2008-01-10, 09:42
Medlem
Cortina-s avatar
Hej flashback!

Jag sitter och försöker lära mig lite VBA till att börja med och skulle uppskatta lite hjälp!

Jag vill köra ett userform från ett vanligt sheet. Dvs. väljer man ett alternativ på ett vanligt sheet så ska den starta ett userform som finns i samma dokument. Tips på kod! Uppskattar all hjälp jag kan få!

Ödmjukast.
Citera
2008-01-10, 11:12
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortina-
Hej flashback!

Jag sitter och försöker lära mig lite VBA till att börja med och skulle uppskatta lite hjälp!

Jag vill köra ett userform från ett vanligt sheet. Dvs. väljer man ett alternativ på ett vanligt sheet så ska den starta ett userform som finns i samma dokument. Tips på kod! Uppskattar all hjälp jag kan få!

Ödmjukast.
Kör DittForm.Show i det macro du kör när man väljer ett alternativ. I formuläret självt kör du Unload Me när det är dags att stänga det. I metoden Private Sub UserForm_Initialize() kan du köra kod för att initiera formuläret med detfaultvärden eller whatever...
Citera
2008-01-10, 23:44
Medlem
Cortina-s avatar
Tackar för det gadzoox!

Märker att det finns vissa grundläggande likheter i VBA och PHP vilket förmodligen kommer hjälpa mig. Dock är det mkt möjligt att fler frågor kommer upp lite senare.
Citera
2008-01-11, 00:02
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortina-
Märker att det finns vissa grundläggande likheter i VBA och PHP
Oj... mja... yyytterst grundläggande då
De flesta högnivåspråk liknar ju varandra vad gäller den logiska uppbyggnaden och flödet i koden, men det är ändå en grov generalisering att säga att VBA är likt PHP, de är så syntaktiskt långt ifrån varandra man kan komma, typ
Citera
2008-01-11, 00:50
Medlem
Cortina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Oj... mja... yyytterst grundläggande då
De flesta högnivåspråk liknar ju varandra vad gäller den logiska uppbyggnaden och flödet i koden, men det är ändå en grov generalisering att säga att VBA är likt PHP, de är så syntaktiskt långt ifrån varandra man kan komma, typ

I och med att det enda språket jag kodat tidigare är PHP kan jag se vissa likheter, förmodligen finns det ju likheter inom alla språk på ett eller annat sätt.

Nu har jag en ny fråga här gott folk! Jag vill ha möjlighet att välja/skapa en .txt-fil när man ska kunna spara ner informationen som finns i en textbox.

Jag har än så länge kommit så här långt:
Kod:
Sub GetImportFileName()
Dim Finfo as string
Dim FilterIndex as Integer
Dim Title as string
Dim Filename as variant

Finfo = “Text Files (*.txt), *.txt,” & “All Files (*.*), *.*”

FilterIndex = 2

Title = “Select a file”

Filename = application.GetOpenFileName(Finfo,Filterindex,Title)

Workbooks.open Filename

End Sub

Skulle behöva lite vägledning för att fortsätta och dessutom kanske berätta för mig om jag är helt ute och cyklar

gadzoox: förövrigt satt jag och kollade runt lite allmänt, imponerad av att du orkar hjälpa folk som du gör. All heder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in