2007-12-16, 18:57
  #1
Medlem
Svejsares avatar
Tjena.

Jag har ett problem i programet Macromedia Director MX 2004, använder Lingo. Jag gör ett enkelt läromedelsspel, vilket går ut på att svara på frågor. När man svarar fel vill jag att bakrunden som ligger genom hela spelet ska ändras till nästa bakrund i en ordning, totalt 10 bakrunder. Hur ska jag göra bakrunden beroende av att du svarar fel på x antal frågor, så att det inte blir en kedja av oändligt många kombinationer.

tack på förhand.
Citera
2008-01-07, 03:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Tjena.

Jag har ett problem i programet Macromedia Director MX 2004, använder Lingo. Jag gör ett enkelt läromedelsspel, vilket går ut på att svara på frågor. När man svarar fel vill jag att bakrunden som ligger genom hela spelet ska ändras till nästa bakrund i en ordning, totalt 10 bakrunder. Hur ska jag göra bakrunden beroende av att du svarar fel på x antal frågor, så att det inte blir en kedja av oändligt många kombinationer.

tack på förhand.

Hej - Svårt att svara på, utan att veta hur du gjort hitills. Men du kan kanske lägga referenser tilll bakgrunderna i en lista (array) och stega igenom den?

t.ex.
global bg_list
global used_bg

on wrong_answer()
t = bg_list.count()
used_bg = used_bg +1
if used_bg > t then
--- sluta spela
end_game()
else
--- ny bakgrund
sprite(bg).member = bg_list[used_bg]
end if
end

Hoppas att det kanske hjälper!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in