2008-02-11, 09:44
Medlem
Tjenare , vi har försökt oss på att göra ett spel i c++ vi har kommit en bit men behöver hjälp med en del,

vi skulle vilja att ni lägger till en meny, alltså

void showmeny(void)
där man kan välja att
1: starta spelet
2: visa highscore
3: avsluta programmet

att baka in en meny och highscore
så simpelt som det bara går,

här är så långt vi kommit, som ni ser så är programmet pictonary , som det är nu så går det att köra programmet m.m som det är, men det behövs byggas på

Senast redigerad av whacky 2008-02-11 kl. 09:55.
Citera
2008-02-11, 09:50
Medlem
Hkarns avatar
Använd code och spoiler taggar för koden/pastebin. Din kod är inte allt för vacker (jävligt kladdig). För en meny så är det bara att köra menyn i main och anropa en funktion med spelet om menyval == 1. Skickligt att ha med namnet Tobias Ohlsson och staden uddevalla
Senast redigerad av Hkarn 2008-02-11 kl. 09:52.
Citera
2008-02-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn
Använd code och spoiler taggar för koden/pastebin. Din kod är inte allt för vacker (jävligt kladdig). För en meny så är det bara att köra menyn i main och anropa en funktion med spelet om menyval == 1. Skickligt att ha med namnet Tobias Ohlsson och staden uddevalla

Nu har jag fixat så att det är spoiler taggar.
Citera
2008-02-11, 10:17
Medlem
Använd en fil för att läsa in textsträngarna, spara dessa i t.ex. en std::vector och använd i för att indexera en position i denna vector.

Lär er också att använda else if/else, som det ser ut nu så kommer alla if-satser att testas, även om den hittar en som uppfyller villkoret.
Senast redigerad av segfault 2008-02-11 kl. 10:20.
Citera
2008-02-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segfault
Använd en fil för att läsa in textsträngarna, spara dessa i t.ex. en std::vector och använd i för att indexera en position i denna vector.

Lär er också att använda else if/else, som det ser ut nu så kommer alla if-satser att testas, även om den hittar en som uppfyller villkoret.

Vi har ingen aning vad än std::vector är för något vi är nybörjare på detta:P. Men vi har fått menyn att funka nu så nu vill vi bara ha koder till en higchsore lista som vi kan lägga in . kan någon hjälpa oss med detta?
Citera
2008-02-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whacky
Vi har ingen aning vad än std::vector är för något vi är nybörjare på detta:P. Men vi har fått menyn att funka nu så nu vill vi bara ha koder till en higchsore lista som vi kan lägga in . kan någon hjälpa oss med detta?

Använd en array eller en länkad lista för highscoren.

struct highscore_entry
{
string name;
unsigned int points;
};

std::list<highscore_entry> highscore;

alt.

highscore_entry highscore[10];
Citera
2008-02-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segfault
Använd en array eller en länkad lista för highscoren.

struct highscore_entry
{
string name;
unsigned int points;
};

std::list<highscore_entry> highscore;

alt.

highscore_entry highscore[10];

Okej tack så mycket!
Citera
2008-02-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whacky
Tjenare , vi har försökt oss på att göra ett spel i c++ vi har kommit en bit men behöver hjälp med en del,

vi skulle vilja att ni lägger till en meny, alltså

void showmeny(void)
där man kan välja att
1: starta spelet
2: visa highscore
3: avsluta programmet

att baka in en meny och highscore
så simpelt som det bara går,

här är så långt vi kommit, som ni ser så är programmet pictonary , som det är nu så går det att köra programmet m.m som det är, men det behövs byggas på

#include <conio.h>
getch();

är fyy. Ta bort båda två och ersätt getch() med cin.get();

Varför inkluderar du #include <stdlib.h>? Kodar du i C++ vill jag inte veta av den.

#include <time.h> => #include <ctime>

main() ska vara int main()

Det kliar i fingrarna när jag ser koden. Men det har du tydligen redan fått svar på om jag inte såg fel. Förresten, fungerar den där koden ens överhuvudtaget? Jag ser inte att du referar till std någonstans.
Citera
2008-02-11, 20:27
Medlem
MartinGurras avatar
Kod:
i=rand()%25;
sätter i till 0-24. Strängen "ett A4-papper" aldrig nås eftersom i inte kan bli lika med 25 och när i==0 kommer inget alls att skrivas ut. Alltså bör ni ändra den sista if-satsen till i==0 eller ändra den ovanstående raden till:
Kod:
i=rand%25+1
Citera
2008-02-12, 16:11
Medlem
War Skeletons avatar
Jag föreslår att du gör något enklare till att börja med så att du lär dig C++, som det ser ut nu så kan du inte särskilt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinGurra
Kod:
i=rand()%25;
sätter i till 0-24. Strängen "ett A4-papper" aldrig nås eftersom i inte kan bli lika med 25 och när i==0 kommer inget alls att skrivas ut. Alltså bör ni ändra den sista if-satsen till i==0 eller ändra den ovanstående raden till:
Kod:
i=rand%25+1

Det har han gjort, men på ett lite udda sätt. Som du ser har han satt "i++;" efter randomfunktionen.
Citera
2008-02-12, 17:29
Medlem
MartinGurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av War Skeleton
Det har han gjort, men på ett lite udda sätt. Som du ser har han satt "i++;" efter randomfunktionen.
Oj, det har du rätt i. Jag tar på mig påsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in