• 8
  • 9
2025-01-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tror inte en ny varelse kan uppst ur dda atomer.

Du r en varelse som har uppsttt ur dda atomer. Bevisligen s existerar det fenomenet.
Citera
2025-01-31, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlarvR
p den nya planeten, som dina atomer nu hr till, s skapas en konstruktion som har egenskapen medvetande och du, din materia, terfds som en ny varelse.

Sannolikheten att just alla mina atomer skulle hamna drborta i en avlgsen framtid och formas till samma gestalt r = 0.

Dremot finns ju just nu, p denna planet, massor av mnniskor som minns saker frn sina tidigare liv. Hur ska man frklara det?
Citera
2025-01-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlarvR
Jag ser p medvetandet frn en egenskapsdualistisk synpunkt: Medvetandet r en egenskap hos hjrnan. Din hjrna har egenskapen att den uppfattar saker.

En dag kommer neuronerna i din hjrna att sluta skicka signaler till varandra, som r ndvndiga fr att den ska vara medveten. Du dr och medvetandet frsvinner.

Sen om 7.5 miljarder r, p en planet i "the goldilocks zone" - med det perfekta avstndet mellan planeten och stjrnan - s brjar en del av atomerna, som en gng hrde till en betydande del av din hjrna, att forma en komplex, kolbaserad konstellation, som kan uppleva och lagra information om upplevelser.

Solen har fr lnge sedan slocknat och Vintergatan har krockat med Andromedagalaxen, men p den nya planeten, som dina atomer nu hr till, s skapas en konstruktion som har egenskapen medvetande och du, din materia, terfds som en ny varelse.

Eller tnker du p ngot annat stt?

Nej.
Dom gnger tex barn berttar om sina "tidigare liv",s r det info dom ftt frn den demoniska vrlden, inte via "reinkarnation"...
Mnniskan le er fr att d en (enda) gng, sedan vntar domen, sger Skriften.✝️
Citera
2025-01-31, 23:20
Medlem
RosaTuttars avatar
Lika skert som att du blev du, vilket visade sig vara 100%, s kommer du att bli du igen. Endast definitionen av vad du r r frgan.
Citera
2025-02-01, 01:25
Moderator
Ruskigbusss avatar
Filosofiska trdar om reinkarnation sammanfogade.

Observera att frgan ocks dryftas i Religion och Paranormalt.

/Mod
Citera
2025-02-06, 21:28
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Vi antar att det inte existerar ngon Gud, inte heller ngon sjl. Vrt medvetande r endast ett samling intryck och inget annat.

Vi antar ocks att tiden r obegrnsad.

D mste det allts finnas en sannolikhet att samma vandrande atom/molekylklump (jag) kommer att bildas igen?

Den sannolikheten r givetvis extremt liten MEN tiden r ju obegrnsad! Ju mer tid desto mer sannolikt att det hnder! S detta mste ske ngon gng, allts att jag/du terskapas.

Reinkarnation r bevisat

Sant, men om universum r ondligt d? D tar det ondligt lng tid och kommer hnda efter ondligt lng tid, allts aldrig, eller det finns D en risk/chans att det aldrig hnder
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in