2007-12-25, 17:46
Medlem
Nervoss avatar
När folk frågar efter gratis forum att använda sig av här på FB så brukar standardsvaret vara phpBB eller vBulletin. Mycket sällan nämner/tipsar någon om SMF (simplemashinesforum). Vad beror detta på? Är det verkligen sämre än de övriga? Eller är det bara för att det enkelt inte lika känt?

Vad jag har sett så så verkar SMF inte ha lika stora problem med spam-bots som tex phpBB. Borde inte det i sig vara en anledning lika god som någon för att välja det som grund? Eller finns det andra, bättre anledningar som jag inte känner till som gör att phpBB och vBulletin mfl är populärare?

Länk: simplemachines

Mod ombedes flytta om tråden ligger fel.

/Neros
Citera
2007-12-25, 19:03
Medlem
AdaLovelaces avatar
Jag valde att prova SMF när jag bestämde mej för att starta www.retroforum.se, jag tänkte bl a som så att det i vilket fall inte var så känt hur man hackar det

Funkar bra på på Linuxserver, hade en testversion uppe på IIS (med phpstöd) men det var lite känsligare -går dock att fixa med nåt knep de nämner i forumet (glömt vad det var jag gjorde )

Spam kan man få om det är öppet för gäster att skriva utan inloggning, det åkte jag på efter två månader sådär så jag fick stänga att skriva för gäster, men annars inga problem med forumapplikationen.

Jag är också intresserad av om nån mer har erfarenheter om SMF

Sen har det ju en historik som php-utvecklingen av perl-forumet YaBB, det tycker jag inte klingar helt obekant
Citera
2007-12-25, 19:22
Medlem
ojns avatar
Jag hade faktiskt aldrig hört talas om detta, det kanske är forumets största problem? Det jag sett när jag läst på sidan ger ett bra intryck, ska nog ladda ner det bara för att testa det lite.

Sen för sakens skull ska kanske det nämnas att vbullen inte är gratis, man betalar en licens för användandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in