Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Tack jag försöker läsa på men det är en djungel av bestämmelser. Jag ska kontakta min a-kassa och fråga dom om exakt vad som gäller nu för tiden.

Tycker det vore så löjligt att en människa som blir arbetslös från sin huvudsakliga fasta heltidsanställning kan hamna i en så illa ställd rävsax utan ersättning, bara för det finns en obetydlig F-skattesedel som inte ger någon som helst livsinkomst.

Hoppas jag kan gå till botten med hur jag bäst kan agera.

Det har inget med F-skattsedeln att göra, det är verksamheten i företaget (din EF) som avgör.
Det går utmärkt att driva ett företag utan F-skatt så länge det inte säljs tjänster.

Förklara att du drivit ditt företag som bisyssla i X antal år och inte ämnar utöka verksamheten.
Citera
2024-11-26, 18:09
Medlem
Citat:
Vore ju bra om det är på det viset.

Hur snabbt går avvecklingen av en enskild firma? En väldigt liten sådan.

Jag skulle gissa att det är ungefär samma procedur som för ett dödsbo. Stänga ner all ekonomisk verksamhet, deklarera nästa år. Betala eventuell skatt.

Det tar alltså ett tag att få det avvecklat helt.
Citera
2024-11-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag skulle gissa att det är ungefär samma procedur som för ett dödsbo. Stänga ner all ekonomisk verksamhet, deklarera nästa år. Betala eventuell skatt.

Det tar alltså ett tag att få det avvecklat helt.

En EF är inte skattepliktig, ägaren är det däremot. Inget överskott i EF, då blir det ingen skatt för ägaren att betala heller.
Citera
2024-11-26, 18:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Om en enskild firma inte vidtar några åtgärder alls under en period, samt inaktiverar konton för marknadsföring osv. Kan det inte ses då som att en enskild firma är vilande? Eller kan begreppet inte appliceras på den företagsformen alls säger du?

Var inte hur andra kan se på det men hos SKV finns det inget vilande. Antigen är du registrerad eller inte.

Fyller du i det korrekt ska det väl ta några dagar upp till max två veckor att få en avregistrering. Sedan måste du deklarera nästa år det som har hänt i verksamheten tills du lade.
Citera
2024-11-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Var inte hur andra kan se på det men hos SKV finns det inget vilande. Antigen är du registrerad eller inte.

Fyller du i det korrekt ska det väl ta några dagar upp till max två veckor att få en avregistrering. Sedan måste du deklarera nästa år det som har hänt i verksamheten tills du lade.
Hos Bolagsverket registreringen kan hanteras. Ts bör dock först undersöka om det tillför något, som jag skrivit tidigare så kunde du ha bisysslor kvar som inte påverkade a-kassan så länge inte verksamheten utökades, gäller extrajobb som anställd likväl som EF.
Citera
2024-11-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hos Bolagsverket registreringen kan hanteras. Ts bör dock först undersöka om det tillför något, som jag skrivit tidigare så kunde du ha bisysslor kvar som inte påverkade a-kassan så länge inte verksamheten utökades, gäller extrajobb som anställd likväl som EF.

Men enskilda firmor hanteras inte av Bolagsverket, förutom möjligtvis skydd av varumärket.
Citera
2024-11-26, 21:11
Medlem
Jag har enskild som är passiv, får varje år deklarera NE, jag fick a-kassa. Får frågan varje år från SKV ifall jag ska deklarera verksamhet. När man har enskild kan man ännu ha kvar vissa tjänster som TS, dvs dessa betalar man privat som hans bokföringsprogram, däremot kan han inte lyfta momsen o göra avdrag för denna kostnad. Som ex jag har köpt mobil o abonnemang/dator, skrivare osv, mobil abonnemang betalar jag fortsatt privat, det samma med internet, vissa söktjänster har jag ännu kvar, men allt betalas privat, men det underlätta när man kör igång igen, man kan räkna på uppdrag o gör allt klart innan man öppnar.
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-26 kl. 21:17.
Citera
2024-11-26, 21:53
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har enskild som är passiv, får varje år deklarera NE, jag fick a-kassa. Får frågan varje år från SKV ifall jag ska deklarera verksamhet. När man har enskild kan man ännu ha kvar vissa tjänster som TS, dvs dessa betalar man privat som hans bokföringsprogram, däremot kan han inte lyfta momsen o göra avdrag för denna kostnad. Som ex jag har köpt mobil o abonnemang/dator, skrivare osv, mobil abonnemang betalar jag fortsatt privat, det samma med internet, vissa söktjänster har jag ännu kvar, men allt betalas privat, men det underlätta när man kör igång igen, man kan räkna på uppdrag o gör allt klart innan man öppnar.

Tack för ditt svar, det låter väldigt mycket som den lösning jag är ute efter.
Citera
2024-11-26, 21:56
Medlem
brutenbryggas avatar
Tack för alla svar. Viktigt att vara lite mer kunnig och förberedd innan jag snackar med A-kassan. Nu vet jag ungefär vilka frågor jag ska ställa och vad som förväntas av mig. Och det ska jag nu reda ut i detalj med min A-kassa, i god tid, innan jag blir arbetslös. Tack!

Om någon har mer att inflika så får tråden gärna fortsätta.
Citera
2024-11-26, 22:02
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, det låter väldigt mycket som den lösning jag är ute efter.
Enda du behöver göra är att avregistrera moms, ange i preliminärskatten att du pauser inkomst.
Däremot för du fortsätta göra preliminär tills du nåt bokslut, som jag, tog a-kassa men var ändå tvungen o fortsätta göra den till årets slut.
Sedan att jag inte drar söktjänster osv på firman spelar ingen roll, alla får ha vilka abonnemang man vill som privatperson o arbetslös.

Det underlätta när man sedan körde igång igen efter a-kassa var slut.
Citera
2024-11-26, 22:27
Medlem
Du kan ha A-kassa även när du har eget företag. Det räknas ju inte direkt som att du jobbar heltid i den.
När jag blev arbetslös från min tjänst så jobbade jag fortf cirka 20% med min firma. Då räknades bara 1/5 av dagarna per vecka av schablonmässigt för att kompensera. Så jag kunde således bara få a-kassa 4 dagar/vecka. Men det var ändå väldigt värt det då jag fick en hel del väldigt välbetalda gig i firman samt att det också var min hobby jag ville hålla till liv.
Citera
2024-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Du kan ha A-kassa även när du har eget företag. Det räknas ju inte direkt som att du jobbar heltid i den.
När jag blev arbetslös från min tjänst så jobbade jag fortf cirka 20% med min firma. Då räknades bara 1/5 av dagarna per vecka av schablonmässigt för att kompensera. Så jag kunde således bara få a-kassa 4 dagar/vecka. Men det var ändå väldigt värt det då jag fick en hel del väldigt välbetalda gig i firman samt att det också var min hobby jag ville hålla till liv.

Skillnaden är för ts att denne inte påräknar någon nämnvärd inkomst via sin EF, då är det knappast önskvärt att en dag i veckan räknas av. Ts har alltså haft sin EF som bisyssla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in