2017-02-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, detta stämmer inte.

Svenskar har en fri vilja trots att det finns lagar och regler i Sverige som man måste hålla sig till. På samma sätt kommer människor i den nya ordningen att ha en fri vilja trots att det kommer att finnas Guds lagar och regler att hålla sig till.
Skillnaden är graden och variationen av lagar och regler, och skillnaden är konsekvensen av att bryta mot lagarna och reglerna.

Dom flesta svenskar väljer att underordna sig dom svenska lagarna frivilligt, medan vissa väljer att bryta mot dom. Svenskar har alltså möjligheten att välja det dom vill, det är det som den fria viljan som människan har, handlar om.

Och valen man gör som människa har alltid konsekvenser, om man t.ex. väljer att röka, så är konsekvensen dålig hälsa, och om man väljer att råna en butik, så blir det konsekvenser i form av fängelse om man åker fast. Under Guds styre i den nya ordningen efter harmageddon så blir det också konsekvenser om man bryter mot Guds lagar, detta nämner inte bibeln om exakt vad som händer, men baserat på andra skriftställen så får människor som bryter mot lagarna möjlighet att ångra sig och vända om, och om dom inte vill göra det, utan syndar mot heliga anden, så blir konsekvensen av detta uppror, den eviga döden.

Människor i den nya ordningen har oändligt många saker dom kan välja att göra, så länge dom inte bryter Guds lagar om att t.ex. inte stjäla, inte döda o.s.v. Så det är inte alls begränsat så att människor blir uttråkade.
Man kan alltså mörda någon i den "nya ordningen"?
Citera
2017-02-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man kan alltså mörda någon i den "nya ordningen"?

Ja man kan som Adam och Eva avfalla. Ett av deras barn mördade, så varför skulle inte den möjligheten finnas? Om det inte finns en möjlighet för människor att mörda och göra det onda så existerar inte den fria viljan.

Dom som får leva i den nya ordningen väljer att inte mörda av egen fri vilja och väljer att underordna sig Gud och hans lagar.
Citera
2017-02-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ja man kan som Adam och Eva avfalla. Ett av deras barn mördade, så varför skulle inte den möjligheten finnas? Om det inte finns en möjlighet för människor att mörda och göra det onda så existerar inte den fria viljan.

Dom som får leva i den nya ordningen väljer att inte mörda av egen fri vilja och väljer att underordna sig Gud och hans lagar.
Ok, ville bara kolla vad du ansåg. Det låter konstigt att man kan mörda någon i "efterlivet".
Samtidigt så är det som du säger, att man har inte fri vilja om man inte kan mörda någon.
Citera
2017-02-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ok, ville bara kolla vad du ansåg. Det låter konstigt att man kan mörda någon i "efterlivet".

Den nya ordningen på jorden är inte "efterlivet" så som du tänker.

Den nya ordningen kommer att komma på denna jord i framtiden, Gud kommer att ta bort mänskliga regeringar och ersätta dom med Guds kungarike(Dan 2:44). Så vanliga människor som underordnar sig Guds lagar kommer att överleva harmageddon och leva under den nya ordningen, och vanliga människor betyder att dom kan synda om dom vill.

Men det är många människor som inte vill synda, utan vill underordna sig Gud och hans lagar. Det är dom som kommer att få ett evigt liv på jorden, med en utmärkt hälsa.

Citat:
Samtidigt så är det som du säger, att man har inte fri vilja om man inte kan mörda någon.

Precis.
Citera
2017-02-07, 16:38
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Att ha fri vilja betyder att du kan välja hur du vill ha det och att det är okej göra det valet. Man är accepterad ändå.

Efter harmageddon har man ingen fri vilja. Den enda viljan som accepteras då är guds vilja. Vill du då samma sak, så kan du ju inbilla dig att du har fri vilja.
Hur många människor har frivilligt anpassat sig till dessa regler. Många är tvingade för att få träffa släkt och vänner, alltså ingen fri vilja.
hmm... de som menar sig ha fri vilja idag anpassar sig ändå vissa lagar och regler utan att känna sig kränkta eller begränsade. I trafiken anpassar man sig automatiskt till de regler och lagar som finns. Man vet att man ska köra på höger sida av vägbanan, man stannar vid rödljuset, lämnar företräde när så behövs, släpper fram gångtrafikanterna vid övergångsstället osv. osv.

Dessa regler är till vårt eget bästa. Det är klart: somliga väljer att strunta i trafikreglerna, ofta med tragiska och sorgliga följder.
Eller tänk på naturlagarna, t.ex gravitationslagen. om du står på taket på ett höghus eller på toppen avett berg - tycker du att din personliga frihet blir kränkt när du måste avstå att hoppa ner? Troligen inte.

Så vissa lagar, ej minst Guds lagar är till vårt eget bästa och att respektera dessa är till nytta för oss.
Citera
2017-02-07, 17:02
Medlem
Citat:

Tycker du om att mörda, låter så ?

Vad är i din värld "efterlivet" ?
Citera
2017-02-07, 17:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Knappast lär de som överlever få göra vad de vill. För ett antal år sedan så trodde vittnena, att de vittnen som överlevde Harmagedon, skulle predika sanningen för alla de som väcktes ur sina gravar. Inga fria val ens efter slutet alltså.

Att inte ha något val är inte samma sak som att sakna fri vilja.
Citera
2017-02-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Tycker du om att mörda, låter så ?

Vad är i din värld "efterlivet" ?
Varför skulle jag tycka om att mörda? Ville bara kolla om fri vilja gällde.

Jag tror inte på något efterliv.
Citera
2017-02-07, 18:19
Medlem
Citat:
Varför skulle jag tycka om att mörda? Ville bara kolla om fri vilja gällde.

Jag tror inte på något efterliv.

Har du inte förstått att fri vilja har konsekvenser, det man sår får man skörda.

Inget mer liv än dessa ca 70 - 80 år, varför vill du inte ha det skaparen erbjuder?

Tror du att du lever till den globala uppvärmningen blommat ut!?
Citera
2017-02-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Har du inte förstått att fri vilja har konsekvenser, det man sår får man skörda.

Inget mer liv än dessa ca 70 - 80 år, varför vill du inte ha det skaparen erbjuder?

Tror du att du lever till den globala uppvärmningen blommat ut!?
Vad har det med frågan att göra???

Jag vet inte om jag vill ha det skaparen erbjuder.
Citera
2017-02-07, 20:54
Medlem
Citat:
Vad har det med frågan att göra???

Jag vet inte om jag vill ha det skaparen erbjuder.

Kan du svara på mitt inlägg?
Citera
2017-02-07, 21:25
Medlem
Citat:
Kan du svara på mitt inlägg?
Vilket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto