Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
då fick man lära sig hur det där funkade också, nu vet jag vad som händer på gameswokshop mitt emot mcdonalds i gbg också, tänk vad upplysande flashback kan var. men vad kostar detta spel då?
Hmm tja själva spelet utgörs ju av så många individuella delar (eftersom att det är relativt fritt hur man vill bygga sin armé).
Men för att ge dig en bild av vad warhammer hobbyn kostar (dock är denna infromation enbart ur mitt minne, den kanske inte stämmer in på allt):
Regelboken kostar cirkus 400 spänn om jag inte minns helt fel
Codex/Army books cirkus 170 spänn
Box med plastfigurer (beroende lite på hur många figurer som går att sätta ihop med delarna) kostar från 180 kr - 270 kr, dyrare finns men då brukar det röra sig om stora fordon (till wh40k exempelvis Necrons Monolith som kostar 350 kr, eller Imperial Baneblade tank som kostar 650 kr)
Färgburkar kostar 30 kr /burk
penslar 45-115 kr
Priserna på metallfigurer varierar ännu mer mest beroende på hur många de är per pack eller hur stor och elaborerad figuren är.
För att ge en ungefärlig summa på hur mycket pengar man vanligtvis lägger ner på en 1000 poängs armé, så räkna med 1500-2000 kr (rudimentärt hobbymaterial inkluderat). Detta är dock en EXTREMT höftad summa från min sida.
Hursomhelst, jag lyckades ha råd med hobbyn på en månadspeng av 300-400 kr när jag var yngre (fast då gick det väldigt långsamt att bygga en fullgod armé). Det är fullt möjligt att ha råd med hobbyn på ett vanligt studiebidrag (beroende lite på vad man har för övriga utgifter och vad man prioriterar). Har man ett normalbetalt jobb så, tja låt oss säga såhär: jag har två vänner (dessa är bröder) som sysslar med hobbyn och har normalbetalande jobb, de har en källare i ena borderns hus med vitrinskåp som är proppfyllda med figurer, det ligger även massor av omålade och packeterade figurer lite här och var i verkstaden.
Kort och gott, det är inte världens billigaste hobby, men man blir inte skinnad in på bara benen av den heller...