Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-27, 15:37
Medlem
Jaha, Petes död är på tapeten.. Såg att man refererat mig som blonderad donna! Alla blondiner är inte fejk. Men till ämnet... Jag vet ALLT eftersom jag var sambo med Pete, företagskompanjon samt huvudvittne till när han miste livet. Lika bra och fråga mig om det är något ni vill veta istället för att spekulera vilt.!
Citera
2009-01-27, 17:09
Bannlyst
Lite ot! Men när dåvarande finansministern Kjel-olof Feldt var däruppe och snackade med gruvfolk m.m sedan fest på krogen/hotellet Ferum? så gick han före tungviktsmästarn i norlland Conny Ceder som gav den lille kjell en lavett så han seglade ett par bord bort, därav namnet K:O Feldt. Conny fick för detta 2 månaders fängelse, trots att kjell retat honom. lika inför lagen! sluta nu!
Citera
2009-01-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjattra
Han bodde Vittangi med nån blonderad donna. Kommer ihåg NSDs löpsedel med hennes förgråtna ansikte och rubriken MORD!

Om honom sades det att han ofta uppträdde störigt på krogen och blev avhyst titt som tätt. Alkohol var han visst sparsam med, men det pratades om Anabola. Några sådana substanser hittades tydligen inte vid obduktionen, så hur sant det var vet man ju inte.

Tror vakten bara dömdes för vållande.

pratade med en kompis som saken som vet vem vakten är, han blev dömd för vållande som du säger och fick sitta inne 6 månader, han arbetade tydligen som kock i fängelset.
Citera
2009-01-27, 18:17
Medlem
Självfallet ska det va lika inför lagen, men det gäller oftast inte politiker, vakter med bricka osv. Hade en "vanlig Svensson" utan bricka gjort samma sak, så hade det gett betydligt längre straff än 8 mån på öppen anstalt. För den delen så är det liiite skillnad på verbala påhopp och fysiska handlingar... I Petes fall finns det inga omständigheter som talar för att 3 ordningsvakter skulle sitta/ligga på honom när han redan låg platt på golvet, dessutom med ett dödligt strupgrepp runt halsen. Dessutom påtalade bl a jag själv att han redan var död, men när de ändå fortsatte ligga på i ytterligare en kvart, så börjar man onekligen fundera hur det är ställt innanför pannbenet.!
Citera
2009-01-27, 20:25
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blonderad-donna
Självfallet ska det va lika inför lagen, men det gäller oftast inte politiker, vakter med bricka osv. Hade en "vanlig Svensson" utan bricka gjort samma sak, så hade det gett betydligt längre straff än 8 mån på öppen anstalt. För den delen så är det liiite skillnad på verbala påhopp och fysiska handlingar... I Petes fall finns det inga omständigheter som talar för att 3 ordningsvakter skulle sitta/ligga på honom när han redan låg platt på golvet, dessutom med ett dödligt strupgrepp runt halsen. Dessutom påtalade bl a jag själv att han redan var död, men när de ändå fortsatte ligga på i ytterligare en kvart, så börjar man onekligen fundera hur det är ställt innanför pannbenet.!

Det jag spontant funderar över är vad som orsakade vakternas ingripande? Jag har ett minne av att det berättades i dokumentären om händelsen att han bjudit upp en tjej som tackade nej med motiveringen "jag dansar inte med svartskallar" eller liknande. Var det så och var det i så fall detta som fick honom att bli arg och göra något dumt?

