Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-08-19, 19:02
Medlem
Evilone666s avatar
vilket Civ spel är dne bästa då? Jag har tvåan, tyckte det var kul att man kunde uppgrader sin sal eller rum eller vad man ska kalla det, dock jag fastnade alltid med teknologin, efter ett så stannade det upp medans jag såg mina fiender komma med musktörer sammtidigt som jag hade phalanx och cavalary.
Citera
2009-08-20, 13:21
Medlem
Ratads avatar
Civ 2 hade så fin stämningsmusik och filmerna ansågs vara riktigt fina (och Elvis är rätt kul).

Föredrar dock Civ 4 med BtS.
Citera
2009-08-20, 13:46
Medlem
timpakays avatar
Tycker absolut att 2an är bäst.

Fick förresten den svarta arga invånaren för första gången idag.

http://tinypic.com/r/nyy9tw/3

Ingen som vet vad den gör?
Citera
2009-08-20, 13:47
Medlem
kinky_Ms avatar
Gillar 2:an bäst. Jag vill ha ett så stort imperium som möjligt med många städer. I 3:an och 4:an funkar det ju inget bra. Inte ens med forbidden palace kan man ha ett riktigt stort rike.
Dessutom tycker jag implementeringen av kultur var kass i 3:an(det var dock en bra idé). Tar man över en stad via sin kultur måste man ändå sända massa trupper dit. Kanske realistiskt men inte bra spelmässigt.
Citera
2009-08-20, 15:01
Medlem
luciapokalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Har kommit igång med detta underbara spel för ja, varken första eller sista gången. Har haft det på alla datorer utom min första som var för gammal och skruttig

Eftersom det är totalt överlägset alla andra civilization spel så tycker jag att det förtjänar en alldeles egen tråd. Hur spelar ni? Vilka strategier? Banor?
Hade en period där jag lirade lite online men vi som lirade var så olika bra så det var aldrig riktigt kul, samma person spöade skiten ur resten hela tiden. Nu för tiden blir det nästan uteslutet singleplayer och jag gillar verkligen scenariosen som kom med fantastic worlds. Klarade nyss ut scenarion mars på king som ryssland och spöade verkligen skiten ur alla andra.

Har utvecklat en expansiv defensiv spelstil, den funkar värdelöst i onlinelir men funkar perfekt i singleplayer. Fram till industritiden så har städerna nästan aldrig något försvar utan det finns i form av enheter på olika flaskhalspunkter. Därefter så brukar jag utrota en civilisation eller två för att sedan inta en defensiv position där jag mest techar framåt och klarar mig genom att alltid ha lite bättre enheter, kan producera lite snabbare.
Det värsta med denna spelstilen är när man når slutet av spelet och dom kvarvarande 3-4 civilisationerna allierar sig och anfaller en från alla kanter. Även om städerna är fullt utvecklade och har byggt försvar av alla dess former så är det smått påfrestande att kontant vara anfallen av bombflyg och battleships.

Aja nog för mig för tillfället, här har ni en länk där spelet kan skaffas!

http://rapidshare.com/files/72287069/Civilization_II_Multiplayer_Gold_Edition.zip

öö
Citera
2009-08-20, 15:50
Medlem
gamla klassiska civ2. första spel jag köpte till min gamla macintosh. svindyrt och med en manual stor som ett lexikon. men så bra det var...
Citera
2009-08-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Tycker absolut att 2an är bäst.

Fick förresten den svarta arga invånaren för första gången idag.

http://tinypic.com/r/nyy9tw/3

Ingen som vet vad den gör?

jag tror den är som 2 röda. dvs dubbelt så sur.
Citera
2011-01-08, 13:49
Medlem
HasseBanans avatar
Civ 2 är det överlägset bästa i Civilization-serien. Spelade det först på Amigan på 90-talet men har nu laddat hem det från abandonware till PC:n. Anledningen till att man aldrig tröttnar på Civ är att det är så flexibelt. Man får en helt ny värld att erövra varje gång och det är ett spel som inbjuder till att experimentera. Man kan välja antingen att vara en fredlig civilisation som försöker vara vän med alla eller att vara den som försöker vinna genom att slå ut alla andra civilisationer.

Det jag saknar med Civ är dock de olika nationernas individualitet s.a.s. Det spelar ingen roll om man fajtas med romarna, fransmännen eller mongolerna. De är alla lika blodtörstiga och ofta får man använda övervåld för att besegra en annan civilisation - dvs procucera en jävla massa attack-enheter som man i snabb takt måste skeppa över till de andra kontinenterna.

Det hade varit önskvärt om det fanns nationer man kunde lita mer på än andra. I Civ 2 bildar de pakter för att kunna slå ut en. Och man måste hålla en jävla balansgång för att hålla sig väl med en nation.

Men helt klart är att Civilization är ett av de bästa strategispel genom tiderna.
Citera
2025-01-24, 23:20
Medlem
Keldons avatar
Civ II är ett fantastiskt spel som jag börjat lira igen på sistone. Köpte Sid Meiers Civilization Chronicles för många år sedan för 49 kr på rea boxen innehåller alla spelen 1-4 plus expansioner och extramaterial. Tyvärr är det buggat på Windows 8 och filmerna fungerar inte. När man vinner med rymdskeppet får man således inte se resultatet och sin score. Förslag på lösning någon?

För att kunna skicka iväg rymdskeppet för vinsten måste man bygga tillräckligt av de tre olika komponenterna och sedan måste rymdskeppet anlända före 2020.
Citera
2025-04-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Civ II är ett fantastiskt spel som jag börjat lira igen på sistone. Köpte Sid Meiers Civilization Chronicles för många år sedan för 49 kr på rea boxen innehåller alla spelen 1-4 plus expansioner och extramaterial. Tyvärr är det buggat på Windows 8 och filmerna fungerar inte. När man vinner med rymdskeppet får man således inte se resultatet och sin score. Förslag på lösning någon?

För att kunna skicka iväg rymdskeppet för vinsten måste man bygga tillräckligt av de tre olika komponenterna och sedan måste rymdskeppet anlända före 2020.
Kolla in civfanatics.com . De brukar ha lösningar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in