Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-04, 18:41
  #25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Hur kan man vara ett pack för att man vill leva sitt eget liv och tjäna sina egna pengar?

"Pack" kan förstås vara ett allmänt invektiv, men det kan också vara en synonym för kollektiv. Så visst är liberaler "högerpack", dvs. ett kollektiv som hör hemma under rubriken "högerpolitiska".
Citera
2007-12-04, 19:51
  #26
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jodå, och det funderar jag på ibland också! Och så långt jag kommit i mina funderingar hittills, är "ni är mentala slödder" ett personangrepp.

Jovisst. Å ena sidan kan man hålla åsikter om personen för sig själv, och å andra sidan kan de ventileras sakligt och motiverat, om de har med det som diskuteras att göra. Att avfärda någon som ett "mentalt slödder" avancerar ingen diskussion. Att säga "jag anser att dina åsikter är vidriga och avböjer därför vidare konversation" är exempelvis något helt annat.

Det du pratar om är ju irrelevant. Det har ingenting med argumentationsfel att göra alls. Det är säkerligen så att det kan bli dålig stämning i en diskussion om man säger "elaka" saker till varandra på sådant sätt, men argumentationsfel (eller "irrelevanta argument") är det inte så länge man inte gör det till det.

Om du däremot angriper X i person för att bemöta/avfärda X:s argument är det ett argumentationsfel. Skilj på sakerna.

För övrigt kan man undra över vad det är du vill få sagt? Lord_Stalin babblar ju om att vi generaliserar kring "vänsterpack" och blandar ihop det med dreads och palestinasjalar. Jag ventilerar min åsikt om vad begreppet innebär. Jag försöker inte avancera någon "diskussion"...
Citera
2007-12-04, 20:11
  #27
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Det du pratar om är ju irrelevant. Det har ingenting med argumentationsfel att göra alls. Det är säkerligen så att det kan bli dålig stämning i en diskussion om man säger "elaka" saker till varandra på sådant sätt, men argumentationsfel (eller "irrelevanta argument") är det inte så länge man inte gör det till det.

Nej, personangrepp är förstås inte nödvändigtvis ett argumentationsfel. Således har jag inte kallat det för ett "irrelevant argument" heller. Det är ju inte över huvud taget ett argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
För övrigt kan man undra över vad det är du vill få sagt? [...] Jag ventilerar min åsikt... Jag försöker inte avancera någon "diskussion"...

Du undrar över vad jag vill få sagt, när du själv medger att du inte ville ha något sagt själv? Finurligt får jag väl medge. Men det är just det jag vill ha sagt i alla fall: jag kan ju alltid skriva inlägg där jag bara kallar folk för mentala slödder, men det är vare sig givande eller vettigt. Vill man kritisera ovett får man ta och visa lite vett själv också!
Citera
2007-12-04, 20:30
  #28
Medlem
ayanamiis avatar
Utseendet stämde nog iaf lite på mig, skägg och skjorta. Sen gillar jag vetenskap och rollspel också. Så tycker jag att jag är ganska rationell och vill inte framstå som PK. Lite rätt har han nog. Men jag är nog snarare bara en slumpmässig person som passar in på lite fler parametrar än vanligt, för jag vet många fler personer som är liberal som inte alls ser ut sådär.


Men att liberaler skulle gilla bög-italienskt av alla märken, hur kan man ens tro det
Man har förstås företrädesvis tyska kläder och inget annat!
Citera
2007-12-05, 02:51
  #29
Medlem
ayanamiis avatar
Undra förresten vad den där bloggen annars handlade om. Jag förstod inte syftet utan kändes mest som något formatterade IM-konversationer.
Citera
2007-12-05, 08:15
  #30
Medlem
Rois avatar
Jag skulle väl inte ta det allt för seriöst.. Se här bara http://www.tjarhovsplan.se/2007/11/2...-superhjaltar/
Citera
2007-12-05, 08:53
  #31
Medlem
Don Betongs avatar
Det var egentligen ganska lustigt (och extremt fördomsfullt)
Citera
2007-12-05, 09:21
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Detta var faktiskt ganska roligt och träffande, eller vad säger ni?

Jag känner igen chinos, skjorta och bockskägg, som andra, inte jag, haft. Jag känner även igen det ekonomiska intresset, men inte så mycket av det övriga. De fåtal liberaler jag känt har klätt sig så, och de inte bara tror att de är vältliga utan de är det, och de vet det också.

De vet att de är inte alls PK för att i Sverige är det fult att inte bara stödja Israel och USA utan även att ifrågasätta "rättvisan" (trots att även Karl Marx gör det) och ekonomisk jämlikhet.
Citera
2007-12-06, 14:22
  #33
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej, personangrepp är förstås inte nödvändigtvis ett argumentationsfel. Således har jag inte kallat det för ett "irrelevant argument" heller. Det är ju inte över huvud taget ett argument.



Du undrar över vad jag vill få sagt, när du själv medger att du inte ville ha något sagt själv? Finurligt får jag väl medge. Men det är just det jag vill ha sagt i alla fall: jag kan ju alltid skriva inlägg där jag bara kallar folk för mentala slödder, men det är vare sig givande eller vettigt. Vill man kritisera ovett får man ta och visa lite vett själv också!

Ah.. vad vore detta subforum utan Don Kheper[a].

Ett vettigt inlägg vore väl ändå att inte på ett ovettigt sätt visa vett, som egentligen är ovett från ett vettigt perspektiv?

P.S Jag förbehåller mig rätten att avgöra vad som är givande för mig.
Citera
2007-12-06, 14:46
  #34
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Detta var faktiskt ganska roligt och träffande, eller vad säger ni?

http://www.tjarhovsplan.se/2007/08/2...ren-en-profil/

"/.../ Självklart vit. /.../"
Ja, för Sverige är så etniskt heterogent att det är relevant att påpeka det.

Rasism är alltid rasism.
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
"Pack" kan förstås vara ett allmänt invektiv, men det kan också vara en synonym för kollektiv. Så visst är liberaler "högerpack", dvs. ett kollektiv som hör hemma under rubriken "högerpolitiska".
Nej. Har du hört talats om den nya högern? Inga trevliga människor att associeras med.
Citera
2007-12-06, 15:23
  #35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Ah.. vad vore detta subforum utan Don Kheper[a].

Det kan man ju fråga sig! Ett liberalt forum med en liberal mindre? Om möbelklister skrev mer, skulle jag kunna skriva mindre, haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Ett vettigt inlägg vore väl ändå att inte på ett ovettigt sätt visa vett, som egentligen är ovett från ett vettigt perspektiv?

Haha, ja, jo.

Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
P.S Jag förbehåller mig rätten att avgöra vad som är givande för mig.

Och det borde alla göra, förstås.
Citera
2007-12-06, 15:26
  #36
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej. Har du hört talats om den nya högern? Inga trevliga människor att associeras med.

Jag har hört talas om Nazityskland också, som brukar räknas som höger. Jag har ännu att begripa någon universell och vettig definition av orden "höger" och "vänster", så därför brukar jag inte använda dem. Men om nu nazister och liberaler skall räknas som "höger", så är det förstås ett "pack". Även om ordet för med sig negativa konnotationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in