2007-12-25, 13:06
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barcafan
Har du källa på det här??
Koranen har inte ändrats sen den uppenbarades, det kan jag lova dig. Däremot så ändrar man bibeln jämt och ständigt, det finns ju Bibeln från olika år t.o.m.

Bibeln från olika år?

Det finns olika översättningar, ja, men det är samma Bibel.

Och som du tidigare lovat får du gärna peka på fel i Bibeln.
Citera
2007-12-25, 13:10
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah
Citat:
Det hieroglyfiska alfabetet dechiffrerades 1799 efter upptäckten av Rosetta stenen, som dateras tillbaka till 196 f.Kr. Denna klippa har en speciell betydelse eftersom dess inskrift är skrivet med tre olika språk: hieroglyfer, enkla allmänna hieroglyfer och grekiska. Med stöd av det grekiska språket, kunde Champollion dechiffrera det hieroglyfiska språket. Efter det fanns det mycket information tillgängligt om den faraoniska historien. Under översättningen av den gamla egyptiska inskriptionen, upptäcktes namnet Haman. Denna panel med inskriptionen förvaras nu på The Natural History Museum Vienna i Wien.

När det gäller Haman - Så nog fanns det en Haman även på Faraos tid.
Snälla nutid. Rosettastenen var från 100-talet evt. Faraonernas tid var från 4000 till 1000-talet fvt.
Citera
2007-12-25, 13:16
Medlem
Xploits avatar
Angående Rosetta-stenen så tror inte den finns i Wien heller; jag vill mig minnas att jag såg den på The Brittish Library i London.
Citera
2007-12-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barcafan
Har du källa på det här??
Koranen har inte ändrats sen den uppenbarades, det kan jag lova dig. Däremot så ändrar man bibeln jämt och ständigt, det finns ju Bibeln från olika år t.o.m.

Exempel på borttagen bokstav, bevarad giltighet. Stening av äktenskapsbryterskor. Detta finns ej längre med i Koranen, men har funnits, tillämpas dock fortfarande i Saudiarabien.

Att du säger att Koranen inte har ändrats sedan den uppenbarades visar bara hur okunnig du är. Det är historiska fakta att Koranen har genomgått korrigeringar under historiens lopp. Faktum är ju att Koranen inte ens sammanfördes till en helhet medan Muhammed levde. Det var först efter hans död detta skedde. Den något sånär slutgiltiga versionen sammanställdes först under den tredje kalifens regering.

För övrigt står det ju i 2:100 att er allsmäktige Gud faktiskt har rätt att ändra sig om han nu så önskar....
Citera
2007-12-25, 13:23
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Ja, vad pratar du om? Arons och Moses syster hette Mirjam och var profetissa. Hur får ni det till någon oskuld 1400 år senare??
Det finns ingenstans nämnt att det handlar om en biologisk syster. Aron och Moses fvmd syster nämns inte i Koranen ens.
Citera
2007-12-25, 13:23
Bannlyst
Citat:
Snälla nutid. Rosettastenen var från 100-talet evt. Faraonernas tid var från 4000 till 1000-talet fvt.

Enligt wikipedia är Rosettastenen skriven 196 fvt. Fast jag har för mig att romarna styrde i Egypten då och farao var död sedan länge?
Citera
2007-12-25, 13:25
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah Al-Din
Enligt wikipedia är Rosettastenen skriven 196 fvt. Fast jag har för mig att romarna styrde i Egypten då och farao var död sedan länge?
Precis. Egypten hade varit hellenistiskt och styrt av Ptolemaioerna sedan flera hudnra år tillbaka.
Citera
2007-12-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. Allt stämmer. Dina hänvisningar till fundamentalistiska nätsidor väger lätt i förhållande till objektiv koranforskning.

Att du överhuvudtaget fortsätter skriva här trots att du inte ens känner till sura 5:112 säger egentligen allt om dina islamkunskaper! Jag debatterar inte teologi med amatörer.
Bismillah

Det handlar inte om att inte känna till Koranens verser, utan att felcitera.

Du svarade aldrig på vilken din källa var till dina tidigare inlägg - lust att dela med dig?
Citera
2007-12-25, 13:30
Medlem
Bismillah

Citat:
Javisst. Och det kan inte finnas info på den som den utger sig för att ha menar du pga det?

Torah som du läser idag har många år på nacken - är den också inte trovärdig för det? Det är ditt resonemang just nu.
Citera
2007-12-25, 13:34
Medlem
Citat:
Bismillah

Det handlar inte om att inte känna till Koranens verser, utan att felcitera.

Koranen är till sitt omfång mindre än Nya testamentet. En muslim skall ständigt läsa sin Koran. Detta innebär att en muslim på ett år bör läsa igenom sin Koran flera gånger. Trots att du alltså bör ha läst igenom din Koran mer än 10 ggr lyckas du alltså posta en Koranvers i tron att denna var 5:112 utan att reagera. Du känner alltså inte din Koran! Du känner inte din Koran men anser dig alltså ändå vara kunnig nog att tolka den i en debatt som denna.
Citera
2007-12-25, 13:35
Medlem
carnals avatar
bort med alla religioner så får vi en lättre värld o leva i... slipper konvertera hit o dit bara för att få göra vissa saker... o framförallt slipper vi alla extremister av olika slag
Citera
2007-12-25, 13:42
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Bismillah

Javisst. Och det kan inte finnas info på den som den utger sig för att ha menar du pga det?

Torah som du läser idag har många år på nacken - är den också inte trovärdig för det? Det är ditt resonemang just nu.
Haman är ett väldigt vanligt namn. Att det står Haman på Rosettastenen och någon annan stans bevisar ju inte att det är samma person, speciellt itne när de två källorna skiljer sig med x antal tusen år.

Haman är för övrigt namnet på den babylonske hovman som konspirerade för att utrota det judiska folket, vars misslyckande man varje år firar på Purim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in