2007-12-06, 16:31
Bannlyst
Tillverka egna tennsoldater

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag skulle vilka tillverka mina egna tennsoldater , då måste jag alltså göra en egen form på dom där "svarta fyrkanterna" där man häller i själva tennet , ska jag ta en tändare och bränna på det svarta och sen lägga in ett föremål som passar den formen jag vill sa så att den smälter sig fast ? eller hur ska jag bära mig åt för att "skapa" mina egna tennformer ? i det här fallet ska jag skapa egna låtsasmynt . tips ?
Citera
2007-12-06, 17:44
Medlem
Fortytwos avatar
Har någon gång i tiden gjort en, om än dålig, gjutform av en hockey puck. Då använde jag en dremel för att få ut formen.

Vet inte hur mycket detaljer du ska ha med på dina mynt men metoden jag använde fungerar inte om du ska ha så små och detaljerade detaljer. Kanske går det att gjöra ett försök dock eftersom en puck inte är någon gigantisk investering. För övrigt är väll inte tenn det bästa materialet men det får du själv bestämma.
Citera
2007-12-06, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fortytwo
Har någon gång i tiden gjort en, om än dålig, gjutform av en hockey puck. Då använde jag en dremel för att få ut formen.

Vet inte hur mycket detaljer du ska ha med på dina mynt men metoden jag använde fungerar inte om du ska ha så små och detaljerade detaljer. Kanske går det att gjöra ett försök dock eftersom en puck inte är någon gigantisk investering. För övrigt är väll inte tenn det bästa materialet men det får du själv bestämma.

vad är en dremel?
Citera
2007-12-06, 20:52
Medlem
Fortytwos avatar
Google is your friend! En dremel är en liten motordriven slip med utbytbara slipstift.

Egentligen är Dremel namnet på en tillverkare men, ja, det har blivit namnet på produkten.
Citera
2007-12-06, 21:05
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwarbalder
Tillverka egna tennsoldater

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag skulle vilka tillverka mina egna tennsoldater , då måste jag alltså göra en egen form på dom där "svarta fyrkanterna" där man häller i själva tennet , ska jag ta en tändare och bränna på det svarta och sen lägga in ett föremål som passar den formen jag vill sa så att den smälter sig fast ? eller hur ska jag bära mig åt för att "skapa" mina egna tennformer ? i det här fallet ska jag skapa egna låtsasmynt . tips ?

Tillverka egna från scratch eller kopiera existerande?
Någon gång för X antal år sen när jag pysslade med WH40k gjorde jag egna kopior av Eldar Guardians. Mest eftersom trupperna var svindyra då och särskilt Guardians var trupper man ville ha många av.
Jag tillverkade formen med hjälp av en silikonform där man använde figuren som mall genom att stoppa ner den i massan. När väl formen var klar använde man sig av högklassigt tenn och man fick en figur som var OK, inte lika bra som GW dock.
Jag antar om du vill göra din soldat från scratch så gör du din figur i något lättarbetat material och sen gör du en gjutform av det.
Citera
2007-12-12, 11:10
Medlem
Sebaots avatar
Om du har några färdigheter i att skulptera kan du ju använda green-stuff eller liknande, vilket ju är det som de som designar miniatyrer själva skapar sina alster i.

När jag var liten gjorde farsan och jag gjutformar i gips. Man smorde in figuren i olja, och sen göt en sidan av formen, och sen lät man ett lager olja ligga mellan formarna, och sen gjuta andra sidan... kan ju inte direkt påstå att det blev sådär jättefint... men men...

Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Tillverka egna från scratch eller kopiera existerande?
Någon gång för X antal år sen när jag pysslade med WH40k gjorde jag egna kopior av Eldar Guardians. Mest eftersom trupperna var svindyra då och särskilt Guardians var trupper man ville ha många av.
Jag tillverkade formen med hjälp av en silikonform där man använde figuren som mall genom att stoppa ner den i massan. När väl formen var klar använde man sig av högklassigt tenn och man fick en figur som var OK, inte lika bra som GW dock.
Jag antar om du vill göra din soldat från scratch så gör du din figur i något lättarbetat material och sen gör du en gjutform av det.

Är silikon så pass värmetåligt att det håller för tenn då???
Citera
2007-12-12, 14:46
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwarbalder

Jag kommer ihåg reklamen för Dremel och den kan ju tydligen klara allt...

Fråga också i forumet "Kultur: allmänt". Där kanske det sitter någon gammal konstnär som gjuter skulpturer.
Citera
2007-12-12, 15:52
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Är silikon så pass värmetåligt att det håller för tenn då???

Rätt form av silikon klarar det, minns inte vilken typ jag använde (~10 år sen). Tenn smälter vid relativt låga temperaturer så det var det minsta problemet med gjutningen.
Citera
2007-12-16, 20:20
Medlem
Kwalles avatar
Den här guiden är inte specifikt för tennfigurer, men det är en väldigt bra guide ändå på hur man kan göra avgjutningar av olika objekt.
Citera
2007-12-20, 14:47
Medlem
Myntstamp

Ja, du sade gjuta mynt, men faktum var att man slog mynt förr i världen. Så jag gissar att du kan göra det också. Google min vän gav mig en sida där några studenter som projektarbete gjort en myntstamp.
http://forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/1994/myntstam.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in