2008-01-08, 22:03
Medlem
ownz0res avatar
Hejsan!

Efter lite snack med en kompis har jag kommit till beslutet att jag vill gräva mig djupare in i warhammer världen genom att införskaffa mig en bok!

Min fråga angår denna bok, http://www.blacklibrary.com/product....1022&type=Book

Är det några förkunskaper som krävs om historien? Jag kan väldigt lite sen tidigare warhammer spelande när jag var mindre, inte mycket som sagt.

Läste lite ur boken, finns länk till sample text längre ner på sidan. Tyckte att det var väldigt intressant men jag blev lite förvirrad. Jag vet att Horus heresy är förräderiet som horus begår, mot kejsaren. Men i texten beskrivs kejsaren som en helt annan man, än "god-emperor" of mankind...? En gammal gubbe med en kappa beskrivs han som. Vad har jag missuppfattat, är inte Loken och hans polare förrädare?

Och en sista fråga. Exakt *vem* är Loken?

Tackar på förhand!
Citera
2008-01-08, 23:24
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Just den här romanen står det att det utspelar sig i det 31:a milleniet, alltså under händelserna INNAN the Horus Heresy. Det utspelar sig alltså INTE i Warhammer 40Ks "nutid" (alltså år 40.000). Under den här tiden så var alla primarchs fortfarande aktiva och Horus var The Emperors mest betrodda warmaster. Under den tiden så var Kejsaren dessutom levande och inte i behov av the Golden Throne som han är inkapslad i i Warhammer 40.000.

Det är när Horus har blivit korrupt och föråder Kejsaren som inbördeskriget började, och slutet på det var när Kejsaren, Sanguinius (alltså Blood Angels primarch) och några andra teleporterade över till Warmaster Horus slagskepp medans Horus var i färd med att erövra Terra (jorden). Horus dödade Sanguinius, innan Kejsaren hann fram till undsättning, och sedan stred Kejsaren och Horus tills Horus dog och Kejsaren blev så pass skadad att han var tvungen att kapslas in i the Golden Throne. Chaoslegionerna drog sig sedan tillbaka till Eye of Terror efter att deras herre dog, om jag inte minns fel.

Vem den här "Loken" är vet jag inte riktigt. Antagligen någon biroll i romanen. Men som sagt, den utspelar sig långt innan Warhammer 40.000s "nutid" och det är därför som karaktärerna är lite annorlunda...
Citera
2008-01-09, 08:42
Medlem
ownz0res avatar
Väldigt nice svar!

Vad tror du, ok att läsa om man inte kan spec mycket? Utdraget jag läste tyckte jag var väldigt bra.
Citera
2008-01-09, 14:42
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
Väldigt nice svar!

Vad tror du, ok att läsa om man inte kan spec mycket? Utdraget jag läste tyckte jag var väldigt bra.

Jadå, det tror jag är helt ok. Faktum är att det nog är lättare att läsa dessa som utspelar sig "innan" 40K så att säga, än de romaner som utspelar sig under 40K-tiden. Då romanerna som utspelar sig i 40Ks "nutid" många gånger kan referera till händelser som utspelats under de tider som Horus Heresy böckerna tar upp.

Jag tänkte själv försöka få tag i den första i serien (när man nu får pengar över dvs. vilket INTE är särskilt snart). Dan Abett är en duktig författare av vad jag har hört...
Citera
2008-01-09, 16:36
Medlem
ownz0res avatar
Skönt att höra! Då ska jag nog ta och beställa snart. Som jag skrev tidigare, utdraget var imponerande, så resten av boken lär ju vara minst lika bra. En fördel är också att det är så billigt.
Citera
2008-01-09, 20:11
Medlem
Björnass avatar
En mycket bra bok, rekommenderas! Skulle dock köpa de tre första böckerna på samma gång om jag var du (och hade råd), då de handlar om samma legion och hänger ihop rätt bra. Resten av böckerna i serien (som släppts hittils) handlar om olika legioner.

Loken är en kapten i Luna Wolves-legionen (Horus egna legion, bytte namn till Black Legion efter kriget) som man får följa genom de tre första böckerna.
Citera
2008-01-09, 21:46
Medlem
ownz0res avatar
Perfekt! Bara att beställa! Ska läsa första, gillar jag den fortsätter jag med nästa. Verkar väldigt intressant!

Tackar för Loken infon Retade mig något kopiöst på varför jag inte kände igen honom. Men nu vet jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in