Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-06, 20:53
  #1
Medlem
__carls avatar
Så, jag höll på mycket med warhammer som ung, och nu funderar jag på att börja igen.

Jag har aldrig ägt en regelbok, min kusin hade en så jag behövde aldrig köpa någon.

Men, min kusin är mest intresserad av innebandy och brudar, så jag misstänker att han inte är så sugen påä att börja spela med mig igen. Dessutom hade han 6th edition regelboken, och vad jag förstår har spelet uppdaterats till 7th editition.

Jag funderar på att köpa den nya startboxen, The battle for skull pass. Den är inte särskilt dyr och man får med någon sorts regelbok.

Är det en riktig regelbok eller någon sorts lightversion? Jag antar att modellerna är gjutna, och inte sådana som man bygger ihop själv, vilket är lite tråkigt, men ändå rätt bra när jag vill få ihop armeerna ganska fort.

Förut målade jag nästan bara, men nu vill jag börja spela. Vad tycker ni om den här startboxen?
Citera
2008-01-06, 21:29
  #2
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Så, jag höll på mycket med warhammer som ung, och nu funderar jag på att börja igen.

Jag har aldrig ägt en regelbok, min kusin hade en så jag behövde aldrig köpa någon.

Men, min kusin är mest intresserad av innebandy och brudar, så jag misstänker att han inte är så sugen påä att börja spela med mig igen. Dessutom hade han 6th edition regelboken, och vad jag förstår har spelet uppdaterats till 7th editition.

Jag funderar på att köpa den nya startboxen, The battle for skull pass. Den är inte särskilt dyr och man får med någon sorts regelbok.

Är det en riktig regelbok eller någon sorts lightversion? Jag antar att modellerna är gjutna, och inte sådana som man bygger ihop själv, vilket är lite tråkigt, men ändå rätt bra när jag vill få ihop armeerna ganska fort.

Förut målade jag nästan bara, men nu vill jag börja spela. Vad tycker ni om den här startboxen?

Vet inte om det är den stora regelboken man får med eller en lightversion! Modellerna är troligtvis inte helgjutna, i alla fall lär inte allihopa vara det.

Boxen verkar förövrigt som ett bra starterpack, och billigt var det ju som sagt.
Citera
2008-01-06, 21:47
  #3
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Vet inte om det är den stora regelboken man får med eller en lightversion! Modellerna är troligtvis inte helgjutna, i alla fall lär inte allihopa vara det.

Boxen verkar förövrigt som ett bra starterpack, och billigt var det ju som sagt.


Nej, jag antar att man sätter limmar ihop dem till viss del, som man gjorde i det gamla startsetet (typ huvudena), men jag tror inte att man får samma frihet att välja kropp, ben, armar och huvud som man får om man köper en vanlig regementeslåda.
Citera
2008-01-06, 22:31
  #4
Medlem
Fortytwos avatar
Faktum är att majoriteten av modellerna är helgjutna. Allt utom trollet, kanonen, spindelryttarna och två av ledarna är helgjutna.

Regelboken är en "lightversion" i den bemärkelsen att den är mycket mindre och saknar allt bakgrundsmaterial och lite annat men alla regler är där. (eller så har jag uppfattat det, har bara läst den och inget verkar saknas, är ganska säker på att allt är med)

Lite tråkigt är det ju med modellerna men eftersom paketet är så billigt så kan du ju köpa det bara för att prova på. Allt du behöver för att spela finns med så det är i princip bara att plocka bort figurerna från ramarna och börja spela.
Citera
2008-01-07, 15:48
  #5
Medlem
Rutger Dads avatar
Regelboken är komplett bortsett från en sida med sammanfattning som löser ett visst cirkelresonemangsproblem. Inget av värde saknas alltså, dessutom är den lättare att bära med sig osv.
Det finns en FAQ på GW's sida vilken klargör vissa av reglerna (tex lite saker som är omöjliga att genomföra) som kan vara bra att kika på.

Jag skulle säga att BfSP boxen är ett kap om den fortfarande bara kostar 300/320 kronor.
Citera
2008-01-07, 16:35
  #6
Medlem
Fortytwos avatar
Jag betalade 400 (splittade med en vän så det blev bara 200...) och det var helt klart ett kap om man har som mål att komma in i spelet.
Citera
2008-01-12, 17:57
  #7
Medlem
joppes avatar
Köpte det när det kom ut på marknaden. Jag behövde några night goblins och min polare behövde en massa dvärgar. Vi splittade och jag fick regelboken. Alla regler finns. Samlar man på orks/goblins eller dvärgar och behöver en regelbok, så är detta ett mycket bra köp. För 200kr fick jag min regelbok och en massa figurer.

De flesta av figurerna är färdigstöpta i plast. Jeg hade inte rigtigt lust till att sitta och limma 60 night goblins, så det var helt ok med mig.
Citera
2008-01-13, 17:35
  #8
Medlem
__carls avatar
Jag har köpt det nu.

Regelboken verkar dock inte innehålla Skirsmishreglerna, men jag vet inte ifall de är med i nya regelboken heller. De är i alla fall med i 6e editionens regelbok.
Citera
2008-01-13, 19:40
  #9
Medlem
Fortytwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag har köpt det nu.

Regelboken verkar dock inte innehålla Skirsmishreglerna, men jag vet inte ifall de är med i nya regelboken heller. De är i alla fall med i 6e editionens regelbok.
Den delen behövs inte heller, det finns uppe under gaming på Games Workshops engelska sida. (antagligen på de flesta andra språk med men...) Där finns även vissa andra tips och förslag.
Citera
2008-01-13, 22:30
  #10
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortytwo
Den delen behövs inte heller, det finns uppe under gaming på Games Workshops engelska sida. (antagligen på de flesta andra språk med men...) Där finns även vissa andra tips och förslag.

Ahh, tack för tipset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback