Citat:
Alltså jag förstår mig inte på bokföring. Jag har verkligen försökt läsa mig till det, kolla på YT-klipp. Men det går helt enkelt inte in i skallen. För mig med naturvetarbakgrund är ekonomi och bokföring något som kunde vara taget från något parallellt universum där naturlagarna är omkastade.
Säg att jag har ett företag som utvecklar mjukvara som en tjänst.
Bögsoftware AB betalar mig 10000:- för utförda tjänster.
I min lilla värld så bokför jag det så här:
Inkomst 10.000:-, för utförda konsulttjänster åt Bögsoftware AB.
Därmed är det avklarat. Varför är det inte så enkelt? Varför bokföra samma summa på två ställen? Hur kan en bokförings debit och kredit bli noll. 10.000 - 10.000 = 0. Har inget ägt rum? Har Skatteverket tagit alla pengar?
Säg att jag har ett företag som utvecklar mjukvara som en tjänst.
Bögsoftware AB betalar mig 10000:- för utförda tjänster.
I min lilla värld så bokför jag det så här:
Inkomst 10.000:-, för utförda konsulttjänster åt Bögsoftware AB.
Därmed är det avklarat. Varför är det inte så enkelt? Varför bokföra samma summa på två ställen? Hur kan en bokförings debit och kredit bli noll. 10.000 - 10.000 = 0. Har inget ägt rum? Har Skatteverket tagit alla pengar?
Ur ett redovisningsperspektiv är ett bolag alltid ett nollsummespel. Alla bolagets tillgångar som återstår efter att alla skulder betalts tillhör delägarna. När du säljer något för tiotusen så ökar bolagets kassa med tiotusen men samtidigt blir det skyldigt sina delägare tiotusen. Bokningen mot intäktskontot blir ett sätt att hålla reda på hur mycket bolaget är skyldigt sin ägare. Detta blir ännu tydligare när du gör årsbokslut och bokar över resultatkontona på eget kapital.
Jag är också naturvetare och tyckte det var väldigt komplicerat i början. Problemet är att kurserna inte fokuserar på principerna bakom utan på memorisering. Jag tänker t.ex. på matrisen som visar vilken kontotyper som ökar respektive minskar i debet/kredit som man ska lära sig utantill. För mig är detta helt fel sätt att lära sig det på: det enda jag vill behöva komma ihåg är att tillgångskonton ökar i debet. Då är det uppenbart att skuldkonton ökar i andra riktningen (kredit), och eftersom att intäktskonton egentligen är skulder så ökar de också i kredit. Kostnader är motsatsen till intäkter, alltså tillgångar, och ökar därmed i debit.
Hade blivit ännu enklare om redovisningsekonomer släppt sin aversion mot negativa tal. Då hade man helt sluppit debet/kredit och kunnat hantera alla konton som tillgångskonton. Ett skuldkonto blir då bara ett tillgångskonto med negativ balans.
Senast redigerad av alotraz 2023-11-18 kl. 11:49.
Senast redigerad av alotraz 2023-11-18 kl. 11:49.