Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-07, 22:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Er0oz
Vad innebär 25 kr per mil?

1 mil = 1.6 km

Så för varje 1.6 km jag kör, ska 25 kr dras av? Förstår inte riktigt....

Jag hoppades på att jag kan tanka, och få tillbaka moms på drivmedel om bilen tecknas på firman.
Nej en mil är 10 km i Sverige...
Citera
2024-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du tänkt ha den som firmabil eller förmånsbil? I det förra fallet får den inte användas privat mer än i ytterst ringa omfattning.
Personbilar medger ej momsavlyftning (undantag finns), finansiering med leasing gör att det går, dock endast 50%.
I en EF är bilen registrerad på samma sätt om den ägs privat eller av företaget, i det senare fallet måste inköpet finnas med i bokföringen och i de flesta fall även i inventarieboken.

Jag förstår varför du frågar om bilen är en firmabil eller förmånsbil. Det kommer att bli en förmånsbil.

Jag planerar inte att leasa en bil.

Du nämnde att i en enskild firma (EF) registreras en bil på samma sätt som om den ägs privat. Betyder det att om jag köper en bil privat, kommer den att registreras på samma sätt?

Kanske är det enklare om jag förklarar vad jag hoppas få ut av detta, så att du kan ge mig bättre vägledning? Jag antar att du redan kan se det.

- Jag vill använda mina intäkter från min timanställning för att köpa en bil och få tillbaka momsen på köpet. Jag önskar också kunna få tillbaka momsen på drivmedlet, både 20% för bilköpet och 25% för drivmedel. Hur kan jag gå tillväga för att uppnå detta?
Citera
2024-08-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej en mil är 10 km i Sverige...

HERREGUD som jag skämde ut mig. skrev helt fel! haha
Citera
2024-08-07, 22:27
Medlem
Karmans avatar
Nu rör jag också till det, börjar bli trött och citerar mig själv... Men så här tror jag:

Nej du kan förmodligen inte göra som du tänkt. Om det vore så enkelt skulle ju alla göra det.... Du får givetvis dra av en spade som någon tog upp som exempel om du sysslar med att gräva manuellt. Men bilar har specialregler i skattelagstiftningen. Tar du över den till din firma, får du inte köra med den privat, då blir det en förmånsbil, som innebär förmånsbeskattning. Andra alternativet är att betala allt runt bilen själv och dra de här 25 kronorna per mil som du kör för firmans räkning. Men du måste föra dagbok över hur många kilometer du kört, mellan vilka orter och mätarställning för start och mätarställning när du kommer tillbaka.
Senast redigerad av Karman 2024-08-07 kl. 22:29.
Citera
2024-08-07, 22:32
Medlem
drummel89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan dra av det, Dvs du tankar för 100 spänn (125 inkl moms). Du skriver bara av det som avdrag för din verksamhet. Utan dessa 100 spänn i diesel kunde du inte tjänat din senare inkomst.

Jag menar du kommer ju inte tanka momsfritt bara för du är företagare. Som företagare skriver man ju bra av utgift och moms. Moms då mot ingående moms man har.

Det här är fel.

Tanken är nästan rätt, men det gäller inte bilar.

Din enskilda firma kan betala ut 25:- per mil du kört med privat bil i tjänsten. (Kom ihåg körjournal.)

Köper du en bil som den enskilda firman äger så kommer du som privatperson att behöva förmånsbeskattas men du får dra av alla kostnader för bilen i firman.
Citera
2024-08-07, 22:32
Medlem
Citat:
Jag förstår varför du frågar om bilen är en firmabil eller förmånsbil. Det kommer att bli en förmånsbil.

Jag planerar inte att leasa en bil.

Du nämnde att i en enskild firma (EF) registreras en bil på samma sätt som om den ägs privat. Betyder det att om jag köper en bil privat, kommer den att registreras på samma sätt?

Kanske är det enklare om jag förklarar vad jag hoppas få ut av detta, så att du kan ge mig bättre vägledning? Jag antar att du redan kan se det.

- Jag vill använda mina intäkter från min timanställning för att köpa en bil och få tillbaka momsen på köpet. Jag önskar också kunna få tillbaka momsen på drivmedlet, både 20% för bilköpet och 25% för drivmedel. Hur kan jag gå tillväga för att uppnå detta?

Registreringen är lika, stämmer.
De medel som ni tillgodogjort er genom löneanställning kan du nyttja som egen insättning i en EF, sedan köpa bil för om det är tanken. Har du den som förmånsbil går det bra att nyttja bilen såväl i tjänsten som privat. Att göra ett dylikt upplägg kräver att det körs relativt mycket privat för att bli ekonomiskt vettigt. Du får ju betala skatt på förmånsvärdet.

