Citat:
Ursprungligen postat av Stol
-Många uppdrag går bara ut på "ta er till generalen i staden x och prata med honom". Varpå färden dit går på 2 sekunder och kanske 1 övernattning på något ställe.
Det är vanskligt att skildra resor i rollspel. Antingen blir det transportsträckor som är jättetråkiga, eller så blir det till improviserade äventyr som är härliga, men tar tid från huvudkampanjen.
Jag använder resor till att:
1) Introducera spännande SLPer som dyker upp igen senare, t ex en pressad postryttare för armén som sitter och super. Det visar sig att han förlorat ett mycket viktigt brev, som spelarna hittar senare i kampanjen. Postryttaren söker upp dem och försöker ta tillbaka brevet.
2) Utveckla storyn. Spelarna ska deltaga i tornerspelen i staden Rivalkin eller något sånt. På vägen får de höra rykten om att de båda rivalerna Greve Moltge och King Edward båda har anmält sig och kommer göra upp under torneringen.
3) Ge stämning/känsla för världen. Mycket miljöbeskrivningar när spelarna färdas genom smala bergspass med hisnande utsikter, gamla ruiner av forna civilisationers vakttorn, och med antydningar till farorna som ännu kan vila där. Stjärnklara kvällar, lugnt karaktärsrollspel mellan spelarna. Om man hittar ett bra ämne som de kan diskutera, kanske ett mysterium som de funderar på, en öde bondgård till exempel. Med engagerade spelare kan den bli väldigt mysigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Stol
-Hur skapar man bra dialog(rollspelsmoment)? Oftast slutar det bara i trams eftersom ingen tar sin roll på riktigt allvar.
Om de inte tar det på allvar så är det lika bra att byta spelgrupp. Det är lite självutlämnande att spela rollspel på ett sätt. Man måste våga visa sidor av sig själv som man kanske inte är så bekväm med om man är en blyg natur, eller inte känner de andra så bra. Men om det inte går att hålla en bra dialog ens en gång är det inte någon idé att försöka.
Citat:
Ursprungligen postat av Stol
-Hur gör man en engagerande värld? Vi brukar köra D&D men alvar hit och orcher dit börjar känns så jävla kliché.
Byt värld. Jag har till exempel arbetat på en värld som inte liknar något vi kör förut, som står på randen till industrialisering men samtidigt med många drag av tidig medeltid, folktro. Det står i kontrast till ett begynnande nationalstatstänkande i form av åsiktsförtryck, enighet under doktriner och propaganda genom den nya tekniken (stenciler, burkiga högtalare, marschmusik på vaxrullar). Det är tidskrävande att göra, men oerhört givande!