Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Har du tänkt ha den som firmabil eller förmånsbil? I det förra fallet får den inte användas privat mer än i ytterst ringa omfattning.
Personbilar medger ej momsavlyftning (undantag finns), finansiering med leasing gör att det går, dock endast 50%.
I en EF är bilen registrerad på samma sätt om den ägs privat eller av företaget, i det senare fallet måste inköpet finnas med i bokföringen och i de flesta fall även i inventarieboken.
Jag förstår varför du frågar om bilen är en firmabil eller förmånsbil. Det kommer att bli en förmånsbil.
Jag planerar inte att leasa en bil.
Du nämnde att i en enskild firma (EF) registreras en bil på samma sätt som om den ägs privat. Betyder det att om jag köper en bil privat, kommer den att registreras på samma sätt?
Kanske är det enklare om jag förklarar vad jag hoppas få ut av detta, så att du kan ge mig bättre vägledning? Jag antar att du redan kan se det.
- Jag vill använda mina intäkter från min timanställning för att köpa en bil och få tillbaka momsen på köpet. Jag önskar också kunna få tillbaka momsen på drivmedlet, både 20% för bilköpet och 25% för drivmedel. Hur kan jag gå tillväga för att uppnå detta?