Citat:
Ursprungligen postat av blonderad-donna
Självfallet ska det va lika inför lagen, men det gäller oftast inte politiker, vakter med bricka osv. Hade en "vanlig Svensson" utan bricka gjort samma sak, så hade det gett betydligt längre straff än 8 mån på öppen anstalt. För den delen så är det liiite skillnad på verbala påhopp och fysiska handlingar... I Petes fall finns det inga omständigheter som talar för att 3 ordningsvakter skulle sitta/ligga på honom när han redan låg platt på golvet, dessutom med ett dödligt strupgrepp runt halsen. Dessutom påtalade bl a jag själv att han redan var död, men när de ändå fortsatte ligga på i ytterligare en kvart, så börjar man onekligen fundera hur det är ställt innanför pannbenet.!
Det jag spontant funderar över är vad som orsakade vakternas ingripande? Jag har ett minne av att det berättades i dokumentären om händelsen att han bjudit upp en tjej som tackade nej med motiveringen "jag dansar inte med svartskallar" eller liknande. Var det så och var det i så fall detta som fick honom att bli arg och göra något dumt?
Kort sagt, vad hände egentligen vid ingripandet?