• 1
  • 2
2008-03-14, 19:27
Medlem
Representativ demokrati r i teorin fungerande ssom s att vi ska vlja de som representerar oss, vra sikter. Men i praktiken - eller med tiden om vi ska vara snlla - s har den uttolkats som s att vi fr vlja de som ska bestmma ver oss. Ngonstans p vgen s har hela den dr grejen med folklig frankring frsvunnit, och det vi gr i praktiken numera r att rsta p en uppstllning despoter. Som dessutom betraktar sig sjlv som upplysta, s upplysta s att de tar sig rtten att agera despotiskt.

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns. Det har nmligen inget folkligt std i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort std r den dr abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla frgves hoppas och vntar p och vilken r den som fr mnniskor att g och rsta om och om igen.
Citera
2008-03-14, 19:31
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Representativ demokrati r i teorin fungerande ssom s att vi ska vlja de som representerar oss, vra sikter. Men i praktiken - eller med tiden om vi ska vara snlla - s har den uttolkats som s att vi fr vlja de som ska bestmma ver oss. Ngonstans p vgen s har hela den dr grejen med folklig frankring frsvunnit, och det vi gr i praktiken numera r att rsta p en uppstllning despoter. Som dessutom betraktar sig sjlv som upplysta, s upplysta s att de tar sig rtten att agera despotiskt.

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns.
Det har nmligen inget folkligt std i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort std r den dr abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla frgves hoppas och vntar p och vilken r den som fr mnniskor att g och rsta om och om igen.

Vilka statsskick r i praktiken mer demokratiska enligt dig?

Jag menar att den moderna borgerliga demokratin r ganska dlig. Men trots allt det bsta vi har.
Citera
2008-03-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vilka statsskick r i praktiken mer demokratiska enligt dig?

Jag menar att den moderna borgerliga demokratin r ganska dlig. Men trots allt det bsta vi har.

De allra flesta andra statsskick har ofta varit mer demokratiska, allts ur den aspekten d med "folklig frankring." Allts gjort det som folket velat gra, och varit poppis bland folket.
Citera
2008-03-14, 19:57
Medlem
Realizts avatar
Citat:
De allra flesta andra statsskick har ofta varit mer demokratiska, allts ur den aspekten d med "folklig frankring." Allts gjort det som folket velat gra, och varit poppis bland folket.
Mjligen ur den synvinkeln att staten sllan lagt sig i s mycket i folks privatliv, som vr "demokrati" gr. Det som inte r politik, r lika fritt i bde demokrati som diktatur.
Citera
2008-03-14, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Mjligen ur den synvinkeln att staten sllan lagt sig i s mycket i folks privatliv, som vr "demokrati" gr. Det som inte r politik, r lika fritt i bde demokrati som diktatur.

Du menar som i fretagsdemokrati och/eller fretagsdiktatur
Citera
2008-03-15, 01:27
Medlem
obotlig_realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeister
Jag sitter hr och r lite konfunderad. Sg just att regeringen klubbat igenom ett beslut som kommer att gra det lttare fr upphovsmn att komma t fildelare. Jag ska inte g in i detalj p vad det innebr, fr det jag undrar ver r ngot annat.

I en demokrati ska ju, som jag frsttt det, beslut som tas av regeringen reflektera det majoriteten av befolkningen anser vara rtt. Innebr det dallts att mer n 50% av svenska befolkningen faktiskt anser att en IP-adress ska kunna knytas till en person, och att denna information ska gras tillgnglig fr artisten, frfattaren, whatever?

Det r kanske inte bsta exemplet, men vad jag menar r att i alla fall jag fr en knsla av att mnga beslut som tas inte alls har med vad svenska befolkningen tycker och vill, utan snarare vad som "borde gras", eller som i detta fall, vad som gynnar fretagen.

Min frga r vl egentligen om ni tror att beslut som dessa skulle f mer n 50% medhll om man startade en folkomrstning? Det var vl typ 2% som betalade fr att ladda ner film om jag minns rtt?

Regeringen gr marknadens och inte folkets renden.
Varfr vill till exempel regeringen att Sverige ska g in i en ny stat ala "United states of Europe" utan att frga vad folket tycker i en folkomrstning?
r det fr att folket vill ha det s? Nej! Folket vill ju inte ens ha Euro.
r det fr att blidka marknaden, EU? Ja!

