Mia Mia Mia
Mia!
Vad r det du vet egentligen. Vad r det som har ftt dig att fatta denna din stenhrda stndpunkt i narkotikafrgan? Jag utgr ifrn att detta ditt engagemang r grundat p djupa personliga erfarenheter, och att du ven om du sger att du inte har provat sjlv har varit i mycket nra kontakt med missbruksproblematiken, kanske under flera r?
Fr hur skulle du annars vga yttra dig s sjlvskert?
Suck. Jag ber om urskt fr att jag bad dig dra t helvete, men dina inlgg gr mig verkligen frbannad. Jag hr p dina argument att du inte r insatt i frgan, fr jag har snurrat runt i den hr debatten i ratal, och hrt nrap varenda argument som finns till leda. Den hr frgan r inte s svart-vit som den kanske kan tyckas Mia, jag lovar.
Alla s har vi rtt till vra sikter, och oliktnkande gynnar diskussionen, men det du sysslar med r helt besinningslsa personangrepp. Det r rent ut sagt kontraproduktivt, det leder inte till ngon kad frstelse, eller ens vidare diskussion.
Hade du varit lite lyhrd, shade du kanske kunnat f en mer nyanserad bild av narkotikafrgan. Du hade kanske brjat frst att begreppet narkotika bara r ett samlingsnamn fr de preparat som man har bestmt sig fr skall vara otilltna. Huruvida den lagstiftningen r riktig i sin nuvarande utformning eller br modifieras rder det delade meningar om.
Sjlv s tycker jag till exempel inte att man borde utdma fngelsestraff till personer vars enda brott r att vara narkotikapverkade. Jag tycker inte heller att det r riktigt att man spenderar stora summor skattepengar p polistgrder mot missbruksledet, nr dessa pengar skulle komma mycket bttre till pass om de anvndes till att bygga ut och frbttra narkomanvrden.
Jag tycker ocks att man borde informera p ett serist stt om de olika preparatens respektive skadeverkningar. Man borde slppa de senaste rens ndamlen-helgar-medlen mentalitet, och gna sig t informationskampanjer som r trovrdiga.
Sen r det ju uppenbart att det r nt som saknas i utbildningen av personalen p rehabiliteringsklinikerna, det mste man ocks gra ngot t.
Min egen instllning till sjlva drogerna r att folk kommer att gra som de vill iallafall, oavsett vad lagstiftningen sger. Om man t.ex narkotikaklassade alkohol skull alla fortstta dricka nd. De skulle ju vara lika bra och dliga p att hantera sitt alkoholbruk iallafall, enda skillnaden skulle vara att det pltsligt skulle finnas en till gigantisk inkomstklla fr organiserad brottslighet. P samma stt r det med alla rusmedel. Alla har sina speciefika skadespekta, alla har sin hgkonsumentgrupp med folk som tappat kontrollen ver drogen. Alkoholism r ett missbruk som r mycket vl jmfrbart med narkotikamissbruk, ven om man inte talar lika hgt om det som om narkotikan.
Alkoholen r ju helig, den fr ingen rra.
Och namnet var Indica.