• 1
  • 2
2008-03-11, 22:56
Bannlyst
Jag skulle rekommendera Melatonin. http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____643.aspx

Observera:
Melatonin har de senaste åren förskrivits ex tempore i 29 olika styrkor(!) varierande mellan 0,1 mg och 100 mg per kapsel. Detta talar för stor osäkerhet i doseringen eller en extremt individualiserad dosering (5, 12).

Jag klarar mig på 3.0 mg och blir sedan trött efter 45-60 min

Eftersom risk för tillvänjning föreligger vid bruk av alla vanligen förskrivna hypnotika är behovet stort av alternativa typer av sömnmedel. Melatonin skulle kunna vara ett sådant icke beroendeframkallande alternativ. Därför bedöms jämförande studier mot gängse hypnotika vid olika former av sömnrubbningar vara synnerligen angelägna

Skitsvårt att få ut i sverige, men jag hittade denna sida: http://www.getpharma.com/productdeta...?productid=119

Kanske lite dyrt men väl värt det då man inte blir beroende av det?
Citera
2008-03-12, 20:14
Medlem
tackar för svaren. Propavan får jag en djävulsk "baksmälla" av som någon nämnde.. om jag inte sover bra på dem. Tog en sån igår och varit totalt seg hela dan.

Jag har både problem med insomning och att hålla mig sovande.. just nu både och. Fick hem spice idag och ska testa det ikväll. Tänkte inte ta någon sömntablett samtidigt. Ska försöka låta bli stilnoct och imovane några dagar nu så får jag börja om igen med dessa sen.

En lite dryg sak är att jag får lite ångest innan jag ska sova.. nära panikatacker som ni beskrev. Speciellt när flickvännen har somnat och jag ligger där och vrider på mig.. då hjälper imovane och stilnoct väldigt bra.

Om nån vet varet man kan beställa theralen så pma gärna.
Citera
2008-03-12, 22:19
Medlem
Sleepinal kan man beställa från Amazon.com faktisk.
Citera
2008-03-12, 22:21
Medlem
Eyeopeners avatar
Försök att ta 1-2propavan ca 3timmar innan du går och lägger dig och se till så att du får minst 8 timmars sömn så slipper du mestadels av baksmällen.

Efter ett tags brukande av propavan så försvinner baksmällan man får på förmidagen. Många tycker propavan eller theralen är skitmediciner, speciellt eftersom man inte kan bli hög på dom. Men användar man dom rätt så är dom helt ok till det syfte dom är till för.

Men jag skulle endå rekomendera dig stilnoct, dels för att det går ur kroppen fort, pluss om man använder den som man skall så slocknar man ganska fort.

Men var försiktig bara så du inte blir helt beroende utav sömnpreparat ifall du självmedicinerar.

Måste själv ta mina sömntabletter varje natt för att kunna sova, och jag önskar inget hellre än att kunna sova utan sömntabletter. Skulle inte vilja önska min värsta fiende dom problemen jag har med min sömn.
Citera
2008-03-12, 23:37
Medlem
Undran

Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
Benso och alkohol ger korstollerans mot både stilnoct och imovane så jag skulle rekomendera dig att dra ner på dessa preparat om du vill ha full effeckt av dina sömntabletter.

Jag har stora sömnproblem och har stilnoct, imovane och propavan

Propavan= myrkryp i benen, orolig, rastlös, kan inte somna

Stilnoct = Somnar kanske 1 av 10 gånger på, får hallucinationer, hög och flummig, gör en massa saker som jag ej kommer ihåg.Förmodligen pga att jag inte kan somna på dom

Imovane = Joo funkar rätt okej, somnar oftast 2 av 3 gånger på dom, fortare om jag tar 7,5*2 om jag snabbt vill somna.Kan även funka med 1 tablett om jag är redigt trött men inte kan slappna av.

Däremot så undrar jag om det du beskrev ovan om korstolerans.
Är jag ångestfylld, inte kan sova ect ect så har jag ett knep som sänker mig:

1 stesolid 5 mg och 2 imovane 7,5 mg och ibland på det även en esucos 25 mg men det är sällan.
Somnar, sover som ett barn och vaknar totalt utvilad.
OM man inte lägger sig så händer andra saker men det är en annan femma
Men ska man alltså inte korsa stesson och imovanen eller?
DET är min fråga....
Citera
2008-03-13, 00:52
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvahemlig
DET är min fråga....

