• 7
  • 8
2008-05-29, 13:07
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...politisk makt ärver kungen? Ingen. Således är arvsmekanismen inte ett demokratiskt problem.

Det där är ett ganska dåligt argument. Det är vår statschef vi pratar om och det är en princip. Med det argumentet kan du ju strunta i vem som är statschef över huvud taget? Ha en president som är statschef och så ett kungahus som är privatiserat för rojalister, stekare och skvallertidningsläsare, men den tanken gillar du ju inte eller hur?
Citera
2008-05-29, 17:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Det där är ett ganska dåligt argument. Det är vår statschef vi pratar om och det är en princip. Med det argumentet kan du ju strunta i vem som är statschef över huvud taget? Ha en president som är statschef och så ett kungahus som är privatiserat för rojalister, stekare och skvallertidningsläsare, men den tanken gillar du ju inte eller hur?

...väl självklart att det spelar roll vem som är statschef och hur denna utses. men eftersom kungen inte har någon politisk makt är det inte ett demokratiskt problem. Däremot är det nationellt, dynastiskt, historiskt, juridiskt och måhända personligt intressant och om man så vill, problem.

Inte är jag vidare glad att vår tronföljare gifter sig med någon ur allmogen. Bland annat av dylika risker är jag för halv agnatisk tronföljd. De visste vad de gjorde förr i världen.
Citera
2008-05-29, 18:22
Medlem
Lobengulas avatar
Kungen lär vi inte bli av med.

Man ska betänka att vi lever i ett land med sjukligt förändringsrädda människor. Nej vi vill inte ha högertrafik, nej vi vill inte ha kärnkraft, nej vi vill inte ha euron. Dom fåtal gånger folket faktiskt har röstat för en förändring så dröjer det typ en vecka innan det gnälls i tidningar om att de blivit lurade.

EU medlemskap och Alliansregeringen är två tydliga exempel.

Jag vet inte hur jag ska säga det på ett snällt sätt så: Svenska folket är ett trögt, ängsligt och handlingsförlamat folk utan minsta spår av självförtroende.
Citera
2008-05-29, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Är detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Kungen lär vi inte bli av med.

Man ska betänka att vi lever i ett land med sjukligt förändringsrädda människor. Nej vi vill inte ha högertrafik, nej vi vill inte ha kärnkraft, nej vi vill inte ha euron. Dom fåtal gånger folket faktiskt har röstat för en förändring så dröjer det typ en vecka innan det gnälls i tidningar om att de blivit lurade.

EU medlemskap och Alliansregeringen är två tydliga exempel.

Jag vet inte hur jag ska säga det på ett snällt sätt så: Svenska folket är ett trögt, ängsligt och handlingsförlamat folk utan minsta spår av självförtroende.

...uppgivna gnällande ett argument mot monarkin, eller bara frustration över att folket inte gillar elitens utopiska hugskott?
Citera
2008-05-29, 23:24
Medlem
honken80s avatar
Tydligen ska SVT:s nya doumentär om Westling och kungafamiljen innehålla lite kontroversiellt material, för att vara Sverige. Kanske opionen börjar vända efter den?

Jag tror att den dagen media slutar vara allt för trevliga mot kungafamiljen och hantera dem som nyheter och skvaller som i Tyskland och England, då kommer nog populariteten dala.

Frågan är hur mycket och varför byta ut något som fungerar till en rimlig penning. Presidenter är inte billiga i drift heller, det blir väl dessutom Göran Persson bara för att jävlas.
Citera
2008-05-30, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Självklart ska vi ha monarki, så att det alltid är en Svensk som representerar Sverige.

Fan det roligaste jag läst på en fruktansvärt lång tid. Du är medveten om att ingen av knugens ättlingar härstammar från Sverige.

Jag kan tänka mig att det kan ske om 10-15 år, då en stor del av rojalisterna dött. Men så länge vi bara har pajasalternativ till kungen så är även jag emot. Ja de flesta förslagen är att vi skall byta ut den här pajasfamiljen mot en folkvald pajas, som kostar lika mykket eller mer.

Gör istället då som med kyrkan, knipsa av det bara. Ersätt det med ingenting.
Citera
2008-05-30, 09:17
Medlem
Kingen_kings avatar
Kostnaden för en president istället för en kung är förmodligen högre. Kungafamiljens apanage täcker även underhåll av slotten dom har, och den kostnaden skulle bara flyttas till en annan myndighet.

För övrigt anser jag att monarkin ska avskaffas.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in