Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-30, 19:05
Medlem
Empresss avatar
(Eller som det sägs i vardagligt tal "mäns rättighet till barnet" men så kommer jag inte att skriva i texten)

Diskriminering av mäns skyldighet att kunna var med och besluta om barnens väl och ve, är något som passera förbi näsan på feministerna trots att den finns där lika tydligt som en uppslagen bok denna tydliga diskriminering av män att kunna ta ansvar för sina skyldigheter gentemot barnet.

Denna tydliga diskriminering av män att kunna ta ansvar för sina skyldigheter gentemot barnen och där kvinnan har hela makten över skyldigheterna (av fäderna) gentemot barnet och makten över barnets rättigheter. Så här säger lagen om gemensam vårdnad av barn:

Citat:
Vårdnadshavare

3 § Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om dessa är gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam. Ingår föräldrarna senare äktenskap med varandra, står barnet från den tidpunkten under vårdnad av dem båda, om inte rätten dessförinnan har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

4 § Står barnet under vårdnad av endast en av föräldrarna och vill föräldrarna gemensamt utöva vårdnaden, skall rätten på talan av dem båda förordna i enlighet med deras begäran, om inte gemensam vårdnad är uppenbart oförenlig med barnets bästa.

Föräldrarna kan få gemensam vårdnad också genom registrering hos skattemyndigheten efter anmälan av dem båda

1. till socialnämnden i samband med att nämnden skall godkänna en faderskapsbekräftelse, eller

2. till skattemyndigheten under förutsättning att förordnande om vårdnaden inte har meddelats tidigare och att föräldrarna och barnet är svenska medborgare. Lag (1991:487).

Modern är automatiskt vårdnadshavare när föräldran är ogifta. När faderskapserkännandet är gjort så måste båda föräldrarna ansöka om gemensam vårdnad. Alltså kan ju kvinnan konsekvent vägra att ställa upp och ansöka gemensamt med fadern om deras gemensama barn.

Jag anser att är fadeskapet godkänt så skall det inte behövas ansökas om gemensam vårdnad, utan det skall ske automatiskt att båda får gemensam vårdnad inom en vecka.
Efter detta skall det till mycket starka skäl till att den ena föräldern blir fråntagen den gemensamma vårdnaden (genom domstolstvister och annat).
Den förälder(pappan/mamman) som anser att den andra föräldern(pappan/mamman) skall bli fråntagen vårdnaden om barnet skall genomgå en obligatorisk psyklologi undersdökning så att denne inte lider av PAS (först PAS-utredning, innan det tas upp ens till förundersökning om fråntagande om vårdnad), OM det sker efter en separation mellan föräldrarna (mamman/pappan), även annars med för all den del om det skulle ske i förhållandet (fast jag skulle tro att det är ju sällsynt i sådana fall).

Varför ser man ingen motion av detta från feministerna som jobbar inom regering/riksdag då feministerna själva påstår att de jobbar för diskriminering även för män?
Då man aldrig har sett (via det man kan ta reda på själv via offentlighetsprincipen) förslag från något feministiskt parti (Vänsternpartiet, Socialdemokraterna, Folkpartiet[?] Centern, Miljöpartiet) över att det skall läggas till i lagen över att det skall vara automatiskt gemensam vårdnad för båda föräldrarna (av ogifta föräldrar) när faderskapserkännandet är gjort i stället som det är nu att "ansöka om det" .

Då det fortfarande är så än i dag anno 2000-tal (att ansöka om gemensam vårdnad) så blir jag ju knappast övertygad om att feminismen jobbar även för mäns diskriminering (av skyldigheter/rättigheter) och tänker även på barnens rättigheter, som feminister i "allmänhet" påstår att feminismen gör. Då hade de korrigerat denna lilla sak genast för männens skull och barnens skull.

