2008-02-17, 23:41
Medlem
Giant Squids avatar
Tjena

Tänkte ställa lite frågor om regler till Alfapet.
I regelverket som följer med så står det inte om detta så jag antar att en del regler får man göra upp om med spelsällskapet innan man börjar. Så jag tänkte kolla vad andra Alfapet spelare brukar köra med.

1.Får man lägga samma ord mer än 1 gång?
2.Svenskan med sina sammansatta ord verkar ju lite speciell, vi brukar använda oss av Svenska Ordlistan, så gott vi kan men häromsistens vart det lite debatt ang, just sammansatta ord.
Exempel, ordet "lever" låg utlagt och en spelare ville lägga till "gris" för att göra ordet "grislever", både "gris" och "lever" är med i ordlistan men varförsig.
Räknas detta ? under "gris" så finns i ordlistan det sammansatta ordet "Gris-tryne" t,e,x " dock ej "grislever".

3.Ska man bara använda sig av ord i ordlistan som är FETmarkerade?

Vi har precis införskaffat spelet och det är ju väldigt skoj o spela, men som i många sällskapsspel så blir det en del hetsiga debatter om regler.
Citera
2008-02-17, 23:56
Medlem
mistakers avatar
Tjena, man behöver ju inte spela efter tävlingsregler. Det är ju inte säkert att det blir roligare för att man gör det, men om man vill göra det finns en uppsättning här: http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/regler.html

1. Ja.
2. Grislever är ej OK om det ej står med i ordlistan.
3. Ja.

Edit: Tänkte också nämna några exempel på regler som socialt kan vara roligare än tävlingsregler:

1. Dubbel poäng för namn på saker som finns i rummet
2. Tillåt namn på gemensamma bekanta
3. Dubbel poäng på "fula ord"
4. Tillåt - eller tillochmed belöna - kreativ stavning (vilket gör det hela till ett helt annat spel)
Senast redigerad av mistaker 2008-02-18 kl. 00:01.
Citera
2008-02-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tjena

I regelverket som följer med så står det inte om detta så jag antar att en del regler får man göra upp om med spelsällskapet innan man börjar. Så jag tänkte kolla vad andra Alfapet spelare brukar köra med.

2.Svenskan med sina sammansatta ord verkar ju lite speciell, vi brukar använda oss av Svenska Ordlistan, så gott vi kan men häromsistens vart det lite debatt ang, just sammansatta ord.
Exempel, ordet "lever" låg utlagt och en spelare ville lägga till "gris" för att göra ordet "grislever", både "gris" och "lever" är med i ordlistan men varförsig.
Räknas detta ? under "gris" så finns i ordlistan det sammansatta ordet "Gris-tryne" t,e,x " dock ej "grislever".

Vi har precis införskaffat spelet och det är ju väldigt skoj o spela, men som i många sällskapsspel så blir det en del hetsiga debatter om regler.
Det finns en speciell Alfapetsordlista har jag för mig. Den de går efter på betapet.com
Citera
2008-02-18, 14:15
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tjena

Varför inte lägga nivån där man själv trivs? Vissa kör ju med att man inte ens får böja ord. Även om det finns "officiella" regler, så borde det vara upp till spelsällskapet att samsas om nivån.
Citera
2008-02-18, 17:07
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Det finns en speciell Alfapetsordlista har jag för mig. Den de går efter på betapet.com
De använder sig av SAOL 13 så de orden som finns där är de som är godkända. Med införandet av SAOL 13 har det blivit ganska stora förändringar som jag inte tror finns med i något alfapet. Man kan ju t.ex. lägga böcker och gick.
Citera
2008-02-22, 23:54
Medlem
Giant Squids avatar
Tack mistaker för länk och svar, försöker och införa dubbla poäng för fula ord till nästa lir.

Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varför inte lägga nivån där man själv trivs? Vissa kör ju med att man inte ens får böja ord. Även om det finns "officiella" regler, så borde det vara upp till spelsällskapet att samsas om nivån.

Japp man kanske får anpassa spelet lite till sällskapet,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in