Citat:
Ursprungligen postat av BumpyBump
Lånar denna så man slipper ha fler trådar om Titanic än va som finns...
Då nu Estonia fyllde 15år så kom man in även på Titanic när man kollade in dom filmer youtube har om Estonia.
Satt och kollade på Titanic och lärde mig att det finns massor med filmer om den. Den jag såg va den 1997...
Grejen jag inte fattar är hur människor kan se fel på en båt som sjunker. Det va runt en 700 som såg på när båten sjönk. Och ända tills filmen 97 kom så har man sänkt en hel båt.
Hur kan 700 människor inte se att båten bröts på mitten innan den helt och hållet sjönk?
Jag har en bok hemma med en massa myter och "mystiska" händelser. Mest bjäfs. Men den visar faktiskt en teckning av ett vittne som visar att båten klövs.
Betänk sedan att vittnena befann sig mitt ute på atlanten i totalt beckmörker. På detta är har de sedan undkommit döden, flera av dem saknar anhöriga. Och beroendes på var de befann sig i förhållande till båten avgör ju också vad de såg. Förutsättningarna var alltså inte de bästa för fotografiska ögonblicksbilder.
Sedan skall det också påpekas att vad vi vet idag är att båten ligger i två delar på botten. Men huruvida den klövs vid ytan eller under den 4 km långa nedfärden vet vi faktiskt inte. Men eftersom så många sett filmen Titanic tar man det för någon form av sanning. (Det troligaste är väl att den bröts i två delar redan vid ytan vad jag förstår.)
En jämförelse mellan filmen och verkligheten:
http://www.geocities.com/dunner99rok/Titanic/titanicb.html
There is some basis in the recorded history for Cameron's chain of events: "...of the 20 witnesses who described the final plunge at the American and British investigations, 16 firmly declared that the Titanic either split in two or at least was breaking up as she went under. There is, moreover, a remarkable similarity about what they saw...
http://www.answerbag.com/q_view/660346
Q: Was it known at the time of sinking that the Titanic split in two? If so, why did many films over the years portray it going down in one piece?
A:It was known at the time by at least one person...Jack Thayer, a 17-year-old first-class passenger, who made drawings of the ship splitting in two as it sank. The drawings he made also showed the stern rising vertical after it detached from the forward section, and before it sank beneath the surface. He described his experiences with Titanic's sinking in a 1940 pamphlet known for its vivid detail "Titanic: A Survivor's Story and the Sinking of the S.S. Titanic".
http://www.memagazine.org/backissues/membersonly/aug98/features/titanic/titanic.html
The analysis supports some witnesses' testimony that the ship likely began to fracture at the surface, and that the fracture was completed at some unknown depth below the water's surface. The resulting stress levels in the strength deck below the root of the second expansion joint (aft), and in the inner bottom structure directly below, were very high because of the unusual flooding occurring in the forward half of the ship. These patterns of stress support the argument that initial hull failure likely occurred at the surface. Additional work is being performed to investigate this further.