2008-01-15, 04:08
Medlem
snuffomans avatar
Då tråden handlar om bevis för islam, men vi har ett par saker som faktiskt motbevisar islam, så för jag upp dem igen. Sakerna nedan är fel i koranen som vi inte har fått något svar på ännu i tråden. Om ni rakryggat ska kunna debattera för att islam är den rätta religionen så är det rimligt att ni städar bakom ryggen först, dessa sakerna måste det finnas svar på om islam är sanning. Hur kan guds bok innehålla vetenskapliga fel?

Sperma produceras mellan bröstkorg och ryggrad

086.005 - 086.007
YUSUFALI:Now let man but think from what he is created! He is created from a drop emitted- Proceeding from between the backbone and the ribs.

Det är uppenbart att det är sperma det talas om, och sperma produceras inte mellan bröstkorgen och ryggraden. Alltså har vi ett fel i koranen. Att detta fel har letat sig in i koranen är däremot inget märkligt, då det var en allmän uppfattning att sperma producerades någonstans i det området vid tiden för muhammeds uppenbarelser.

Jorden skapades innan universum

041.009 - 041.012
PICKTHAL: Say (O Muhammad, unto the idolaters): Disbelieve ye verily in Him Who created the earth in two Days, and ascribe ye unto Him rivals? He (and none else) is the Lord of the Worlds. He placed therein firm hills rising above it, and blessed it and measured therein its sustenance in four Days, alike for (all) who ask; Then turned He to the heaven when it was smoke, and said unto it and unto the earth: Come both of you, willingly or loth. They said: We come, obedient. Then He ordained them seven heavens in two Days and inspired in each heaven its mandate; and We decked the nether heaven with lamps, and rendered it inviolable. That is the measuring of the Mighty, the Knower.

Här är en vers som muslimer hyllar som mirakel, att det är något fantastiskt att det står i koranen om hur universum var "rök" en gång i tiden. Vad de missar är att detta skulle ha skett efter att jorden skapats.

I den första delen av verserna talas det om hur jorden skapats, jorden började bildas för ca 4.6 miljarder år sedan. Eftersom det talas om hur berg osv. placeras där, så måste versen utspelas ännu senare. I den senare delen av verserna så talas det om universum skapelse, om hur stjärnorna skapades osv. Universum skapades för ca 13.7 miljarder år sedan, och är därmed betydligt äldre än jorden. Något är alltså mycket fel med antingen koranen eller modern vetenskap, jag lägger mina pengar på det förstnämnda.

Ingen evolution

Krävs inte mycket utveckling av detta. Koranen säger att vi skapades som färdiga människor (alternativt något om att vi varit jättar enligt haditherna) båda är mycket fel då de strider mot vad all forskning säger om saken. Att förneka evolutionsteorin är inte heller särkilt begåvat då samtliga utbildade inom området är överens om att den stämmer, samt det finns många saker som kan anses vara bevis för evolutionen. Det finns även bevis för människans evolution i form av fynd i av halvapor/människoapor.

Ett foster bildar ben först, sedan mjukdelar

023.012 - 023.014
YUSUFALI: Man We did create from a quintessence (of clay); Then We placed him as (a drop of) sperm in a place of rest, firmly fixed; Then We made the sperm into a clot of congealed blood; then of that clot We made a (foetus) lump; then we made out of that lump bones and clothed the bones with flesh; then we developed out of it another creature. So blessed be Allah, the best to create!

Enligt många mirakelsajter så är detta en alldeles fenomenal beskrivning av fostrets utveckling, men beskrivningen innehåller ett stort fel. Fostret får inte ben först som sedan täcks med kött, de utvecklas samtidigt, och ska man vara lite petig så utvecklas benen från "köttet". Alltså är detta ett ytterligare fel i koranen.

De andra två allmänt använda översättningarna går på samma linje:

023.014
PICKTHAL: Then fashioned We the drop a clot, then fashioned We the clot a little lump, then fashioned We the little lump bones, then clothed the bones with flesh, and then produced it as another creation. So blessed be Allah, the Best of creators!
SHAKIR: Then We made the seed a clot, then We made the clot a lump of flesh, then We made (in) the lump of flesh bones, then We clothed the bones with flesh, then We caused it to grow into another creation, so blessed be Allah, the best of the creators.
Citera
2008-01-15, 12:03
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Då tråden handlar om bevis för islam, men vi har ett par saker som faktiskt motbevisar islam, så för jag upp dem igen. Sakerna nedan är fel i koranen som vi inte har fått något svar på ännu i tråden. Om ni rakryggat ska kunna debattera för att islam är den rätta religionen så är det rimligt att ni städar bakom ryggen först, dessa sakerna måste det finnas svar på om islam är sanning. Hur kan guds bok innehålla vetenskapliga fel?