Källlor:

Lagen om vårdnad:
http://www.alden.se/Vardnad.htm

PAS:
http://www.styvmorsviolen.se/templat...ningIndex.html

P.S

Att jag valde att skriva männens skyldigheter i stället för männens rättigheter i samband med kvinnan och mannen är för att när man blir förälder så har man skyldigheter mest i stället för rättigheter gentemot barnen, då det är barnen som har rättigheter till båda förädrana.
Det bli en diskriminering när man aktivt hindra ena föräldern (fadern i detta fall) att ta ansvar för sin skyldighet gentemot barnet då kvinnan kan strunta i att gemensamt ansöka om gemensam vårdnad för barnet. Så jag hoppas att antifeminister och andra som inte är feminister fast FÖR könsjämställdhet har överseende med denna lite klumpiga mening "diskriminering av män att kunna ta ansvar för sina skyldigheter gentemot barnen" som blir tack vare detta.
Självklart går det ju att skriva "mäns rättighet till barnet" då man är ju mer van vi det till vardags.

P.S2
Vill ni diskutera automatiskt DNA-test. Då kvinnor kan lura männen till att bli fäder eller att vara otrogna och bli med barn. (Det förkommer jag vet) Så ta det i egen tråd.
Citera
2007-12-30, 19:14
Medlem
Brandbils avatar
Detta börjar ju bli vad alla slänger i ansiktet på feministerna. Det belyser väl ganska väl att det dels finns situationer då män drabbas i samhället och dels feministernas inställning. Feministerna jobbar bara för sig själva och därför skulle jag inte kalla mig feminist.

Inte alls nåt illa mot TS (bra trådstart), men detta börjar bli lite gammal skåpmat och jag har aldrig hört en feminist komma med något annat än att "det är synd" eller "jamen jaaaag är för jämställdhet för alla och om jag vore mer engagerad hade jag minsann kämpat för alla".

Det funkar helt enkelt inte så, för männen får någon annan tydligen kämpa.
Citera
2007-12-30, 21:31
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Detta börjar ju bli vad alla slänger i ansiktet på feministerna. Det belyser väl ganska väl att det dels finns situationer då män drabbas i samhället och dels feministernas inställning. Feministerna jobbar bara för sig själva och därför skulle jag inte kalla mig feminist.

Blir så ledsen när jag ser det upprepat med. Man undra vilket århundrade man lever i. I dagens moderna Sverige så skall man kunna även få lyfta männen och den diskriminering männen blir utsatta för på lika vilkor? Men jag kanske har missat något. ?

Citat:
Inte alls nåt illa mot TS (bra trådstart), men detta börjar bli lite gammal skåpmat och jag har aldrig hört en feminist komma med något annat än att "det är synd" eller "jamen jaaaag är för jämställdhet för alla och om jag vore mer engagerad hade jag minsann kämpat för alla".

Nepp tog inte illa upp av "naturliga skäl"..
Men visst det är gammal skåpmat därför valde jag att lägga en ny vinkel på detta..

(Tack för berömmet. )

Citat:

Jupp och jag tänker hjälpa dem som vet de rätta vägarna, genom att peka på de tydliga diskrimineringarna med mot männen, då jag inte vet hur man uppmärksammar de rätta kanalerna för att rätta till dem i praktiken.
Citera
2007-12-31, 01:41
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Skicka in en anmälan till JämO? Eller kan det göras först av nån personligen förfördelad man?

Men med tanke på hur många män här som inte vill ha barn och tycker att man ska sparka den gravida kvinnan i magen, när hon inte gör som mannen vill, så kan jag se skäl för att mannen inte automatiskt får gemensam vårdnad.

Däremot tycker jag det borde vara gemensam vårdnad när föräldrarna bott ihop och/el bägge haft kontakt med och tagit hand om barnet.
Citera
2007-12-31, 02:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Skicka in en anmälan till JämO? Eller kan det göras först av nån personligen förfördelad man?
Ingen dum ide faktiskt.
Citat:
Men med tanke på hur många män här som inte vill ha barn och tycker att man ska sparka den gravida kvinnan i magen, när hon inte gör som mannen vill, så kan jag se skäl för att mannen inte automatiskt får gemensam vårdnad.
Män? Snarare 13-åriga csnördar som knappt sett en kvinna naken. Det finns inga anledningar till att männen inte skulle få gemensam vårdnad per default, finns det skäl för att de inte borde ha vårdnaden kan man ju gå genom det vanliga domstolsförfarandet.
Citat:
Däremot tycker jag det borde vara gemensam vårdnad när föräldrarna bott ihop och/el bägge haft kontakt med och tagit hand om barnet.
Det är väl lite svårt att ha haft kontakt med och tagit hand om barnet innan det är fött?
Citera
2007-12-31, 02:30
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch

Men vänta lite här nu Pitbullen, sen när blev FB-killarna allena någon referens för "män i allmänhet"?