Allting handlar om marknadens intressen. Och d fr tyvrr demokratin stryka p foten en hel del.
Citera
2008-03-15, 01:46
Medlem
Holmeisters avatar
Citat:

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns. Det har nmligen inget folkligt std i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort std r den dr abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla frgves hoppas och vntar p och vilken r den som fr mnniskor att g och rsta om och om igen.

Jamen exakt! Vi vljer de som ska BESTMMA ver oss, inte de som representerar vra sikter. Det knns som man kommer undan med fler och fler beslut bara fr att att man r "politiker" idag utan att beslutet, precis som du skriver, har en folklig frankning.

Det hr r ju helt uppenbart om man bara tnker efter lite, s jag undrar ifall det faktiskt r shr vi vill ha det? Eller r alla bara fr upptagna med annat fr att bry sig?

Nsta valomgng blir frsta gngen fr mig att rsta, det r bland annat drfr jag funderar lite. Men sdant hr fr mig att bli tveksam p var jag egentligen str ngonstans. Hur rstar till exempel du belzebubb (om du knner fr att delge det frsts)?
Citera
2008-03-15, 01:54
Medlem
jokers avatar
Citat:

VILKA andra statskick menar du?
Citera
2008-03-15, 02:01
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Regeringen gr marknadens och inte folkets renden.
Marknaden r platsen dr mnniskorna msesidigt frivilligt kommer verens om att handla eller "fretaga" handlingar. En marknad r inte en aktr. En marknad har inga renden. Nr ngon spar skiter ur en annan, s har marknaden upphrt. Nr ngon ber ett ombud (staten) spa skiter ur en annan, s har marknaden upphrt.

En stat gr frsts bara de starkas renden mot de svaga. Det har vi ju sett att alla stater verallt alltid har gjort. Stat r aggressionsvld och vilken annan anvndning kan agressionsvld ha, n att strka de redan starka genom att ta frn de svaga?

S det r bl.a. fr att sluta frstrka de starka p de svagas bekostnad, som jag fresprkar den minimala staten. Utopier om att en form av stat skulle "bli bra" r det ju hg tid att ge upp nu ntligen. Lt mnniskorna vara i fred!
Citera
2008-03-15, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeister
Jamen exakt! Vi vljer de som ska BESTMMA ver oss, inte de som representerar vra sikter. Det knns som man kommer undan med fler och fler beslut bara fr att att man r "politiker" idag utan att beslutet, precis som du skriver, har en folklig frankning.

Det hr r ju helt uppenbart om man bara tnker efter lite, s jag undrar ifall det faktiskt r shr vi vill ha det? Eller r alla bara fr upptagna med annat fr att bry sig?

Nsta valomgng blir frsta gngen fr mig att rsta, det r bland annat drfr jag funderar lite. Men sdant hr fr mig att bli tveksam p var jag egentligen str ngonstans. Hur rstar till exempel du belzebubb (om du knner fr att delge det frsts)?

Akta dig, lyssna inte p belzebubb, han r en av de dr ljusskygga mrkermnnen som de varnar fr i skolan och i media. Om du inte passar dig kanske du ocks blir politiskt inkorrekt innan du vet ordet av...
Citera
2008-03-15, 03:14
Medlem
mulisha_troopers avatar
Dagens demokrati fungerar vldigt dligt i sverige,jag rknar inte sverige till en demokrati med siktsfrihet lngre.

det r vl bara kolla p pollen i aftonbladet...93,8% tycker inte att frslaget ska genomfras...s r det alltid nr det dyker upp en poll i svensk media,varenda gng s drivs det politik som gr rakt ver vad folket tycker...man skiter i vad folk tycker,sverige ska till varje pris bli en "mngkultur" med 3:dje vrldens alla fattiga och outbildade,man ska till varje pris frska rdda hela vrlden,och det ska genomfras med svenska skattebetalarnas pengar,det sista som politikerna bryr sig om r vad folk tycker,fr tycker man inte som dom s r man bde det ena och det andra.
Senast redigerad av mulisha_trooper 2008-03-15 kl. 03:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in