Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-03, 01:32
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Kanske har du redan satt sprätt på stålarna, men kommer iaf mina tankar.

Det finns två håll att prova sig fram på. Prova olika producenter mot varandra, samt prova olika
varianter (VS, VSOP & XO mm) mot varandra inom de olika märkena.

Jag gick själv igenom Grönstedts utbud för en massa år sedan. Längre lagringstid gav mer komplexitet
och intensitet. Då tyckte jag VSOP var den som passade mej bäst, eftersom jag fann de dyrare för eldiga.
Den här lådan hade varit perfekt för mej då:
https://www.systembolaget.se/produkt...ppelask-38709/
Om du köper småflaskor, när det finns, räcker din budget till ett större testspann förstås.
Köp inte på dig en massa random stora flaskor. Prova dig istället sakta fram för att få en uppfattning om
vad du gillar, så att du kan göra genomtänkta köp.

Förslag
Börja med lådan jag länkade till ovan. Många finsmakare i tråden sliter säkert sitt hår när bottenskrapet
Grönstedts rekommenderas, men det skiter jag i. Det var en bra start start för mej, så...
Därefter kan du kolla på andra grejer som t ex:

Braastad
Hennessy
Martell
Remy Martin (VSOP är min ”hus-cognac”)
Delamain (lite dyrare & finns på mindre flaska)

Nu har jag har inte provat alla varianter av ovanstående, men de jag har provat har varit bra.

Grönstedts är inte dålig, tvärtom prisvärd, deras VSOP gillar jag med, starkt Men skulle föreslå att en Delmain Pale & Dry och A.E Dor VSOP ska ingå..innan var A.E Dor prisvärd i Sverige, tyvärr bytte de leverantör och priserna höjdes extremt.
Citera
2021-08-03, 10:20
Medlem
proggbondens avatar
Grönstedts Extra är exceptionellt bra 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in