Sperma produceras mellan bröstkorg och ryggrad

086.005 - 086.007
YUSUFALI:Now let man but think from what he is created! He is created from a drop emitted- Proceeding from between the backbone and the ribs.

Det är uppenbart att det är sperma det talas om, och sperma produceras inte mellan bröstkorgen och ryggraden. Alltså har vi ett fel i koranen. Att detta fel har letat sig in i koranen är däremot inget märkligt, då det var en allmän uppfattning att sperma producerades någonstans i det området vid tiden för muhammeds uppenbarelser.

Jorden skapades innan universum

041.009 - 041.012
PICKTHAL: Say (O Muhammad, unto the idolaters): Disbelieve ye verily in Him Who created the earth in two Days, and ascribe ye unto Him rivals? He (and none else) is the Lord of the Worlds. He placed therein firm hills rising above it, and blessed it and measured therein its sustenance in four Days, alike for (all) who ask; Then turned He to the heaven when it was smoke, and said unto it and unto the earth: Come both of you, willingly or loth. They said: We come, obedient. Then He ordained them seven heavens in two Days and inspired in each heaven its mandate; and We decked the nether heaven with lamps, and rendered it inviolable. That is the measuring of the Mighty, the Knower.

Här är en vers som muslimer hyllar som mirakel, att det är något fantastiskt att det står i koranen om hur universum var "rök" en gång i tiden. Vad de missar är att detta skulle ha skett efter att jorden skapats.

I den första delen av verserna talas det om hur jorden skapats, jorden började bildas för ca 4.6 miljarder år sedan. Eftersom det talas om hur berg osv. placeras där, så måste versen utspelas ännu senare. I den senare delen av verserna så talas det om universum skapelse, om hur stjärnorna skapades osv. Universum skapades för ca 13.7 miljarder år sedan, och är därmed betydligt äldre än jorden. Något är alltså mycket fel med antingen koranen eller modern vetenskap, jag lägger mina pengar på det förstnämnda.

Ingen evolution

Krävs inte mycket utveckling av detta. Koranen säger att vi skapades som färdiga människor (alternativt något om att vi varit jättar enligt haditherna) båda är mycket fel då de strider mot vad all forskning säger om saken. Att förneka evolutionsteorin är inte heller särkilt begåvat då samtliga utbildade inom området är överens om att den stämmer, samt det finns många saker som kan anses vara bevis för evolutionen. Det finns även bevis för människans evolution i form av fynd i av halvapor/människoapor.

Ett foster bildar ben först, sedan mjukdelar

023.012 - 023.014
YUSUFALI: Man We did create from a quintessence (of clay); Then We placed him as (a drop of) sperm in a place of rest, firmly fixed; Then We made the sperm into a clot of congealed blood; then of that clot We made a (foetus) lump; then we made out of that lump bones and clothed the bones with flesh; then we developed out of it another creature. So blessed be Allah, the best to create!

Enligt många mirakelsajter så är detta en alldeles fenomenal beskrivning av fostrets utveckling, men beskrivningen innehåller ett stort fel. Fostret får inte ben först som sedan täcks med kött, de utvecklas samtidigt, och ska man vara lite petig så utvecklas benen från "köttet". Alltså är detta ett ytterligare fel i koranen.

De andra två allmänt använda översättningarna går på samma linje:

023.014
PICKTHAL: Then fashioned We the drop a clot, then fashioned We the clot a little lump, then fashioned We the little lump bones, then clothed the bones with flesh, and then produced it as another creation. So blessed be Allah, the Best of creators!
SHAKIR: Then We made the seed a clot, then We made the clot a lump of flesh, then We made (in) the lump of flesh bones, then We clothed the bones with flesh, then We caused it to grow into another creation, so blessed be Allah, the best of the creators.

Det fanns fler också.

