2020-12-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det där kan jag verkligen känna igen mig i när det kommer till AS , en del tror att det är så enkelt att träna bort eller "bota" det. Folk fattar inte att vi får leva med det hela livet
Det är bara att strunta i det

Min 99 åriga mormor kommer nog inte kunna förstå att man inte kan ta en tablett och bli normal.
Men jag kan inte säga emot eller argumentera om det.

Har bara prövat berätta för några få människor om diagnosen. Är så nytt för mig fortfarande. Gått ett halvår sen utredningen. En jag berättade för reagerade med "nej, det tror jag inte att du har" när jag berättade.
Citera
2020-12-06, 20:52
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Har bara prövat berätta för några få människor om diagnosen. Är så nytt för mig fortfarande. Gått ett halvår sen utredningen. En jag berättade för reagerade med "nej, det tror jag inte att du har" när jag berättade.

Det är "färsk" information med andra ord, å en del kan bli förvånade eller säga
att det märks inte, en del säger att det har jag misstänkt länge.
Det är lite konstigt för en del att få reda på sådana saker. En del kommer att vänja sig med tiden var så säker.
Citera
2020-12-06, 21:44
Medlem
Citat:
Det är "färsk" information med andra ord, å en del kan bli förvånade eller säga
att det märks inte, en del säger att det har jag misstänkt länge.
Det är lite konstigt för en del att få reda på sådana saker. En del kommer att vänja sig med tiden var så säker.

Om jag har svårt att ta in det hela får jag väl acceptera att det är svårt för andra också. Jag kommer på mer och mer saker själv nästan varje dag. Situationer där jag aldrig passat in. Människor jag inte kunnat prata med. Mat jag bara inte kan äta. Rutiner jag inte vill ändra. Ljud jag inte tål.
Citera
2020-12-06, 21:49
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Om jag har svårt att ta in det hela får jag väl acceptera att det är svårt för andra också. Jag kommer på mer och mer saker själv nästan varje dag. Situationer där jag aldrig passat in. Människor jag inte kunnat prata med. Mat jag bara inte kan äta. Rutiner jag inte vill ändra. Ljud jag inte tål.

Vad är det för saker du kommer på mer?

I mitt fall så kändes det som en "lättnad" när jag fick min diagnos. AS
Även om jag var 10-12 år gammal första gången så visste jag redan då att något var galet.
När jag blev äldre så blev det att läsa på ordentligt om allt och veta mina svårigheter.

För mig så blev det en vanesak att kämpa med för att förstå vad jag klarar av å inte klarar av.
Samtidigt så vet jag att jag har mycket kvar att jobba med, Men jag lär mig å ger inte upp i första taget
Citera
2020-12-06, 22:17
Medlem
Citat:
Vad är det för saker du kommer på mer?

I mitt fall så kändes det som en "lättnad" när jag fick min diagnos. AS
Även om jag var 10-12 år gammal första gången så visste jag redan då att något var galet.
När jag blev äldre så blev det att läsa på ordentligt om allt och veta mina svårigheter.

För mig så blev det en vanesak att kämpa med för att förstå vad jag klarar av å inte klarar av.
Samtidigt så vet jag att jag har mycket kvar att jobba med, Men jag lär mig å ger inte upp i första taget

Jag har funderat på hur jag var runt 10-12. Jag kände mig annorlunda. På nåt sätt passade jag inte in men försökte ändå. Blev aldrig mobbad men jag deltog aldrig riktigt i vad klasskompisarna gjorde, jag såg på.

En sak jag förstår mycket bättre nu är varför jag blir fullständigt utmattad av socialt umgänge. Jag förstod aldrig hur andra människor orkade vara så sociala. Varför de ens ville vara så. Eller utseendet, är ju jättetråkigt att bry sig om.
Citera
2020-12-06, 22:53
Medlem
Citat:
Jag har funderat på hur jag var runt 10-12. Jag kände mig annorlunda. På nåt sätt passade jag inte in men försökte ändå. Blev aldrig mobbad men jag deltog aldrig riktigt i vad klasskompisarna gjorde, jag såg på.

En sak jag förstår mycket bättre nu är varför jag blir fullständigt utmattad av socialt umgänge. Jag förstod aldrig hur andra människor orkade vara så sociala. Varför de ens ville vara så. Eller utseendet, är ju jättetråkigt att bry sig om.

Åt du ssri den tiden?
Citera
2020-12-07, 02:38
Bannlyst
Citat:

Det blir nog lätt så där i början efter diagnos. Jag minns inte riktigt vad du trodde själv innan utredningen, om du misstänkte AS eller så?

Själv hade jag väl vetat om det (tja...) i minst två år innan utredningen (2016) och misstänkt det lite smått ett par år innan. Plus att det var väl en och annan utöver mig som misstänkte det. Men under dom misstankeåren (innan 2014/början på 2015 då jag började förstå) visste jag inte särskilt mycket om autism egentligen. Det är ju ett rätt komplicerat ämne.

En läkare vi kan kalla "Dr. Zloty" (någon form av inhyrd expert) satt som något andra led på vägen till utredningen ställde väl i princip Aspergerdiagnos på mig på 20 minuter. Inget kvalitetstecken på en person (jag då dvs.) direkt.
Citera
2020-12-07, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Åt du ssri den tiden?

Nej, varför undrar du?
Citera
2020-12-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det blir nog lätt så där i början efter diagnos. Jag minns inte riktigt vad du trodde själv innan utredningen, om du misstänkte AS eller så?

Själv hade jag väl vetat om det (tja...) i minst två år innan utredningen (2016) och misstänkt det lite smått ett par år innan. Plus att det var väl en och annan utöver mig som misstänkte det. Men under dom misstankeåren (innan 2014/början på 2015 då jag började förstå) visste jag inte särskilt mycket om autism egentligen. Det är ju ett rätt komplicerat ämne.

En läkare vi kan kalla "Dr. Zloty" (någon form av inhyrd expert) satt som något andra led på vägen till utredningen ställde väl i princip Aspergerdiagnos på mig på 20 minuter. Inget kvalitetstecken på en person (jag då dvs.) direkt.

Jag trodde att jag hade drag av Aspergers men inte att jag skulle få en diagnos. Har aldrig riktigt blivit utredd för något tidigare, vården har bara sett depressionen.
Citera
2020-12-07, 09:01
Medlem
Om man har asperger/ autism har man automatiskt rätt till LSS då eller görs det en individuell prövning?
Citera
2020-12-07, 09:12
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njcke
Om man har asperger/ autism har man automatiskt rätt till LSS då eller görs det en individuell prövning?
http://letmegooglethat.com/?q=r%C3%A4tt+till+lss
Citera
2020-12-07, 14:30
Medlem
Citat:
Nej, varför undrar du?

Eftersom jag gjorde det och tyckte jag drog mig undan och utvecklade symptom på asperger och fick den diagnosen senare. Idag är jag som vilken NT som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in