2016-04-05, 11:59
Medlem
När ett universitet vill ha ett visst antal poäng VG (ex 90 av 180) för att motsvara 2:1 när man ansöker till en Master, är det då individuella modules eller kursbetygen som räknas? Finns det nåt systematik i detta i UK?
Citera
2016-04-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Alltså, du kommer få avslag om du är ärlig. Du uppfyller inte deras kriterier för att få pengar, självfallet kommer dom neka din ansökan då.
However, du kan få avslag om dom kommer på att du ljuger, men kan få klara dig utan problem och få dina pengar fastän du inte uppfyller kriterierna om du bara låter bli att nämna din tid utomlands.

Så vitt jag vet är Student Finance lika hårda som SAAS. Men du får självfallet försöka vara ärlig och få avslag för att du bryter emot deras regler om du vill

Vilka utbildningar du skrivit in kommer de inte kolla, det är upp till universitetet att kontrollera dina utbildningar, dom bryr sig ju bara om att du kommit in på skolan du sökt till. Skippa bara den utbildningen i uppgifterna till SAAS. Skriv att du bott på din folkbokföringsaddress och hoppas på det bästa.

Är nu på steg 13 av 14 i ansökan där man ska fylla i ens jobberfarenheter. Svårt att hitta på att man varit anställd i över 1 år när man inte varit det. Kan dom verkligen inte kolla upp det? Och ser ju inte så bra ut att fylla i som "unemployed" heller, eller spelar det ingen roll för ens ansökan?
Citera
2016-04-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Är nu på steg 13 av 14 i ansökan där man ska fylla i ens jobberfarenheter. Svårt att hitta på att man varit anställd i över 1 år när man inte varit det. Kan dom verkligen inte kolla upp det? Och ser ju inte så bra ut att fylla i som "unemployed" heller, eller spelar det ingen roll för ens ansökan?

Jag har tagit lån av CSN också. Kan dom kolla upp det? En sak om man blir nekad att ansöka till SAAS igen men om det blir massa andra problem med att ljuga på ansökan så känns det inte så jättelockande.
Citera
2016-04-08, 22:04
Medlem
Citat:
Jag har tagit lån av CSN också. Kan dom kolla upp det? En sak om man blir nekad att ansöka till SAAS igen men om det blir massa andra problem med att ljuga på ansökan så känns det inte så jättelockande.

Hoppas inte det här räknas som spam. Men SAAS vill att man skickar in ens pass till dom. Kan dom på något sätt genom passnumret se när jag senast flög? Eller kan man enbart se det på stämplarna i passet?
Citera
2016-04-09, 00:55
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Det är irrelevant vad du skriver där, med tanke på att dom inte lägger någon vikt i om du varit sysselsatt eller inte. Jag har aldrig hört att dom faktiskt kontrollerat uppgifterna. Någon annan i tråden får gärna rätta mig om jag har fel.

Citat:
Du får söka CSN samtidigt, så länge du inte söker om lån till avgiften. Till logi etc är inga problem. CSN tillåter dig inte att söka till avgiften om du söker via SAAS (eller Student Finance).

Citat:
Hoppas inte det här räknas som spam. Men SAAS vill att man skickar in ens pass till dom. Kan dom på något sätt genom passnumret se när jag senast flög? Eller kan man enbart se det på stämplarna i passet?
Det är för identifikation, inget annat. Du kan ta en färgkopia av den och få den certifierad officiellt och skicka in den. Jag gjorde det till Student Finance. Jag hade ett helvete att få den certifierad enligt brittisk standard dock, jag var tvungen att ha stämplar, signaturer, addresser och telefonnummer och allt möjligt, vilket jag missade så jag fick göra om allt.
Citera
2016-04-09, 12:34
Medlem
Citat:
Det är irrelevant vad du skriver där, med tanke på att dom inte lägger någon vikt i om du varit sysselsatt eller inte. Jag har aldrig hört att dom faktiskt kontrollerat uppgifterna. Någon annan i tråden får gärna rätta mig om jag har fel.

Du får söka CSN samtidigt, så länge du inte söker om lån till avgiften. Till logi etc är inga problem. CSN tillåter dig inte att söka till avgiften om du söker via SAAS (eller Student Finance).

Det är för identifikation, inget annat. Du kan ta en färgkopia av den och få den certifierad officiellt och skicka in den. Jag gjorde det till Student Finance. Jag hade ett helvete att få den certifierad enligt brittisk standard dock, jag var tvungen att ha stämplar, signaturer, addresser och telefonnummer och allt möjligt, vilket jag missade så jag fick göra om allt.

Jag tror jag kan komma undan med att enbart behöva betala första årets avgift, om jag förstått deras regler kring "resident requirements". Om inte så måste man väl ljuga, men om man gör det och dom kommer på en, vad kan man förvänta sig för reprimander?
Citera
2016-04-10, 08:24
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Jag tror jag kan komma undan med att enbart behöva betala första årets avgift, om jag förstått deras regler kring "resident requirements". Om inte så måste man väl ljuga, men om man gör det och dom kommer på en, vad kan man förvänta sig för reprimander?
Jag antar att dom kommer neka din ansökan. Jag har ingen aning, för jag har aldrig hört talas om att det hänt. Du kan kolla in på HÄR om det är någon som varit med om liknande. Det forumet är lite större än UCAS-tråden på FB
Citera
2016-04-10, 15:55
Medlem
Citat:
Jag antar att dom kommer neka din ansökan. Jag har ingen aning, för jag har aldrig hört talas om att det hänt. Du kan kolla in på HÄR om det är någon som varit med om liknande. Det forumet är lite större än UCAS-tråden på FB

Du känner alltså folk som har ljugit på ansökan och fått lånet beviljat?
Citera
2016-04-10, 23:42
Medlem
Har nämligen två frågor som jag hoppas på att någon här kan besvara.

Har man någon som helst sämre chans att komma in på UCL om man söker som en "mature student" som UCAS vill kalla det om man söker efter man fyllt 21?

Kan UCAS/UCL se om jag har pluggat upp betygen på komvux?
Citera
2016-04-11, 00:46
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Du känner alltså folk som har ljugit på ansökan och fått lånet beviljat?
Ja.
Citera
2016-04-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ja.

Börjar känna mig tjatig men. Vad har ni ljugit om? Om du vill avslöja det. Alltså till vilken nivå? Har ni ljugit om vars/vad ni gjort under enstaka månader eller under längre perioder?
Citera
2016-04-11, 23:19
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Börjar känna mig tjatig men. Vad har ni ljugit om? Om du vill avslöja det. Alltså till vilken nivå? Har ni ljugit om vars/vad ni gjort under enstaka månader eller under längre perioder?
Personen ljög både i sin UCAS ansökan samt SAAS ansökan bl.a om deras yrkeslivserfarenhet, under längre perioder.

Om du är obekväm med att ljuga, gör inte det då. Men då måste du även vara medveten om att du själv, eller via CSN behöver stå för dina avgifter. Ljug och få pengar. Var ärlig och stå för det själv. Det är ett val för bara dig själv att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in