Kort sagt, vad hände egentligen vid ingripandet?
Citera
2009-01-27, 21:10
Medlem
På väg nerför trappen från det övre planet var det första tjafset. En kirunatjej ansåg sig inte kunna dansa med en svartskalle och lät också alla runtikring få veta det. Uppenbarligen så fanns det andra som var av samma åsikt, så en dansbandslilare från gällivare hakade på och fortsatte skrika åt han. Pete var dock inte intresserad av att slåss, utan ville komma hem eftersom vi skulle öppna våran restaurang tidigt för frukost. Efter att gällivarekillen skrikit ett tag så tog Pete och "nöp" typ på skämt i killens näsa, varpå han blev galen och måtta slag mot Pete.
Pete sa återigen att han inte ville bråka och sträckte in armen i garderoben för att ta sin jacka. Sen gick det fort! Vakterna hade uppfattat att han sträckt armen mot garderoben och kom rusande. Reima (tjockisen) tog strupgrepp bakifrån och kasta han på golvet, varpå han la sig själv över bröstryggen med ett stadigt struptag runt halsen med höger arm. Samtidigt kom vakt nr 2 och satte sig på ryggslutet/ändan och höll fast armarna, och vakt nr 3 satte sig på benen och höll fast dem. Dessa positioner bibehöll de ända tills polis anlände till platsen, ca 20 min senare.
Pga chocken och för att jag hade Petes väl och ve framför ögonen så haja jag inte att själv lägga in en anmälan och dokumentera skador. Två andra vakter som stod och såg på ingripandet försökte slänga ut mig också, eftersom jag antagligen var "besvärlig", som försökte få stopp på allt. Jag kunde själv liknas vid svenska flaggan efter det och hade flera trasiga smycken.
Det man kan fundera över är hur det kommer sig att man var tvungen att efterlysa gällivarekillen via media? Varför kunde han bara ta sin jacka och gå därifrån?
Nästa grej man kan fundera över är varför Pete testades för alla möjliga substanser i kroppen , när förövarna inte testades för nåt? Han var för övrigt helt emot anabola, men kunde gå ut med polarna och ta en öl.
Citera
2009-01-28, 00:16
Medlem
Hålgers avatar
Mannen som dömdes finns på Eniro. Bor kvar i Kiruna.
Citera
2009-01-28, 21:11
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blonderad-donna
På väg nerför trappen från det övre planet var det första tjafset. En kirunatjej ansåg sig inte kunna dansa med en svartskalle och lät också alla runtikring få veta det. Uppenbarligen så fanns det andra som var av samma åsikt, så en dansbandslilare från gällivare hakade på och fortsatte skrika åt han. Pete var dock inte intresserad av att slåss, utan ville komma hem eftersom vi skulle öppna våran restaurang tidigt för frukost. Efter att gällivarekillen skrikit ett tag så tog Pete och "nöp" typ på skämt i killens näsa, varpå han blev galen och måtta slag mot Pete.
Pete sa återigen att han inte ville bråka och sträckte in armen i garderoben för att ta sin jacka. Sen gick det fort! Vakterna hade uppfattat att han sträckt armen mot garderoben och kom rusande. Reima (tjockisen) tog strupgrepp bakifrån och kasta han på golvet, varpå han la sig själv över bröstryggen med ett stadigt struptag runt halsen med höger arm. Samtidigt kom vakt nr 2 och satte sig på ryggslutet/ändan och höll fast armarna, och vakt nr 3 satte sig på benen och höll fast dem. Dessa positioner bibehöll de ända tills polis anlände till platsen, ca 20 min senare.
Pga chocken och för att jag hade Petes väl och ve framför ögonen så haja jag inte att själv lägga in en anmälan och dokumentera skador. Två andra vakter som stod och såg på ingripandet försökte slänga ut mig också, eftersom jag antagligen var "besvärlig", som försökte få stopp på allt. Jag kunde själv liknas vid svenska flaggan efter det och hade flera trasiga smycken.
Det man kan fundera över är hur det kommer sig att man var tvungen att efterlysa gällivarekillen via media? Varför kunde han bara ta sin jacka och gå därifrån?
Nästa grej man kan fundera över är varför Pete testades för alla möjliga substanser i kroppen , när förövarna inte testades för nåt? Han var för övrigt helt emot anabola, men kunde gå ut med polarna och ta en öl.

Det är alltid tragiskt att få en historia berättad så nära ursprunget. Det finns mycket smärta och sorg mellan raderna i det du skriver som blöder igenom. Hoppas du fick ett rikt liv trots din tragiska historia.
Citera
2009-01-28, 22:02
Medlem
Självfallet var det en fruktansvärd tid med mycket sorg, chock och smärta. Men man lär sig att leva med det. Sättet han miste livet på lär jag dock inte acceptera så länge jag lever. Har ett bra liv idag med man och 3 barn.
Såg att man i tidigare inlägg frågat en massa grejer och jag tänkte bringa lite klarhet.
Pete dog den 11 juni 1994 och begravdes den 26 juni på saint Georges kyrkogården strax utanför Larnaca, Cypern. Han föddes på Manhattan New York, USA, av cypriotiska föräldrar. Bodde där sina 10 första år och var också amerikansk medborgare. Därav namnet Pete. Hans riktiga namn var Panagiotes Thomas, Jim var hans andranamn, men Pete passade bättre för amerikanerna.
Har fått höra historier och rykten om att han skulle gå på droger, anabola osv, eftersom man tyckte han såg "vild" ut och hade konstiga ögon. När han var baby och på promenad i Central park med sin mamma, fick han en isklimp i vänstra ögat. Var ett hårsmån från att ögat kunde räddas, men han fick ett bestående ärr i ögat som såg "konstigt" ut.
Var stort mediauppbåd efter händelsen bla tv-programmet Striptease, Veckorevyn, aftonbladet, expressen. Jag valde själv att låta medierna rapportera eftersom jag anser att det är bra att det kommer fram och inte på något sätt mörkas, vilket fallet ofta kan vara när det är poliser, ordningsvakter eller andra myndighetspersoner inblandade.
Citera
2009-01-29, 20:45
Medlem
Slumlords avatar
Blonderade donnan: Bor du kvar däruppe i trakterna och har du i sådana fall stött på vakten efter händelsen? Han verkar ju i alla fall efter vad som framkommit i tråden bo kvar i Kiruna.
Citera
2009-01-29, 22:05
Medlem
Jag bor kvar häruppe med min familj och jag har sett honom på håll. Har dock inte satt min fot på den aktuella krogen sen händelsen. Är överlag inte ute mycket i Kiruna. Självfallet så har jag typ inget alls till övers för vakten, men som jag ser det så var han inte ensam. Är inte säkert att utgången blivit på det här sättet ifall han ensam skulle tagit hand om allting. Dessutom stod det 3 vakter vid sidan om, bl a de 2 som försökte kasta ut mig, utan att ingripa. Den 3:e vakten som stod bredvid var jag fram till och bad om hjälp med att få bort de 3 som satt på Pete, men han tog ingen notis om vad jag sa.
Vakten som satt på ryggslutet och höll armarna ljög dessutom rakt igenom rättegångarna och uppvisade en mycket stöddig attityd.
Det svenska rättsväsendet ska jag inte ens tala om, det är helt förkastligt. Jag har inget iallafall att frukta av dessa vakter, men jag vet att de kör omvägar om de tvingas passera där jag bor.
Citera
2022-08-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NallePu
Vakten heter Reima Sirén och bor fortfarande i Kiruna.
Finns en med det namnet på Facebook.
Bosatt i Kiruna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här