Slutligen, denna gång, för tredje gången du kan aldrig lyfta momsen på en personbil med mindre än att den används i någon av de undantagna branscherna - vad skall det göras i företaget?
Citera
2024-08-07, 22:45
Medlem
Karmans avatar
Här har du lite info från Björn Lundén om det här med bilar i företag:
https://www.bjornlunden.se/skatt/b%c...eller-i-firman
Citera
2024-08-07, 22:51
Medlem
Citat:
I tjänsten säger du?

Som enskild firma är man ju i princip företaget själv. Om jag använder bilen för att ta mig till jobbet och tjäna pengar som ska användas för företaget, räknas det då som att bilen används i tjänsten? Jag arbetar ibland även för mitt företag under arbetstid.

Finns det ingen möjlighet att kontakta Skatteverket direkt för att få ett klart besked om detta istället för att fråga runt i en osäker miljö?

Att transportera dig till och från arbetet är städse en privat kostnad, detta gäller oavsett om det är till det egna företaget eller någonstädes där ni är anställd.
Citera
2024-08-08, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ägs inte bilen av företaget så kan du ta ut milersättning skattefritt med 25 kronor per mil som körs i tjänsten, men samtliga kostnader på bilen skall betalas med privata medel.

Detta är korrekt förfarande.
Citera
2024-08-08, 02:39
Medlem
utforskarens avatar
Men snälla nån.

Skatteverket har all information du behöver gällande avdrag för resor i tjänsten, resor till och från arbetet, förmånsbil osv. osv. Läs på deras hemsida, helt enkelt, och kontakta dem om du undrar över något särskilt.

Nej, man får inte göra avdrag på drivmedel och bilar på samma sätt som med inventarier.
Det är en jävla massa regler, kort sagt.

Själv använde jag min privata bil för att åka till och från mitt kontor (6 mil tur & retur) varje arbetsdag året runt. Efter att ha grottat runt bland Skatteverkets dokument i några timmar, mätt avstånd, kollat tidsvinst jämfört med kollektivtrafik, letat fram ett gammalt foto på bilens mätarställning och tagit ett nytt foto och fått fram samtliga bensinräkningar från ST1 så lyckades jag få igenom 16,000:- i avdrag för ett år. Har inte orkat ge mig på det igen sen dess.

Som företagare i enskild firma har man också alltid färre rättigheter och förmåner än i ett AB.

Men jag önskar dig lycka till på denna resa!
Citera
2024-08-08, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Men snälla nån.

Skatteverket har all information du behöver gällande avdrag för resor i tjänsten, resor till och från arbetet, förmånsbil osv. osv. Läs på deras hemsida, helt enkelt, och kontakta dem om du undrar över något särskilt.

Nej, man får inte göra avdrag på drivmedel och bilar på samma sätt som med inventarier.
Det är en jävla massa regler, kort sagt.

Själv använde jag min privata bil för att åka till och från mitt kontor (6 mil tur & retur) varje arbetsdag året runt. Efter att ha grottat runt bland Skatteverkets dokument i några timmar, mätt avstånd, kollat tidsvinst jämfört med kollektivtrafik, letat fram ett gammalt foto på bilens mätarställning och tagit ett nytt foto och fått fram samtliga bensinräkningar från ST1 så lyckades jag få igenom 16,000:- i avdrag för ett år. Har inte orkat ge mig på det igen sen dess.

Som företagare i enskild firma har man också alltid färre rättigheter och förmåner än i ett AB.

Men jag önskar dig lycka till på denna resa!

Drivmedel kan du låta företaget bekosta, dessutom lyfta av momsen på, men endast för en bil som företaget äger eller hyr. Bilar finns det speciella skatteregler för, precis som du är inne på så finns det mesta på Skatteverkets sida att läsa.
Citera
2024-08-08, 04:07
Medlem
Drar du inte in över typ en miljon handlar det mest om din moral. Liten risk att bli granskad och att skv vill se din bokföring, men om de nu skulle kolla dig är det bra att inte ha gjort för mycket fel, för att slippa skattesmäll.

Men som sagt. Du får dra 25 kr per mil det du kör som har med din firma att göra. Skriv ner alla uppdrag du gör och körjournal, så har du underlag OM du skulle råka ut för granskning.
Senast redigerad av nilsson24 2024-08-08 kl. 04:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in