Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-25, 21:11
  #13
Medlem
Tooners avatar
Om du valde att lägga din klass i ett paket när du gjorde den skriver du:

Kod:
package mittprogram;

public class 
MittProgram {
    public static 
void main (String [] args) {
        
System.out.print ("Mitt första program") ;
    }


Om ditt paket heter "mittprogram".

För övrigt skulle jag rekommendera att inte använda en IDE när du börjar (som Netbeans och Eclipse), det blir onödigt mycket jobb med att hantera själva utvecklingsmiljön.

Använd Notepad eller nått istället... döp filen till Mittprogram.java och kompilera i kommandoprompten med kommandot

Kod:
javac Mittprogram.java

vilket kommer skapa en fil som heter Mittprogram.class som du kör det med

Kod:
 java Mittprogram

(alltså utan .class)

Grejen med att göra det "manuellt" istället för att köra genom en avancerad IDE är att du får full kontroll på vad som egentligen händer.

Om något går fel vet du att det är du som gjort fel och inte nån konstig inställning i programmet du använder (som säkert felet var med paketet i ditt fall).

Självklart är det praktiskt att använda ett IDE så småningom, men som nybörjare är det mer elände än nytta (enligt mig).

-

Det är väl bäst att tillägga att kommandona ovan inte fungerar om du inte ställt in PATH variabeln i Windows. Anledningen är att kommandona java och javac syftar på programmen java.exe och javac.exe som finns i din java-katalog (C:\JDK\bin.. nånting oftast). Windows söker inte på den platsen om katalogen inte finns i PATH variabeln. Här finns en guide för hur du ställer in den http://www.apl.jhu.edu/~hall/java/be...settingup.html.
__________________
Senast redigerad av Tooner 2008-01-25 kl. 21:37.
Citera
2008-01-25, 21:35
  #14
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Vad kör du för kompilator ? prova Jgrasp!

Jgrasp är väl ingen kompilator, snarare en utvecklingsmiljö.
Citera
2008-01-25, 22:12
  #15
Avstängd
Gå till bliblioteket och låna: Java 2 bibeln
Citera
2008-01-26, 13:31
  #16
Medlem
MrRedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Vad kör du för kompilator ? prova Jgrasp!
Jgrasp är väl ingen kompilator, snarare en utvecklingsmiljö.

Och dessutom så tror inte jag att det är fel på kompilatorn. Snarare SBS, skit bakom spakarna.
Sorry om jag säger så om TS men TS är en riktig nybörjare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback