Om du valde att lägga din klass i ett paket när du gjorde den skriver du:
Kod:
package mittprogram;
public class MittProgram {
public static void main (String [] args) {
System.out.print ("Mitt första program") ;
}
}
Om ditt paket heter "mittprogram".
För övrigt skulle jag rekommendera att inte använda en IDE när du börjar (som Netbeans och Eclipse), det blir onödigt mycket jobb med att hantera själva utvecklingsmiljön.
Använd Notepad eller nått istället... döp filen till Mittprogram.java och kompilera i kommandoprompten med kommandot
Kod:
javac Mittprogram.java
vilket kommer skapa en fil som heter Mittprogram.class som du kör det med
(alltså utan .class)
Grejen med att göra det "manuellt" istället för att köra genom en avancerad IDE är att du får full kontroll på vad som egentligen händer.
Om något går fel vet du att det är du som gjort fel och inte nån konstig inställning i programmet du använder (som säkert felet var med paketet i ditt fall).
Självklart är det praktiskt att använda ett IDE så småningom, men som nybörjare är det mer elände än nytta (enligt mig).
-
Det är väl bäst att tillägga att kommandona ovan inte fungerar om du inte ställt in PATH variabeln i Windows. Anledningen är att kommandona java och javac syftar på programmen java.exe och javac.exe som finns i din java-katalog (C:\JDK\bin.. nånting oftast). Windows söker inte på den platsen om katalogen inte finns i PATH variabeln. Här finns en guide för hur du ställer in den
http://www.apl.jhu.edu/~hall/java/be...settingup.html.