2008-01-16, 18:28
  #1
Medlem
Pubertals avatar
Lite kortfattat om spelet: Spelet är ett piratspel och bygger en del på mina storögda minnen från dataspelet Pirates som jag inte spelat sedan 80-talet. Spelet innehåller moment som byteshandel av varor och sjöslag. Målet är att i slutändan få tag i den stora skatten.

Vad gör jag nu? Alla regler, chanskort, byteshandelskort osv är klara men är än så länge bara skissade. Ska jag göra klart spelet helt och hållet (vältecknat och i färg osv) innan jag skickar in det, eller ska jag skicka iväg ett psypnopsis? Och framförallt VART ska jag skicka det?
Finns det några svenska företag som kan tänkas vara aktuella, eller är det utlandet som gäller?
Alla förslag uppskattas.
Citera
2008-01-16, 18:59
  #2
Medlem
Thucydidess avatar
Bygg en version för speltest och se till att det blir spelat 100 - 300 gånger så alla fel och problem kan putsas. Svenska tillverkare kan vara relevanta, men branschen verkar rätt internationell. Kolla med folk som gör spel DU gillar.
Citera
2008-01-16, 22:15
  #3
Medlem
Frostnatts avatar
1, Som Thucydides sa, förbered ett antal enkla speltest versioner som du kan skicka ut. Enkla kartonmarkörer och vanliga papper fungerar i detta stadiet.

2a. Kolla på boardgamegeek, överlägset det största spelcomunityt och många spelproducenter och speldesigners finns där. Säg som det är och att du söker spetestare. Skicka ut till de du tycker verkar vettiga. självklart ska du testa själv också.

2b. Du kan även besöka något spelkonvent. Under påskhelgen brukar Gothcon vara i göteborg men det finns många andra, kolla med Sverok om det är något i närheten av dig.

3. Ta intryck från deras respons och bli inte förstörd om dom sågar det, balansen är svår att få till, iallafall om der rör sig om relativt hög nivå av strategi.

4. Återgå till designen, stryk dåliga regler, ändra om en massa annat, lägg till saker som saknas osv.

5. Gå tillbaka till steg 2.

Du får nog räkna med ett stort antal revisioner av reglerna. När du kommer fram till att det är ett stabild regelsystem är det väl bara att ta kontakt med olika utgivare, förslagsvis i flera länder och hoppas på det bästa.
Citera
2008-01-17, 18:07
  #4
Medlem
Pubertals avatar
Tack Frostnatt för ett väldigt vänligt och uttömmande svar. Jag ska genast spana in boardgamegeek.
Citera
2008-01-18, 00:13
  #5
Medlem
Pads avatar
Ett tips till. Om du känner att spelet är så pass klart att det i slutändan ändå kommer att "vara" det spel du nu har (men givetvis putsat och med fixade buggar och så) så kan det vara idé att se till att du kan bevisa att det är du som är upphovsman. Tag kopior på allt material, regler, kort och markörer, packa ihop kopiorna i en lämplig kartong och skicka sen denna kartong rekommenderat till dig själv. När du tar emot ditt eget paket så öppnar du det inte.

Om du skulle råka ut för att någon efter ett speltest eller liknande skulle sno din idé och påstå att det är deras så kan du nu faktiskt bevisa vid en eventuell rättstvist att spelet är ditt genom att i rätten bryta förseglingen på ditt paket som ju är datummärkt. Jag vet att det här är en vanlig metod bland manusförfattare, där det tyvärr också snattas en del.

Pirates and ninjas agree, cowboys suck.

Och lycka till med utgivningen! Själv sitter jag också på en spelidé sen flera år tillbaka som jag aldrig verkar få tummen ur att utveckla klart (man skall driva buss/spårvagnslinjer i en framslumpad stad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in