2000-08-24, 15:15
Medlem
Den svenska narkotikapolitiken är underbar, repressionen är revolutionens grogrund, det är fullständigt uppenbart.

Länge sedan ett system skapade så många desillusionerade ungdomar, och hur detta systems avlönade försvarsadvokater kan bli förvånade över att vissa går över gränsen har jag svårt att förstå.

FMN-tanten själv brukade bagatellisera den kränkning man utsätts för om man blir tagen av ravekommissionen, men jag tror nog hon har insett vad det leder till nu, och att det sätter djupare spår än enbart lite sveda i plånboken.

Ovanpå det är dagens debattartikel i DN lite näringstillskott:
http://www.dn.se/DNet/articles/130100-130199/130109/debatt.html
Citera
2000-08-24, 16:17
Medlem
Svensk narkotikapolitik är underbar!

Jag trodde att du ville arbeta MOT kränkningar Petter??????

Men som vanligt...det är väl bara vissa personer som bör få rättigheter i det tilltänkta drogpositiva samhällsbygget. Såna som inte arbetar för droger bör täppas till truten på. Om inte annat måste man väl få hämnas lite för den gång man blev tagen till polisstation och avkrävd ett urinprov. Inte bara öga för öga, utan ögat mot hela livhanken. Man e väl radikalt frihetlig, sa Petter.

Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2000-08-24, 16:45
Medlem

rote zora, den fd. italienska anarkiststadsgerillan, hade som ett delmål att öka statens repression, för att få den att visa sitt rätta, fascistiska, ansikte, vilket skulle göra folk medvetna om vad staten egentligen är, och så göra uppror.

man kan vända allt till något positivt, bara man tar det på rätt sätt. jag tycker, precis som de flesta här, tar jag mig friheten att påstå, att statens repression av drogbrukare är fruktansvärd. men samtidigt, som broder petter visar, så har den även sina positiva sidor.

dessutom, tycker jag inte att du, mental, ska bruka ironi - det gör ingen gott.
Citera
2000-08-25, 14:50
Medlem

Till dane,

att få staten att visa sina fascistiska tendenser verkar vara en bra strategi. Frågan är vad man gör om de visar mer av sin repression och folket fortfarande inte bryr sig.
Citera
2000-08-26, 21:51
Medlem

Till dane

Hitills i historien har sådana strategier inte fått folkligt stöd. Rote Arméfraktion och de baskiska separatisterna är väl moderna exempel? Bomber & elände, vem vill ha sånt?

Smartdrugstore brukade sprida reklambland för sina giftiga substanser på skolorna...skada barnen...och påstod att de gjorde detta för att avslöja statens förtryckande ansikte. Är det verkligen någon som tror på dem?

Allt de uppnådde var en fyra år lång demokratisk lagstiftningsprocess för att narkotikaklassa t ex svamp. Jag blir rent förbannad! Sålänge svamparna bara växte vackert i skogen hade ansvarfulla trippare laglig möjlighet att trippa. När Smartdrugstore började i kommersiell skala och riktade sig till tonåringar...då kunde människor, särskilt föräldrar, inte stillatigande åse deras vidriga framfart. Ska man verkligen behöva skriva folk på näsan att man inte ska sälja gifter till barn? Vem fan litar på politiskt goda ambitioner hos folk som gör sånt?

Staten...den rår man bara på genom att organisera sig i stora grupper medborgare. Be wise, organize!
Citera
2000-08-26, 22:54
Medlem

Äh, organiseras schmorganiseras, det kan ni som startar stendöda webtidningar typ 9av10.nu göra.

"- Organisation? sade hon. Vi söker ingen organisation. Det som är organiskt behöver inte organiseras. Ni bygger utifrån, vi byggs inifrån. Ni bygger med er själva som stenar och faller sönder utifrån och in. Vi byggs inifrån som träd, och det växer ut broar mellan oss som inte är av död materia och dött tvång. Från oss går det levande ut. I er går det livlösa in." (Ur Kallocain av Karin Boye)

Citera
2000-08-27, 11:28
Medlem

"Vi byggs inifrån som träd, och det växer ut broar mellan oss som inte är av död materia och dött tvång. Från oss går det levande ut."

Detta är ett mycket fint citat, jag lånar det :-)

Vad är det som får dig att tro att olika politiska grupperingar och frivilligorganisationer där människor hjälper varandra inte tänker just på detta vis?

Det mesta politiska livet är ett utomparlamentariskt liv. Själv har jag nästan enbart sysslat med utomparlamentariskt politiskt arbete...och länkarbete. Just detta innebär "det växer ut broar mellan oss"...

Privata livserfarenheter möts...man upptäcker att man inte är ensam. Ur detta spirar både glädje & vrede & större samhällsperspektiv...och man får mod att göra något tillsammans. Smått men enligt principen "Många bäckar små gör en stor å". Sen guppar man tillsammans framåt på virvlarna :-)

Ensam känner man sig som en liten skit och världen är så stor, så stor.
Terrorister är människor som känner sig som små skitar, ensamma och maktlösa. Maktlösheten föder rädsla. Rädsla är hatets moder. Hat ödelägger människor inuti, gör dem till "stenar".
Om man inte känner sig ensam behöver man inte falla offer för hat. Framför skärmen är man faktiskt ensam. Därför behöver människor träffas IRL, prata i telefonen, festa, arbeta sida vid sida....Motsatsen till cyberspace alltså.

*går ut i solen och träffar människor som är kropp mer än tanke, träd inte stenar*

Be wise, organize!
Citera
2000-08-27, 12:15
Medlem

Är det därför 9av10.nu är så ooootroligt levande och livskraftigt... Samma sak med Drugsmart, ett stendött "ovanifrån-ner"-projekt..
Citera
2000-08-28, 10:33
Medlem

Varför frågar du ens?
De är ju inte skapade av utomparlamentariskt politiskt arbetande personer :-) Inte heller av frivilligorganisationer. Gå till VågaVa istället - där är det fullt ös, kärleksfullt och öppet.

De utomparlamentariskt arbetande som kom Drugsmart, du t ex Petter, uppförde sig så vidrigt mot högstadieeleverna att bara de envisaste (mer vuxna) orkade vara kvar. Det är väl inte så kul att bli kallad idiot, mördare, okunnig mm när man vill snacka?

Din strategi är fel tänkt! Drugsmart lyckades du inte skada, dom finns kvar. Det är bara tonåringarna som du skadade. Dom som du skrämde iväg. Dom kommer nog inte att gilla folk med dina åsikter i framtiden.

Inte särskilt smart!

Politik är det möjligas konst :-)
Citera
2000-08-28, 14:56
Medlem

Nåja, jag tyckte vi lyckades ganska bra med att visa vad vi tycker om en stat som försöker pådyvla oss vissa åsikter. RNS blev ju sura iaf, alltid något, dessutom kom det fram att såna där projekt är inte vad Socialdepartementet ska ägna sig åt. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in