2008-01-17, 23:28
Medlem
Hej!
Vad gör man om en tentafråga är felformulerad?

Det var ett bevis på en matematiktenta, men när man sitter där på tentan så är man inte så himla säker på sig själv och vågar inte precis klaga (tänk om man har fattat fel!). Men nu i efterhand så står det inte tvivel om att frågan är felformulerad och det som examinator hävdar vara ett svaret finns ingen som helst antydan att man ska ange som svar i frågan. Det fanns alltså massvis med triviala lösningar som tilläts av formuleringen.

Vi är en del personer som är sura över detta, och har rådfrågat andra matematiker på institutionen och de håller med om att frågan är felformulerad. Men vi har läst igenom alla regler och riklinjer och det står ingenting om felformulerade frågor! För mig är det väldigt surt, för jag var 1p från VG och jag borde få rätt för mitt bevis vilket skulle resultera i VG!

Citera
2008-01-17, 23:45
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Hej!
Vad gör man om en tentafråga är felformulerad?

Det var ett bevis på en matematiktenta, men när man sitter där på tentan så är man inte så himla säker på sig själv och vågar inte precis klaga (tänk om man har fattat fel!). Men nu i efterhand så står det inte tvivel om att frågan är felformulerad och det som examinator hävdar vara ett svaret finns ingen som helst antydan att man ska ange som svar i frågan. Det fanns alltså massvis med triviala lösningar som tilläts av formuleringen.

Vi är en del personer som är sura över detta, och har rådfrågat andra matematiker på institutionen och de håller med om att frågan är felformulerad. Men vi har läst igenom alla regler och riklinjer och det står ingenting om felformulerade frågor! För mig är det väldigt surt, för jag var 1p från VG och jag borde få rätt för mitt bevis vilket skulle resultera i VG!
Myndighetsbeslutet i sig kan du inte överklaga, däremot så kan du begära omprövning.
Citera
2008-01-17, 23:53
Medlem
Men vadå, ska hela klassen få göra omprövning då om dom vill? Jag menar, det lättaste hade väl varit att ta bort 3p från max-gränsen och skjuta betygsgränserna 3p neråt? Helt enkelt ta bort frågan från provet!

Men läraren själv kanske inte ens har den makten?
Citera
2008-01-18, 02:56
Medlem
Benganiolos avatar
Njaa min lärare i marknadsföring sänkte betygsgränserna för han tyckte att många som "kunde" kursen hade fått IG annars
Men det är väl skillnad på lärosätena i vårt runda rike..
Citera
2008-01-18, 11:02
Medlem
Sartres avatar
baratemp: Såvitt jag förstått matematiker-utbildningen så kan du glömma att de sänker gränserna. De är rätt hårda på sånt där. Iaf här i Göteborg. Iofs finns det ett par jävligt slappa personer, men jag tror nog ändå att det är hyfsat hårt.
Citera
2008-01-18, 11:41
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Men vadå, ska hela klassen få göra omprövning då om dom vill? Jag menar, det lättaste hade väl varit att ta bort 3p från max-gränsen och skjuta betygsgränserna 3p neråt? Helt enkelt ta bort frågan från provet!

Jo, myndigheten kan ändra beslutet själv om de gjort något uppenbart fel, då i samråd med de beslutet påverkar, se 26 § förvaltningslagen. Och ja, om beslutet påverkar flera stycken så kan de alla oberoende av varandra begära omprövning.
Citera
2008-01-18, 12:09
Medlem
evolutes avatar
Jag antar att ni pratat med läraren? Annars är det förstås första steget. Argumentera klart för din sak utan att vara aggressiv.

För det andra undrar jag vad du menar med felformulerade frågor. Jag har varit med om att elever velat ha rätt för svar som i en väldigt formell mening kanske är rätt men som i varje rimlig tolkning av frågan är fel. Då har jag inte givit dem rätt. Det är ibland svårt att skriva frågor som lämnar 0 utrymme för formell feltolkning och studenterna måste ta ett ansvar för att sätta frågan i sitt sammanhang. Det bästa hade förstås varit om du frågat under tentans gång. Fanns det inte möjlighet till detta?

Som exempel kan vi ta följande (fåniga) fråga i ämnet materialfysik: "Antag att du har en permanentmagnet som sitter fast i en annan typ av permanentmagnet som i sin tur sitter fast på en ståldörr. Du värmer nu på de två magneterna med en brännare. Först ramlar den yttre magneten av och sedan ramlar den inre magneten av från väggen. Förklara vad som hände." Det relativt uppenbara svaret är ett man först uppnår Curie-temperaturen (där ferromagnetism upphör) för den ena magneten och sedan för den andra men en elev som inte vet något om ämnet kanske säger att magneterna var ihopklistrade med två olika klister och detta klister förstördes. Jag har inte sagt rakt ut HUR de satt fast eftersom det antogs.
Citera
2008-01-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag antar att ni pratat med läraren? Annars är det förstås första steget. Argumentera klart för din sak utan att vara aggressiv.

Självklart var detta det första som vi gjorde!
Men läraren alltså. Han säger är så flummig och kan aldrig ta någonting seriöst och vill bara skämta bort det hela tiden med typ "haha, jo så kan kan ju kanske se på frågan också - hehehe. Men jag tänker ju att man skulle svara på ett annat sätt - hehe" Men hur ska man veta hur han tänker om han inte skriver det i frågan?

Citat:
För det andra undrar jag vad du menar med felformulerade frågor. Jag har varit med om att elever velat ha rätt för svar som i en väldigt formell mening kanske är rätt men som i varje rimlig tolkning av frågan är fel. Då har jag inte givit dem rätt. Det är ibland svårt att skriva frågor som lämnar 0 utrymme för formell feltolkning och studenterna måste ta ett ansvar för att sätta frågan i sitt sammanhang.

Citat:
Det bästa hade förstås varit om du frågat under tentans gång. Fanns det inte möjlighet till detta?

Jo, men man (jag) är ju inte så himla självsäker under en tenta. Personligen så tvekade jag inte ens över frågans formulering när jag skrev mitt bevis - jag va säker på att jag gjorde rätt. Men det var några anra i klassen som reagerade på det men jag vet inte, jag kan förstå om man inte vill börja klaga under en tenta och störa alla andra!

Jag ska PM:a frågan till din evolute och så ska du få tycka till om den!
Citera
2008-01-18, 12:42
Medlem
yeah´ss avatar
Det roliga i denhär tråden måste va killen som skrev att han fattade att det va ironi..
Citera
2008-01-18, 13:02
Medlem
ayanamiis avatar
Så du frågade inte vad som menades när du hade chansen och du vill klaga i efterhand? Då får du skylla dig själv.
Citera
2008-01-18, 13:09
Medlem
Citat:

Jorå. De gånger liknande situationer har uppstått på min gamla högskola så har läraren helt enkelt räknat fram två resultat:

(1) Tar bort samma poäng, som den otydliga frågan kan ge, från från max-gränsen och samtidigt sänka betygsnivåerna proportionerligt.

(2) Om elever ändå lyckats tolka frågan på rätt sätt och gett rätt svar så räknas poängen som vanligt.

Betyget räknas alltså ut både enligt (1) och (2) och högsta betyget av dessa rättningar ges till eleven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in