Jorden är formad som ett ägg.
Elva planeter (dock motsagd av andra muslimer här, misstänker barcafan kan lika mycket om islam som han kan om astrofysik)
Citera
2008-01-15, 12:12
Medlem
Hanksters avatar
Och så har vi den här:

Citat:
He is the one who has set free the two kinds of water, one sweet and palatable, and the other salty and bitter. And He has made between them a barrier and a forbidding partition. (Quran, 25:53)

Vilken motbevisas av, umm, Östersjön.
Citera
2008-01-15, 14:20
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Och så har vi den här:

Vilken motbevisas av, umm, Östersjön.
Citera
2008-01-15, 14:20
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Enligt de fatwor jag läst.
Kan leta reda på dem igen imorgon. Ska lägga mig nu, och sova den obotlige otrognes lugna och ostörda sömn.

Edit: Äh fan, hade inget bättre för mig:

http://www.islamonline.net/servlet/S...=1119503547102

"The scholars of Islam, such as Malik, Ash-Shafi`i, Ahmad and Ishaaq said that (the person guilty of this crime) should be stoned, whether he is married or unmarried."

http://www.islamonline.net/servlet/S...=1119503545556

"First of all, it should be clear that this man committed two heinous crimes: 1) homosexuality, and 2) murder. Each crime is sufficient to warrant death penalty."

http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/S...ang=E&Id=92314

"However, evidences support the position of those who say that “death sentence” is the prescribed punishment of anyone who gets involved in homosexuality. "

Intressant nog gäller detta bara för bögar. Lesbier kommer undan med några piskrapp.

Intressant hur lite ni vet om er egen religion, egentligen.

Hoppas du fick en lugn sömn. Nja, ingen har hävdat att de muslimer som skriver på forumet är úlema. Men ändå hävdar jag att jag kan mer om islam än dig som är beroende av google.

Jag läste dina citat och ställer frågan igen enligt vad ska det ske piskrapp först och sen avrättning om det inte sker förbättring? Hänvisar till ditt inlägg
http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=599
Citera
2008-01-15, 15:49
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det fanns fler också.

Jorden är formad som ett ägg.
Elva planeter (dock motsagd av andra muslimer här, misstänker barcafan kan lika mycket om islam som han kan om astrofysik)
Mjo, men jag valde att inte ta med dem för att "jorden är formad som ett ägg" är en misstolkning av ordet dahaha som inte betyder ägg över huvudtaget enligt rådande definitoner. Och de elva planeterna är en del av en berättelse och kan dessutom tolkas lite hur som helst, vissa översättnigar talar t.ex. om 11 stjärnor.

Om jag hade tagit med dessa så hade definitivt muslimerna här svarat på dem men struntat i de andra.
Citera
2008-01-15, 17:43
Medlem
Bismillah

Snuffoman

Citat:
Nej, jag kan inte välja själv vad jag ska göra om en liten stund. Självklart ter det sig ju som att det är mitt val, men vad jag än väljer så finns det en orsak till att jag valde att göra just det, då vi människor inte styrs av slumpen. Jag tror inte du fattade riktigt vad jag menade, för det betyder inte att vi inte kan göra val, för det kan vi, men att valen vi gör inte är inom vår kontroll. Allting händer på grund av en orsak, både i ett stort perspektiv och ett litet, och vi kan inte kontrollera orsakerna till besluten vi tar.
Du skrev att vi inte har någon fri vilja och utifrån det formulerade jag mitt svar. Nu har du ju backat kan man säga så det duger på långt.

Citat:
Jodå, jag förstår, men det ser ju lite dåligt ut. Vi har ett gäng gapande fel i koranen, boken utan fel, och ingen kan bemöta dem. Om du någonsin velat få fler att följa koranens budskap så borde bemöta dessa fel vara prio ett.
Det är nog inte så enkelt som du vill göra det gällande. Utan det kräver lite mer fördjupning än att läsa en översättning när man ska förstå vad man har framför sig. Det är därför du tycker dig ha 'upptäckt' något som alla missat under alla århundraden som gått. Medan det i själva verkar snarare är så att du har missat nåt för att du inte fullt förstår texten du har framför dig. Därför är det inget som löses på en kvart. Vissa saker TAR tid och kruxet är att man måste ha den för att komma någon vart med det hela.

EDIT: stavfel.
Senast redigerad av nutid 2008-01-15 kl. 18:11.
Citera
2008-01-15, 17:53
Medlem
Bismillah

Hankster

Citat:
Det går mycket djupare än så. Språket du talar avgör hur du tänker och hur du ser på din omvärld. Och givetvis är det också något som därmed förmedlar en kultur och dess sett att tänka och se på världen. Det här är inget som jag sitter och hittar på. Även i det arabiska språket finns detta inbakat. Hade så inte varit fallet hade vi aldrig bekymrat oss om översättningar och vad dessa egentligen förmedlar.

