Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-19, 23:20
Medlem
fastigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul

Är det någon som vet hur bevisbördan ser ut i det här fallet? Skall den anklagade per automatik motbevisa anklagelserna eller är det "svarte petter" som skall påvisa kränkningarna? Det är knappast troligt att inspelade bevis förekommer. Ord står mot ord och den målsäganden får rätt. Ett futtigt skadestånd på 3000, men ändå rätt.

Stor humor "Svarte Petter"

I det här fallet rådde det inte något anställningsförhållande, negern var inte anställd hos Skatteverket och då är inte LAS tillämplig. Det är istället avtalet mellan Skatteverket och städbolaget som reglerar vad som ska utföras och hur och det är där som det finns möjlighet att reglera vad som gäller för den städpersonal man skickar. Skatteverket skulle kunna hävda att städbolaget brustit i sitt åtagande då det luktade mer efter städningen än innan.
Citera
2008-02-20, 00:19
Medlem
dayms avatar
Citat:
Skulle man kunna kräva ersättning om situationen vore den omvända? Exempelvis att städaren yttrade kränkande kommentarer som "jävla svenne" eller liknande?

Jag har för mig att etniska Svenskar inte räknas som folkgrupp enligt lagen och kan således inte skyddas av HMF.
Citera
2008-02-20, 00:27
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jag har för mig att etniska Svenskar inte räknas som folkgrupp enligt lagen och kan således inte skyddas av HMF.
Enligt lagen så finns det inga etniska svenskar och alltså ingen sådan folkgrupp.
Missade jag nåt ?
Citera
2008-02-20, 06:43
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zockerconny
Enligt lagen så finns det inga etniska svenskar och alltså ingen sådan folkgrupp.
Missade jag nåt ?

Dom är en folkgruppslös skara människor alltså. Vilka människor tillhör en folkgrupp och vilka tillhör inte en folkgrupp?

Sedan undrar jag om det verkligen är HMF det gäller här.

Citat:
...döms av Stockholms tingsrätt att betala 3 000 kronor för förolämpning.

förolämpning....?
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2008-02-20 kl. 06:46.
Citera
2008-02-20, 10:50
Medlem
Citat:
Dom är en folkgruppslös skara människor alltså. Vilka människor tillhör en folkgrupp och vilka tillhör inte en folkgrupp?

Sedan undrar jag om det verkligen är HMF det gäller här.

förolämpning....?

Ja förolämpning. Man behöver inte tillhöra en av Sverige erkänd folkgrupp för att bli förolämpad. Lagen gäller för alla. Förolämpning.

Det finns en sorts inbillning på I&I om att alla anmälningar från invandrare resulterar i fällande dom. I det här fallet fick den drabbade 3000 kr. Inte så mycket, eller hur.
Ingen kastades i fängelse, ingen blev offenntligt uthängd. Men nog förolämpade hon städerskan?
Citera
2008-02-20, 11:03
Medlem
StigAllans avatar
Negrer kan lukta väldig illa, varför ska man behöva stå ut med en stinkande person bara för att den är svart?
Det är väl bättre att upplysa denna att det skulle vara betydligt trevligare om du tvättade dig någon gång.
Har själv fått byta kassakö några gånger på grund av stinkande neger, så jag kan tänka mig att uttalandet var välgrundat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in