Det beror väl på lite grand, vill du minimera din tollerans gentemot GABA-mediciner så bör du inte blanda dem, kombinationen ökar tolleransen, dvs. det medför korstollerans. Även om man endast tar terapeutiska doser så blir man tillslut lågdostollerant och måste ta högre doser för att de skall funka. Bäst är om du kunde alternera lite och köra på t ex Theralen, Melatonin, Remeron lr liknande vissa dagar och köra på benso/semibenso så lite som möjligt.
Citera
2008-03-13, 21:15
Medlem
Eyeopeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvahemlig

Däremot så undrar jag om det du beskrev ovan om korstolerans.
Är jag ångestfylld, inte kan sova ect ect så har jag ett knep som sänker mig:

1 stesolid 5 mg och 2 imovane 7,5 mg och ibland på det även en esucos 25 mg men det är sällan.
Somnar, sover som ett barn och vaknar totalt utvilad.
OM man inte lägger sig så händer andra saker men det är en annan femma
DET är min fråga....

Både stessolid och imovane har lång halveringstid och använder man sig av den kombon varje natt så kommer toleransen stiga ganska fort.
Om man självmedicinerar som TS gör så kommer det bli väldigt dyrt för honom i slutändan med den kombon varje natt.
Citera
2008-03-13, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av All in
Jag lider av sömnproblem och har inte varit vid läkaren och fått utskrivet sömntabletter. Mest pga lathet. Beställer istället sömntabletter från internet osv.

Sömnproblemen kommer och går.. ibland kan jag sova bra i nån vecka för att sedan sova pissdåligt flera dagar.. å så där håller det på.

Jag har testat propavan, stilnoct, imovane och Sleepinal (nåt ja köpte på apotek i USA som funkade rättså bra. Om nån vet vart man kan beställa det, PMa gärna) Propavan fungerade ganska bra till en början, men sedan visade det sig att jag blev seg av dem dagen efter ganska ofta.

Imovane är det jag kört mest. Den funkade bra till en början. somnade hyfsat fort och jag lyckades hålla mig sovande på den. Men efter ett par månaders användande. (inte varje dag. varrannan dag kanske) så känns inte en 7,5mg tablett så mkt och jag behöver ta två. Och även då fungerar de inte alltid. 3 så somnar jag nästan alltid. Men vill inte upp i så höga doser.

Stilnoct har jag inte använt så mycket. Nån enstaka gång för längesen. Då tyckte jag den funkade jättebra att somna in på. Nu har jag kört dom några dagar och första dagen funkade en 10mg stilnoct ganska fint.. men senare så har inte en tablett funkat spec. bra..

Rökte tidigare ganska mkt cannabis, men har nästan helt slutat med det pga en haschnojja som gjorde att jag inte tycker det är värt det längre. Sov annars jävligt bra på det..

Har nu beställt Spice gold och ska testa lite.. Har hört att man ska bli rättså sänkt av det fysiskt och ingen mindfuck där.

Kan tillägga att jag tar benso lite då och då.. ungefär en dag i veckan.. då inga stora doser.. utan 1-3 st 2mg xanax lr så mot bakfylleångest och liknande. Dock kan det hända att man flöddrar till ibland, men är väldigt sällan. Tror inte det höjer min tolerans på stilnoct imovane iaf?

Tar även Effedrin ibland på vardagar för att fokusera på jobbet.. tar aldrig kvällar, utan tar det på dagen. Köpt modafinil nu också och det tar jag också på förmiddan. Så det ska väl inte påverka sömnen om jag håller det så?

Ska även ta tag i att börja träna lite igen.. och motionera. Det brukar ju hjälpa sömnen.

Så det jag har att tillgå nu är: Stilnoct 10mg, imovane 7,5mg, spice gold.

Hur ska jag lägga upp det? När är det dax att byta piller och vilka doser verkar bra utifrån det jag berättat? Kom gärna med lite alla möjliga tips.

Tipsa om andra sömntabletter om ni vet dom finns att beställa nånstans.
(Vill inte ha tex xanax för att sova på då jag inte vill dra på mig nåt bensoberoende. Även om jag sover som en gud på xanax.)

Skriv tipsen här eller i PM.

Och jag undviker helst kommentarer som "gå till läkarn" Inte därför jag startade tråden.

väldigt tacksam om folk har något att komma med.

MVH

Remeron och Zyprexa är två mediciner man blir väldigt trött av. De flesta iaf. Medicinerna är egentligen mot depression och mano/depp, men kan skrivas ut i annat syfte. Åtminstone Remeron.
Citera
2008-03-13, 23:03
Medlem
Theralen kan vara värt att försöka men ett måste är ju Melatonin.
Citera
2008-03-13, 23:13
Medlem
SinCitys avatar
Remeron är helt klart värt ett försök, men är man illa inäten på benso kanske inte den hjälper heller? Men, man får en snygg kropp av Remeron!
Citera
2008-03-14, 00:07
Bannlyst
Yes, snygg snyggare Remeron
Citera
2010-11-29, 15:59
Medlem
arndidits avatar
Zopiklon fungerar väldigt bra för mig om man inte är på speed... somnar askit bra och det har ju en halveringstid på 6 timmar så man inte ska bli seg dagen efter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in