?
Citera
2024-12-14, 21:49
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Någon mer som upplever att det varit ganska slött att tanka från SVT Play med svtplay-dl senaste dagarna?

Det gick väldigt långsamt för mig när jag skulle ladda ner tidigt igår morse (Lucia från SVT Play). Men när jag testade precis nu så gick det fort som det brukar göra. Så antagligen var det långsamma bara ett tillfälligt fel som höll i sig ett par dagar, men som är fixat nu.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Jag laddar ner från urplay och kryssar i att jag vill ha subtitles också så jag får en separat srt-fil med subtitles. Men när jag spelar upp mp4-filen och srt-filen är i samma mapp (med automatiskt namn som den får i Umans program) så syns inga subtitles i filmen jag spelar upp. Räcker det ej med att spela upp videofilen om srt-filen finns i samma sökväg? Hur gör jag annars för att srt-filen ska "importeras"?

Och fråga två: Tidigare brände jag varje srt-fil till mp4-filen med hjälp av ett kommando som var något i stil med:

ffmpeg -i video.avi -vf subtitles=subtitle.srt out.avi

Men kan någon tala om för mig ifall denna metod fortfarande fungerar och hur jag går till väga. Är det cmd som är programmet jag använder? Och var anger jag sökväg (alltså var filerna finns)? Anger jag sökväg efter "-i"?
Citera
Igår, 18:04
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Jag laddar ner från urplay och kryssar i att jag vill ha subtitles också så jag får en separat srt-fil med subtitles. Men när jag spelar upp mp4-filen och srt-filen är i samma mapp (med automatiskt namn som den får i Umans program) så syns inga subtitles i filmen jag spelar upp. Räcker det ej med att spela upp videofilen om srt-filen finns i samma sökväg? Hur gör jag annars för att srt-filen ska "importeras"?

Och fråga två: Tidigare brände jag varje srt-fil till mp4-filen med hjälp av ett kommando som var något i stil med:

ffmpeg -i video.avi -vf subtitles=subtitle.srt out.avi

Men kan någon tala om för mig ifall denna metod fortfarande fungerar och hur jag går till väga. Är det cmd som är programmet jag använder? Och var anger jag sökväg (alltså var filerna finns)? Anger jag sökväg efter "-i"?
Texten måste ha samma namn som mp4 filen bortsett från .srt och .mp4 för att de skall spelas automatiskt tillsammans men de flesta spelare kan du annars importera valfri text till.. Oftast genom högerklick och välja subtitle/undertext osv...

Kommandot bör va:

Kod:
ffmpeg -i "infile.mp4" -i infile.srt -c:v copy -c:a copy -c:s mov_text "outfile.mp4"

Då blir texten valbar och inte inbränd

Annars:
Kod:
ffmpeg -i "infile.mp4" -vf subtitles=subtitles.srt "outfile.mp4"

Då bränns den in fast med risken för kvalitetsförsämringar

Detta var bara generella förslag man kan gå mycket djupare
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uman231
Texten måste ha samma namn som mp4 filen bortsett från .srt och .mp4 för att de skall spelas automatiskt tillsammans men de flesta spelare kan du annars importera valfri text till.. Oftast genom högerklick och välja subtitle/undertext osv...

Kommandot bör va:

Kod:
ffmpeg -i "infile.mp4" -i infile.srt -c:v copy -c:a copy -c:s mov_text "outfile.mp4"

Då blir texten valbar och inte inbränd

Annars:
Kod:
ffmpeg -i "infile.mp4" -vf subtitles=subtitles.srt "outfile.mp4"

Då bränns den in fast med risken för kvalitetsförsämringar

Detta var bara generella förslag man kan gå mycket djupare

Tack! I VLC funkade det. Jag körde med Windows egna kassa mediespelare innan.

Ang att bränna in texten för att slippa två filer (ursäkta att jag är så dum): Men vilket program ska jag skriva in dessa kommandon i? CMD? Och man ska alltså inte uppge sökväg utan endast filens namn? Hur vet då programmet i vilken mapp mp4-filen och srt-filen ligger?

Hoppas du förstår frågorna. Mer amatör än mig kan man inte bli. Därför gillar jag ditt program som är väldigt enkelt att förstå sig på för oss lekmän.
Citera
Igår, 20:27
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ang att bränna in texten för att slippa två filer (ursäkta att jag är så dum): Men vilket program ska jag skriva in dessa kommandon i? CMD? Och man ska alltså inte uppge sökväg utan endast filens namn? Hur vet då programmet i vilken mapp mp4-filen och srt-filen ligger?

Ja, skriv in i CMD. Om du startar CMD från den mappen som mp4/srt ligger i så behöver du inte ange sökväg till de filerna.

Fast har du inte ffmpeg.exe i PATH så måste du ange sökvägen till ffmpeg.exe i början av kommandot.

Om du tycker att det är krångligt, lägg allt i samma mapp (ffmpeg.exe + mp4 + srt). Kör sen CMD från den mappen och använd kommandot som Uman skrev.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Ja, skriv in i CMD. Om du startar CMD från den mappen som mp4/srt ligger i så behöver du inte ange sökväg till de filerna.

Fast har du inte ffmpeg.exe i PATH så måste du ange sökvägen till ffmpeg.exe i början av kommandot.

Om du tycker att det är krångligt, lägg allt i samma mapp (ffmpeg.exe + mp4 + srt). Kör sen CMD från den mappen och använd kommandot som Uman skrev.

(Jag får bara mer och mer frågor, ber om ursäkt för det).

1. Hur startar man CMD från en mapp? Jag kände bara till att man kunde starta det genom körfunktionen nere i vänstra hörnet på skärmen.
2. "ffmpeg.exe i path" - jag fattar ingenting av vad det betyder.
3. Jag har ingen ffmpeg.exe-fil såvitt jag vet. Jag kollade igenom umans mapp ifall filen fanns där men hittade bara en ffmpeg-mapp och i den 6 mappar och 4 filer (ingen exe). När jag pratar om ffmpeg så pratar jag endast om kommandot, inte om någon fil.
Citera
Igår, 23:18
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
(Jag får bara mer och mer frågor, ber om ursäkt för det).
Det gör inget, ska svara punkt för punkt så det blir enkelt.

Citat:
1. Hur startar man CMD från en mapp? Jag kände bara till att man kunde starta det genom körfunktionen nere i vänstra hörnet på skärmen.
Det enklaste är om du skriver cmd och trycker på Enter i adressfältet i den mapp där filerna ligger. Då är det inställt på den mappen direkt när cmd öppnas.

https://images2.imgbox.com/a1/73/5Tj6DsVU_o.png

Citat:
2. "ffmpeg.exe i path" - jag fattar ingenting av vad det betyder.
Du kan läsa Umans guide här https://www.uwtd.me/guider/install. Det är rekommenderat att lägga till ffmpeg i path. Men det är absolut inget krav. Tycker du att det är för krångligt så skippa det.

Citat:
3. Jag har ingen ffmpeg.exe-fil såvitt jag vet. Jag kollade igenom umans mapp ifall filen fanns där men hittade bara en ffmpeg-mapp och i den 6 mappar och 4 filer (ingen exe). När jag pratar om ffmpeg så pratar jag endast om kommandot, inte om någon fil.
ffmpeg.exe ligger i mappen uwtd\ffmpeg\bin

Du kan kopiera ffmpeg.exe från den mappen och lägga den i samma mapp som du har mp4 och srt-filen. Då kan du sen köra kommandot Uman skrev tidigare idag i cmd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in