Jomenvisst men fortfarande kan jag inte fullt ut göra en koppling att man är det språk man talar så att säga. Har man bara ett språk, vet inte hur många har det idag då kanske det kan stämma. Men när många är flerspråkiga så tycker jag resonemanget fallererar lite. Och detta är mina egna spekulationer i ämnet och inget annat.

Citat:
Jag kan ju säga att jag inte uppskattar att få rasistkortet utspelat mot mig när jag har en lugn och sansad diskussion.
Så långt har jag det kortet nerstoppat i bakfickan och har inte tänkt ta upp det heller.

Citat:
Jag ska referera till det här inlägget när jag står utanför pärleporten och inte får komma in på välkomstdrinkar.

"Det klickade aldrig som Nutid sa att det skulle göra, var ligger reklamationsdisken?"

Citat:
Jag anser ju att man som självutnämnd profet redan gått överstyr sedan länge, men det är ju bara jag.
Det är din bedöming av det hela också inte att förglömma.

Citat:
Förvisso. Men tänk om du är handikappad då? Då är plötsligt torra salladsblad bara en knapptryckning bort
Så smart var du inte nu.... om du nu sköljde salladsbladen genom att hålla dem mellan tårna så nog klarar du också av att skaka av dem från samma position - what do you say?
Citera
2008-01-15, 18:07
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Hadd brott är väl enbart vissa grova brott? Nu orkar inte jag sitta och leta och se huruvida det stämmer, men det borde ju rimligtvis gälla hela lagen om det är guds oföränderliga lag.
Ja det stämmer de mest allvarliga. Mord, avfall från Islam, stöld, äktenskapsbrott, förtal, röveri och alkoholdrickande. De fyra första har specifika straff enligt Koranen. De tre därefter inga specifika straff nämnda. (enligt ''Criminal Justice Today'' av Frank Schmalleger)
Citera
2008-01-15, 18:56
Medlem
AlterEgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barcafan
hur kommer det sig att Islam är den snabbast växande religionen, inte bara i mellanöstern utan även i västvärlden. I USA konverterar cirka 20000 människor till Islam varje år trots amerikanernas dåliga bild av Islam, denna siffra ökas ständigt.
Enbart i Tyskland konverterar cirka 4000 människor till Islam varje år.

Varför väljer dessa människor att komma till Islam fast än de bor i västvärlden, samt all negativ information de får om Islam av media?

HAHA självklart för att de är invandrare som inte haft tid med sin tro för de varit tvungna att lära sig ett nytt språk eller liknande,ingen SMART människa i sina sinnens fulla bruk skulle börja tro på en religion eftersom det bara är slöseri på tid.
Citera
2008-01-15, 22:17
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Hankster

Jomenvisst men fortfarande kan jag inte fullt ut göra en koppling att man är det språk man talar så att säga. Har man bara ett språk, vet inte hur många har det idag då kanske det kan stämma. Men när många är flerspråkiga så tycker jag resonemanget fallererar lite. Och detta är mina egna spekulationer i ämnet och inget annat.

Det är med ditt språk du definerar din omvärld. Du kan inte tänka utanför ditt språk, det är omöjligt. Att kulturen förändras beror delvis på att fler är flerspråkiga vilket helt stämmer med den tes jag lagt fram. Sedan är det inte allt, men det påverkar.

Citat:
Så långt har jag det kortet nerstoppat i bakfickan och har inte tänkt ta upp det heller.

Jag tyckte du gjorde det

Citat:
Så smart var du inte nu.... om du nu sköljde salladsbladen genom att hålla dem mellan tårna så nog klarar du också av att skaka av dem från samma position - what do you say?

Tänk om man inte har några fötter
Citera
2008-01-15, 22:19
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Ja det stämmer de mest allvarliga. Mord, avfall från Islam, stöld, äktenskapsbrott, förtal, röveri och alkoholdrickande. De fyra första har specifika straff enligt Koranen. De tre därefter inga specifika straff nämnda. (enligt ''Criminal Justice Today'' av Frank Schmalleger)

Jag hörde att det inte alls råder enighet i frågan om avfall från islam när det rör folk som har fötts in i religionen och sedan lämnar den.

Är inte dom tre sista hadd-straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in