• 4
  • 5
2013-03-09, 18:50
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgyntro
Jag tror att det är lättare för kvinnor att bli ledda av en man istället för en kvinna. Alfahanen är ju alltid över Alfahonan så att säga. Kan hålla med om att kvinnor i en större grupp är helt värdelösa när det kommer till effektivitet och fokusering på arbetsuppgifter. Män (en del) är naturliga ledare och kvinnor inser detta. har också haft en del kvinnliga kollegor som sagt att dom mycket hellre jobbar med män än med kvinnor, av den anledningen att om en man leder så är det alltid klara besked om vad som gäller. Har han problem med dig så tar han upp det med dig och inte med din kollega.

Ursäkta, men det är bullshit. Det handlar om att utnyttja en del av det traditionella genusmönstret "attraktion" i arbetslivet. Det är svårt att göra när man som majoriteten är straight med en chef av samma kön.
Har själv (som man) haft kvinnliga chefer och det har fungerat väldigt bra! Visst; jag har haft bättre manliga chefer, men jag har också haft sämre manliga chefer. Kvinnliga är mer konsekventa och förutsägbara.
Citera
2013-03-09, 18:53
Medlem
2min700Ws avatar
Jag har varit med om samma, man blir så trött.

Jag tar ställning nu och anställer inte kvinnor.
Jag har inte ork helt enkelt.
Citera
Igår, 08:07
Medlem
SveaBunkerns avatar
Jobbat som habiliteringsassistent från sommaren 2017 till än idag. Har haft fast tjänst sen januari 2023, som nattarbetare.

Många tror att jag valde nattrad för att få mer fritid och bättre betalt, med det slutar inte där.

Jag blev trött på hur kvinnorna behandlade varandra. Det som förvånat mig är att gruppboendet med åtta boende har mindre intriger än gruppboendet med fem boende.

Den mindre gruppboendet har dessutom mer självgående brukare än den större, så jag förstår inte hur platsen med mer press och stress har bättre kamratskap bland kvinnorna(?)

En av det värsta jag hört var när en kvinnlig vikarie, år 2018, berättade för mig att: "M.J och S.T satt här och skrattade åt att I.K:s mamma har dött".

Att kvinnorna M och S inte kom överens med kvinnan I visste jag, men att det skulle gå så långt att de gjorde narr av hennes mors död förvånade mig och kändes oerhört obehagligt!
Senast redigerad av SveaBunkern Igår kl. 08:12.
Citera
Igår, 12:40
Medlem
ZZQWrsds avatar
Jag jobbar på en väldigt mansdominerad plats, med en väldigt mansdominerat yrke. Jag uppskattar att det är 85-90% män och 15-10% kvinnor.

När jag har jobbat tillsammans med de kvinnor som har identisk "position" som mig, har jag flera gånger varit med om att hon vill skjuta över hennes arbetsuppgifter på mig. Alltså inte att vi hjälps åt vilket är det självklara, utan att endast JAG ska göra det ÅT henne. Detta hände senast förra veckan, och när jag förklarade för henne, utan att säga direkt "nej", men gav en "ursäkt" att jag inte kunde göra hennes jobb åt henne (upptagen med andra arbetsuppgifter), blev hon märkbart irriterad och kort i tonen. Detta är inte första gången en av kvinnorna på arbetsplatsen gör så.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in