Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-05, 18:31
Medlem
Jgjgjg1891s avatar
Om jag har skulder hos kronofogden, och bestämmer mig för att flytta utomlands och arbeta, och ej berättar för Skatteverket till vilket land jag flyttar till, så kan inte KF ta min lön jag får i utlandet? Oavsett om det är ett svenskt företag jag arbetar för utomlands?

Jag kan alltså flytta till tex Cypern och arbeta, ta ut en lön, betala mindre skatt och leva ett nytt liv där, och KF kan inte göra någonting åt det? Vet att skulden kvarstår men har ingen som helst tanke på att flytta tillbaka till Sverige.

Uppskattar all input
Citera
2024-09-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Allt i lägenheten är sålt förutom sängen och dammsugaren. 28 augusti har man ett plan ner till Dubai i 3 veckor för att rensa hjärnan. Sedan hem till Sverige för jobb 2v i vården, sedan ledig 4v och sedan pendla till Sverige då och då för jobb inom vården. 2v jobb, 4v ledighet.

www.ss.com, i Lettland kan man hitta lägenheter i centrala Riga för 250-300 euro per månad. Funderar på att bosätta mig där. Ragga hem en lettisk brud och pendla till Sverige för jobb emellanåt. Eller så drar jag 2 månader i thailand till vintern nu när de har ändrat visumreglerna.
3 månader i Malaysia (Kuala lumpur) kan man stanna och filippinerna i upp till 3 år.

Hade jag kunnat flytande franska, hade jag flyttat till Franska polynesien och bora bora långt ut i stilla havet och Fiji. Det tillhör frankrike och européer kan bo där utan problem. Du måste kunna franska för att få jobb dock.

Mår ren skit i Sverige och jag längtar härifrån! Helt kroppen skriker efter en förändring och så skall det bli!

Nu har jag varit i Dubai i 10 dagar och det känns skönt att åka på semester. Framförallt, inget flashback på 10 dagar känns otroligt befriande. Även att lämna Sverige har gjort gott för själen. Känner mig som en ny människa här borta. Hade lite tankar på att flytta hit, det är väldigt enkelt om man öppnar upp ett företag, kosta 40-50k men värmen och alla indier och pakistanier gör att jag hoppar. Värmen är olidlig just nu.

Har lite ångest över att dra hem nästa vecka. Får försöka hålla ut. Jobb 4v i vården, sedan drar vi till lettland i 2v. Gillar jag intrycket av landet så fixar jag en bostad och pendlar till Sverige. Gillar kyla och snö. Annars får jag titta på Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av Jgjgjg1891
Om jag har skulder hos kronofogden, och bestämmer mig för att flytta utomlands och arbeta, och ej berättar för Skatteverket till vilket land jag flyttar till, så kan inte KF ta min lön jag får i utlandet? Oavsett om det är ett svenskt företag jag arbetar för utomlands?

Jag kan alltså flytta till tex Cypern och arbeta, ta ut en lön, betala mindre skatt och leva ett nytt liv där, och KF kan inte göra någonting åt det? Vet att skulden kvarstår men har ingen som helst tanke på att flytta tillbaka till Sverige.

Uppskattar all input
Så länge du är skriven i Sverige så är det lugnt.

Däremot vet man aldrig angående detta.
https://sverigesradio.se/artikel/6836739
Citera
2024-11-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jgjgjg1891

Uppskattar all input
Är du etnisk svensk? Försvinner inte vissa skulder efter ett tag, typ 20 år eller nåt?
Citera
2024-11-17, 20:24
Medlem
Citat:
Nu har jag varit i Dubai i 10 dagar och det känns skönt att åka på semester. Framförallt, inget flashback på 10 dagar känns otroligt befriande. Även att lämna Sverige har gjort gott för själen. Känner mig som en ny människa här borta. Hade lite tankar på att flytta hit, det är väldigt enkelt om man öppnar upp ett företag, kosta 40-50k men värmen och alla indier och pakistanier gör att jag hoppar. Värmen är olidlig just nu.

Har lite ångest över att dra hem nästa vecka. Får försöka hålla ut. Jobb 4v i vården, sedan drar vi till lettland i 2v. Gillar jag intrycket av landet så fixar jag en bostad och pendlar till Sverige. Gillar kyla och snö. Annars får jag titta på Norge.

Så länge du är skriven i Sverige så är det lugnt.

Däremot vet man aldrig angående detta.
https://sverigesradio.se/artikel/6836739
Hur mycket kostar det att leva i Dubai per månad? Nu menar jag verkligen inget lyxliv utan bara en enkel lägenhet, internet, ström, mat, några restaurangbesök osv.
Citera
2024-11-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Hur mycket kostar det att leva i Dubai per månad? Nu menar jag verkligen inget lyxliv utan bara en enkel lägenhet, internet, ström, mat, några restaurangbesök osv.
Jag skulle säga om du vill leva ett enkelt liv med bil dessutom som du mer eller mindre behöver trots att det finns metro så minst 10 000 dirham = 30 000 kr i månaden.

