• 2
  • 3
2008-01-04, 12:11
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Talisman är ett brittiskt spel producerat av Games Workshop.

Oj då, väldigt dåligt av mig som Warhammer-spelare att inte känna till detta
Citera
2008-01-04, 16:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Oj då, väldigt dåligt av mig som Warhammer-spelare att inte känna till detta
Äh, vem har koll på allt?
Citera
2008-01-06, 23:00
Medlem
__carls avatar
Jag och mina kompisar spelar i alla fall Talisman, Mutant Chronicles och Drakborgen
Citera
2008-01-07, 01:16
Medlem
Cineastens avatar
Drakborgen är skoj. Har dock inte spelat det på omkring 10 år. Jag har inte testat den nya varianten. Är det någon här som har gjort det som kan berätta om det är ett bra spel eller inte?
Citera
2008-01-07, 02:04
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Drakborgen är skoj. Har dock inte spelat det på omkring 10 år. Jag har inte testat den nya varianten. Är det någon här som har gjort det som kan berätta om det är ett bra spel eller inte?

Hmm, det nya är patetiskt enkelt att klara, då solen inte förflyttas en timme varje omgång.

Dessutom är det lite tråkigare och lite fulare, inte alls lika brutalt som det gamla spelet. Det finns dessutom en hel drös nya karaktärer.

Vet någon om det nya Talisman är bra?
Citera
2008-01-07, 15:39
Medlem
Rutger Dads avatar
Jag blir alltid lika ledsen när jag varje år läser våra tidningars recensioner av "årets brädspel". De flesta tidningar med en nöje/kulturdel brukar ha någon sådan en gång per år. De brukar oftast vara enbart barnspel och TP-kloner eller liknande som recenseras och det brukar oftast vara gjort av antagligen måttligt intresserade ungar som kan klaga på sådant som att reglerna till Risk är krångliga eller liknande.
Det känns som om brädspelsbranschen har gått en del bakåt i Sverige sedan Algas storhetstid, detta gäller dock bara för den stora massan. För entusiasterna har möjligheterna ökat, jag har själv till exempel beställ både från Tyskland och USA samt några gånger från Azimogames vilka verkar vara de billigaste här i landet. Tycker inte att spelen borde behöva vara så dyra här, ofta dubbla priset mot vad man kan hitta annorstädes.
Citera
2008-01-07, 20:11
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger Dad
Det känns som om brädspelsbranschen har gått en del bakåt i Sverige sedan Algas storhetstid, detta gäller dock bara för den stora massan. För entusiasterna har möjligheterna ökat, jag har själv till exempel beställ både från Tyskland och USA samt några gånger från Azimogames vilka verkar vara de billigaste här i landet. Tycker inte att spelen borde behöva vara så dyra här, ofta dubbla priset mot vad man kan hitta annorstädes.

Jo absolut, det är dock synd att den stora massan missar så mycket. Tack för tipset med Azimogames, hade inte sett den sidan tidigare. Vad brukar portot gå på när du beställer från USA?

Att spelen är dyrare går nog hand i hand med att det är en mindre målgrupp.
Citera
2008-01-07, 21:21
Bannlyst
Mina ytterst begränsade upplevelser från främst Danmark och Sverige visar på att brädspel är relativt populärt i Sverige och att Liverollspel är mer populärt i Danmark.
Citera
2008-01-09, 17:26
Medlem
Rutger Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Vad brukar portot gå på när du beställer från USA?
Väldigt varierande, kan gå upp till 50% av värdet på det du beställer och om du har otur åker du på tull med.
Många spel går att hitta i Tyskland i engelsk variant eller så är de inte språkberoende så att det enda som krävs är regler från BGG för den icke tysktalande.

Som tur var hade jag upplysta föräldrar som lärde mig att spela brädspel, har själv fått många i min bekantskapskrets att ta upp denna goda vana.
Citera
2008-01-10, 01:00
Medlem
roccs avatar
Jäkligt trist är det

Var ute i Östeuropa för några månader sen och där var det mer
regel än undantag att det stod ett backgammon eller schackbräde
uppställt på fiken. De mest förvånande för mig var att det var
nästan bara äldre män som lirade dessa spel lite över allt. I parker,
på tågstationer etc. Synd att populariteten i Sverige över Schack
och Backgammon inte är större men det har väl som nämnts med
att göra att det inte tillhör vår kultur i den utsträckningen det gör