Fast JämO lät inte dumt alls skall tipsa dem om detta och se vad man får till svar..

Fast huvud frågan kvarstår ändå:
Citat:
Varför ser man ingen motion av detta från feministerna som jobbar inom regering/riksdag då feministerna själva påstår att de jobbar för diskriminering även för män?
Då man aldrig har sett (via det man kan ta reda på själv via offentlighetsprincipen) förslag från något feministiskt parti (Vänsternpartiet, Socialdemokraterna, Folkpartiet[?] Centern, Miljöpartiet) över att det skall läggas till i lagen över att det skall vara automatiskt gemensam vårdnad för båda föräldrarna (av ogifta föräldrar) när faderskapserkännandet är gjort i stället som det är nu att "ansöka om det" .

Då det fortfarande är så än i dag anno 2000-tal (att ansöka om gemensam vårdnad) så blir jag ju knappast övertygad om att feminismen jobbar även för mäns diskriminering (av skyldigheter/rättigheter) och tänker även på barnens rättigheter, som feminister i "allmänhet" påstår att feminismen gör. Då hade de korrigerat denna lilla sak genast för männens skull och barnens skull.

Jag latar mig med att citera Memnok utmärkta fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Det är väl lite svårt att ha haft kontakt med och tagit hand om barnet innan det är fött?

Här har ju Memnok en stor poäng i sin fråga, när han påtalar om hur en man skall kunna ha kontakt med sitt barn och tagit hand om det?
Varför skall man "vänta" med något för männens räkning?
Då kvinnor klagar ju på att männen inte har någon "ansvarskänsla" för barnet. Detta kan ju även göra att männen känner sig betrodda direkt att göra rätt för sig (utöva sina skyldigheter gentemot barnet) och barnet får sina rättigheter tillgodosedda (rätten till sin far) från start, när de inte behöver ha "kvinnans godkännande" för att var fulltids fäder och barnet måste vänta IN sina rättigheter när de är sambor/särbor eller inte ihop.

En jämförande motfråga:
Skulle du vilja vänta in godkändade från din sambo för att få lov att köra bil?
Även efter seperation så måste ditt manliga EX ge godkännande till dig för att köra bil.
Men är du gift kvinna så är du automatiskt godkänd som bilförare och få ta ansvaret för dig själv och andras liv när du kör bil.

Visst kanske en halvkrystatd jämförelse (jag vet) men jag tror att du och andra som läser det förstår poängen med denna jämförelse.

P.S

Det finns riktiga Män på FB med två av de männen svarde ju i denna tråd..
Citera
2008-01-01, 00:22
Bannlyst
Citat:

Ja, för männen är antifeminismen den enda räddningen mot rätt väg igen . Folk som mig, är med andra ord, folk som "män" bör följa! (Och kvinnor med sunt förnuft).
Citera
2009-04-02, 02:03
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Men vänta lite här nu Pitbullen, sen när blev FB-killarna allena någon referens för "män i allmänhet"?

Fast JämO lät inte dumt alls skall tipsa dem om detta och se vad man får till svar..

Fast huvud frågan kvarstår ändå:

Jag latar mig med att citera Memnok utmärkta fråga:

Här har ju Memnok en stor poäng i sin fråga, när han påtalar om hur en man skall kunna ha kontakt med sitt barn och tagit hand om det?
Varför skall man "vänta" med något för männens räkning?
Då kvinnor klagar ju på att männen inte har någon "ansvarskänsla" för barnet. Detta kan ju även göra att männen känner sig betrodda direkt att göra rätt för sig (utöva sina skyldigheter gentemot barnet) och barnet får sina rättigheter tillgodosedda (rätten till sin far) från start, när de inte behöver ha "kvinnans godkännande" för att var fulltids fäder och barnet måste vänta IN sina rättigheter när de är sambor/särbor eller inte ihop. En jämförande motfråga:
Skulle du vilja vänta in godkändade från din sambo för att få lov att köra bil?
Även efter seperation så måste ditt manliga EX ge godkännande till dig för att köra bil.
Men är du gift kvinna så är du automatiskt godkänd som bilförare och få ta ansvaret för dig själv och andras liv när du kör bil.