Bostad är den dyraste utgiftsposten.
Hyra 5000
Hyra bil / månad 1500. Bensin kostar ca 2,70 / litern
Har du inget körkort, kan du köpa metrokort / månad beroende på antalet zoner ca 300
Mat, affär 1500
Enklare restaurang x flera / månad 500
Citera
2024-11-18, 13:54
Medlem
Hur kommer du fram till 30.000 kr Lofiboy? De utgiftsposterna som du beskriver blir mycket billigare
än 30k i månaden, borde man inte klara sig på bra mycket mindre om man snålar?
Citera
2024-11-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Hur kommer du fram till 30.000 kr Lofiboy? De utgiftsposterna som du beskriver blir mycket billigare
än 30k i månaden, borde man inte klara sig på bra mycket mindre om man snålar?
Utgifterna som jag har skrivit ut är i Dirham. Om du räknar ihop dem blir det 9000. Vill du räkna om det till svenska priser, multiplcera med 3.
Citera
2024-11-18, 17:32
Medlem
Citat:
Jag skulle säga om du vill leva ett enkelt liv med bil dessutom som du mer eller mindre behöver trots att det finns metro så minst 10 000 dirham = 30 000 kr i månaden.

Bostad är den dyraste utgiftsposten.
Hyra 5000
Hyra bil / månad 1500. Bensin kostar ca 2,70 / litern
Har du inget körkort, kan du köpa metrokort / månad beroende på antalet zoner ca 300
Mat, affär 1500
Enklare restaurang x flera / månad 500
Vad för typ av bostad får man för 5000? En liten etta? Är det enkelt att ta sig runt på metro eller är det ett samhälle som är byggt på biltrafik först och främst?
Hade varit guld att kunna ha någon typ av business i Dubai skattefritt.
Citera
2024-11-18, 18:07
Medlem
Citat:
Vad för typ av bostad får man för 5000? En liten etta? Är det enkelt att ta sig runt på metro eller är det ett samhälle som är byggt på biltrafik först och främst?
Hade varit guld att kunna ha någon typ av business i Dubai skattefritt.
Ja, att starta företag i Dubai är enkelt. Kostar runt 35-40 000 sek.
När jag var där kunde jag klippa mig för 5 dirham hos indierna = 15 kr!

https://www.propertyfinder.ae/en/sea...u=0&rp=m&ob=mr

För 5000 dirham hittar mkt utanför dubai men det finns lite grann lite mer centralt i dubai också. Du får en 1a ja, men de duger fint, 30-40 kvm.
Gym, pool, 24/7 reception mm.
https://www.propertyfinder.ae/en/plp...-12780155.html

Blir dubbla hyror om du skall leta lokal också åt ditt företag, kanske värt att sova på företaget för att minska kostnaderna? Eller om du driver någon online business, då är det skitsamma.

Dubai är inte byggt för att promenera. Det är lite som USA, man behöver bil, annars får du springa över gator mm. Men ska du bo centralt så klarar du dig. Du får gå en bit ibland och det är ett helvete halva året när det är 40 grader ute.

Dubai metro map.
https://www.inat.fr/files/dubai-metro-subway-map.png
Senast redigerad av Lofiboy 2024-11-18 kl. 18:16.
Citera
2024-11-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, att starta företag i Dubai är enkelt. Kostar runt 35-40 000 sek.
När jag var där kunde jag klippa mig för 5 dirham hos indierna = 15 kr!

https://www.propertyfinder.ae/en/sea...u=0&rp=m&ob=mr

För 5000 dirham hittar mkt utanför dubai men det finns lite grann lite mer centralt i dubai också. Du får en 1a ja, men de duger fint, 30-40 kvm.
Gym, pool, 24/7 reception mm.
https://www.propertyfinder.ae/en/plp...-12780155.html

Blir dubbla hyror om du skall leta lokal också åt ditt företag, kanske värt att sova på företaget för att minska kostnaderna? Eller om du driver någon online business, då är det skitsamma.

Dubai är inte byggt för att promenera. Det är lite som USA, man behöver bil, annars får du springa över gator mm. Men ska du bo centralt så klarar du dig. Du får gå en bit ibland och det är ett helvete halva året när det är 40 grader ute.

Dubai metro map.
https://www.inat.fr/files/dubai-metro-subway-map.png
Tack för info, grymt!
Om man är ren investerare i Krypto t.ex, hur skulle det funkar då att slippa betala skatt? Kan man starta någon form av företag då eller hur funkar det?
Citera
2024-11-18, 21:18
Medlem
Citat:
Tack för info, grymt!
Om man är ren investerare i Krypto t.ex, hur skulle det funkar då att slippa betala skatt? Kan man starta någon form av företag då eller hur funkar det?

Vet ej hur det funkar tyvärr.

https://www.investindubai.gov.ae/en/business-setup
Citera
Idag, 19:55
Medlem
Jgjgjg1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizbulllaaaaah
Är du etnisk svensk? Försvinner inte vissa skulder efter ett tag, typ 20 år eller nåt?

Yes, jag är etnisk Svensk, men min mamma löste mina onödiga lån. Så nu kan jag börja om som tur är! Och betalar endast mamma nu utan ränta.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in