2008-03-18, 00:35
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
WH FRPG = Warhammer Fantasy Role-Playing Game. så Japp!

Då tackar jag för svaret.
WHQ va dock det roligaste av dom alla.!
Citera
2008-03-18, 17:56
Medlem
Reardens avatar
då fick man lära sig hur det där funkade också, nu vet jag vad som händer på gameswokshop mitt emot mcdonalds i gbg också, tänk vad upplysande flashback kan var. men vad kostar detta spel då?
Citera
2008-03-18, 19:22
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
då fick man lära sig hur det där funkade också, nu vet jag vad som händer på gameswokshop mitt emot mcdonalds i gbg också, tänk vad upplysande flashback kan var. men vad kostar detta spel då?

Hmm tja själva spelet utgörs ju av så många individuella delar (eftersom att det är relativt fritt hur man vill bygga sin armé).

Men för att ge dig en bild av vad warhammer hobbyn kostar (dock är denna infromation enbart ur mitt minne, den kanske inte stämmer in på allt):

Regelboken kostar cirkus 400 spänn om jag inte minns helt fel

Codex/Army books cirkus 170 spänn

Box med plastfigurer (beroende lite på hur många figurer som går att sätta ihop med delarna) kostar från 180 kr - 270 kr, dyrare finns men då brukar det röra sig om stora fordon (till wh40k exempelvis Necrons Monolith som kostar 350 kr, eller Imperial Baneblade tank som kostar 650 kr)

Färgburkar kostar 30 kr /burk

penslar 45-115 kr

Priserna på metallfigurer varierar ännu mer mest beroende på hur många de är per pack eller hur stor och elaborerad figuren är.

För att ge en ungefärlig summa på hur mycket pengar man vanligtvis lägger ner på en 1000 poängs armé, så räkna med 1500-2000 kr (rudimentärt hobbymaterial inkluderat). Detta är dock en EXTREMT höftad summa från min sida.

Hursomhelst, jag lyckades ha råd med hobbyn på en månadspeng av 300-400 kr när jag var yngre (fast då gick det väldigt långsamt att bygga en fullgod armé). Det är fullt möjligt att ha råd med hobbyn på ett vanligt studiebidrag (beroende lite på vad man har för övriga utgifter och vad man prioriterar). Har man ett normalbetalt jobb så, tja låt oss säga såhär: jag har två vänner (dessa är bröder) som sysslar med hobbyn och har normalbetalande jobb, de har en källare i ena borderns hus med vitrinskåp som är proppfyllda med figurer, det ligger även massor av omålade och packeterade figurer lite här och var i verkstaden.

Kort och gott, det är inte världens billigaste hobby, men man blir inte skinnad in på bara benen av den heller...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2008-03-18 kl. 19:27.
Citera
2008-03-19, 18:16
Medlem
LadyTieras avatar
det är inte bara ett spel, det är en hobby med, jag spelar inte, jag bara målar
Citera
2008-03-19, 18:22
Medlem
Warhammer för mig är varken en hobby eller ett spel.
Jag blev väldigt förtjust i s.k. "night goblins" och deras rosa bollar till husdjur att jag har målat några och ställt på hylla. I övrigt sysslar jag inte med detta, dessa goblins var bara så coola.

En tillfällig sysselsättning som har lett till interiör dekoration helt enkelt.
Citera
2008-03-19, 19:15
Bannlyst
Men hur vanligt är det med Warhammer? Jag har då aldrig stött på en Warhammer spelare i hela mitt 18 åriga liv
Citera
2008-03-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Is0la
Men hur vanligt är det med Warhammer? Jag har då aldrig stött på en Warhammer spelare i hela mitt 18 åriga liv

Högst ovanligt.
Jag såg en riktig macho-snubbe gå ut ur Games Workshop för en tid sedan med en nätt liten påse i handen. Det var lite lustigt att tänka att detta stora testosteronmiffo skulle gå hem och pilla med pensel på plastsoldater. Så det är väl inte bara typiska nördar som håller på med det iaf.
Citera
2008-03-21, 21:25
Medlem
Grrrinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Is0la

Har du frågat alla du träffar, knappast så att man presenterar sig "Hej jag heter xxxxx och spelar warhammer"
Citera
2008-03-22, 23:13
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Högst ovanligt.
Jag såg en riktig macho-snubbe gå ut ur Games Workshop för en tid sedan med en nätt liten påse i handen. Det var lite lustigt att tänka att detta stora testosteronmiffo skulle gå hem och pilla med pensel på plastsoldater. Så det är väl inte bara typiska nördar som håller på med det iaf.

Vad jag har sett så har warhammer spelare alla möjliga utseenden. Du ska se min umgängeskrets som sysslar med hobbyn...
Citera
2008-03-23, 19:24
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Vad jag har sett så har warhammer spelare alla möjliga utseenden. Du ska se min umgängeskrets som sysslar med hobbyn...

Japp. Vi är ett gäng män i 30-års åldern som lägger ner ca. en tusenlapp i månaden på warhammer. Blir inte så mycket spelande, men väldigt mycket målande/moddande och snack om vad vi håller på med.

Det är alltid lika underhållande att se andra kunders reaktioner i games workshop. Finniga tonåringar som köper enstaka figurer från en lång önskelista, Barn med föräldrar som tvekar om det är något de vill köpa till ungen etc.
Så kommer 3 grabbar i 30-årsåldern, flirtar lite med ungarnas morsor, köper ett par stora lådor och häver fram kreditkortet. Folk glor som fan

Personalen älskar oss, våra fruar skäms. Men va fan. Man ska ha en hobby man kan bränna lite pengar på.
Citera
2008-03-23, 20:06
Medlem
Chumbens avatar
Det är målandet och att göra terräng som är det roliga med Warhammer, inte spelandet. Fast, plånboken tar ju stryk om man säger så.
Citera
2008-03-23, 23:33
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehe123
Ett riktigt komplicerat spel som bara kostar en jävla massa pengar och allt beror på hur mykt tur man har!

Inte då, det beror på hur mycket av en nörd man är med warmath i min mening för tur är styrt av odds. Jag gjorde en poäng av att, för att jag är en nörd, optimera mitt taulag matematiskt och det laget hade 21 vinster och 0 förlust mot en bred uppsättning spelare och lag innan jag "pensionerade" laget av ren jävla tristess över att alltid effektivt ha vunnit efter 3-4e rundan.
Detta gäller till stor del endast för 40k då det är mycket mer strategiskt tänkande i fantasy battles som gör att uppsättningen inte spelar så stor roll.

Det roligaste med mitt taulag var att enda gången jag var nära att lossa var mot en person som spelade ett lånat lag, första gången. Så tur är givetvis fortfarande ett styrande attribut, jag skulle säga att ordningen går:

Uppställning > Tur > Skill.

I fantasy skulle jag säga:

Skill > Uppställning > Tur.

Ganska begränsad erfarenhet av fantasy dock, tyvärr föredrar alla mina vänner 40k då dom inte orkar med det strategiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in