Visst kanske en halvkrystatd jämförelse (jag vet) men jag tror att du och andra som läser det förstår poängen med denna jämförelse.

P.S

Det finns riktiga Män på FB med två av de männen svarde ju i denna tråd..

Jag ser att du har levt i villfarelse en längre tid.

Jag har fetmarkerat några ord i din text.

Jag vill poängtera för dig att det är alldeles väldigt lämpligt att modern skriver på att mannen är far. Annars skulle vem som helst kunna gå och skriva på att de är far till nåt barn vars milf de vill ha.

Men som sagt, det där är nog ett minne blott snart då obligatoriska dna-tester görs på alla barn.
Citera
2009-04-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz

Jag vill poängtera för dig att det är alldeles väldigt lämpligt att modern skriver på att mannen är far. Annars skulle vem som helst kunna gå och skriva på att de är far till nåt barn vars milf de vill ha.

Det är alldeles lämpligt att modern säger vem hon tror är fadern och han sedan testas, definitivt. Men jag ser knappast att någon skulle vilja gå in och säga att dem är far till ett barn för att komma åt någon milf? Tror du på allvar det så är du ju antingen ett troll eller så har du inte alla bestick på plats i lådan.

Citat:
Men som sagt, det där är nog ett minne blott snart då obligatoriska dna-tester görs på alla barn.

Något som du säger sägs i "initierade kretsar". Vilket är lustigt med tanke på att du var väl lärare? Tills det kommer ut något konkret från landstinget så är det där bara en pipedream.
Citera
2009-04-02, 12:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Jag ser att du har levt i villfarelse en längre tid.

Jag har fetmarkerat några ord i din text.

Du snacka om att hitta på eget innehåll i min egna text.
Lägg av att putta ord och åsikter i min mun.

Här är ett utdrag av min text som du med bevis ignorerar när du svar mig och hävdar att jag lever i någon villfarelse och har gjort så en längre tid enligt dig.

Citat:
"När faderskapserkännandet är gjort så måste båda föräldrarna ansöka om gemensam vårdnad. Alltså kan ju kvinnan konsekvent vägra att ställa upp och ansöka gemensamt med fadern om deras gemensama barn."

Min text om du har läsförståelse handlar INTE om faderskapsutredningar eller om att modern skall skriva på vem hon tror är fadern till barnet.

Den som har minsta koll på läget vet att ett faderskaperkännade inte behöver skrivas på av pappan utan att han har begärt in test på att han är den verkliga fadern till barnet.
Du läser min text genom någon form av "Argumentum ad ignorantiam"-glasögon på.

Det handlar om kvinnan som förvägra mannens rätt till att uppfylla sina skyldigheter som pappa.
Den med minsta lilla intellektuell förstår och inser att min text förutsätter att:
  • moderns utpekande av potensiell fader är gjord
  • faderskapsutredning är gjord

Så nej jag har inte levat i någon villfarelse längre bara för att du har fått en fix idé över att jag förväxlar faderskaps utredningar med "gemensam vårdnads"-ansökningar och att kvinnan har makten att bestämma om pappan skall få ha gemensam vårdnad med henne om barnet eller inte om de är ogifta.

Har du någon sjuk läggning över att med flit misstolka och förvrida allt jag skriver?

Så hur du väljer att vända och vrida på det så kan du inte "komma åt mig" med att jag inte har koll på läget..
Senast redigerad av Empress 2009-04-02 kl. 13:01.
Citera
2009-04-02, 13:30
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Men jag ser knappast att någon skulle vilja gå in och säga att dem är far till ett barn för att komma åt någon milf?

[IRONI]
Men självklart är det ju så, att det är männens våtaste hemligaste dröm att bli farsa till vilken främmande ungen som helst för att spänna på en milf..
[/IRONI]
Citera
2009-04-04, 09:39
Bannlyst
Citat:
[IRONI]
Men självklart är det ju så, att det är männens våtaste hemligaste dröm att bli farsa till vilken främmande ungen som helst för att spänna på en milf..
[/IRONI]

Ja, är det inte så då...?

Allvarligt, det här var en mycket bra trådstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in