Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-14, 19:27
  #13
Medlem
Representativ demokrati är i teorin fungerande såsom så att vi ska välja de som representerar oss, våra åsikter. Men i praktiken - eller med tiden om vi ska vara snälla - så har den uttolkats som så att vi får välja de som ska bestämma över oss. Någonstans på vägen så har hela den där grejen med folklig förankring försvunnit, och det vi gör i praktiken numera är att rösta på en uppställning despoter. Som dessutom betraktar sig själv som upplysta, så upplysta så att de tar sig rätten att agera despotiskt.

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns. Det har nämligen inget folkligt stöd i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort stöd är den där abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla förgäves hoppas och väntar på och vilken är den som får människor att gå och rösta om och om igen.
Citera
2008-03-14, 19:31
  #14
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Representativ demokrati är i teorin fungerande såsom så att vi ska välja de som representerar oss, våra åsikter. Men i praktiken - eller med tiden om vi ska vara snälla - så har den uttolkats som så att vi får välja de som ska bestämma över oss. Någonstans på vägen så har hela den där grejen med folklig förankring försvunnit, och det vi gör i praktiken numera är att rösta på en uppställning despoter. Som dessutom betraktar sig själv som upplysta, så upplysta så att de tar sig rätten att agera despotiskt.

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns.
Det har nämligen inget folkligt stöd i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort stöd är den där abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla förgäves hoppas och väntar på och vilken är den som får människor att gå och rösta om och om igen.

Vilka statsskick är i praktiken mer demokratiska enligt dig?

Jag menar att den moderna borgerliga demokratin är ganska dålig. Men trots allt det bästa vi har.
Citera
2008-03-14, 19:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vilka statsskick är i praktiken mer demokratiska enligt dig?

Jag menar att den moderna borgerliga demokratin är ganska dålig. Men trots allt det bästa vi har.

De allra flesta andra statsskick har ofta varit mer demokratiska, alltså ur den aspekten då med "folklig förankring." Alltså gjort det som folket velat göra, och varit poppis bland folket.
Citera
2008-03-14, 19:57
  #16
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
De allra flesta andra statsskick har ofta varit mer demokratiska, alltså ur den aspekten då med "folklig förankring." Alltså gjort det som folket velat göra, och varit poppis bland folket.
Möjligen ur den synvinkeln att staten sällan lagt sig i så mycket i folks privatliv, som vår "demokrati" gör. Det som inte är politik, är lika fritt i både demokrati som diktatur.
Citera
2008-03-14, 20:02
  #17
Avstängd
Principens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Möjligen ur den synvinkeln att staten sällan lagt sig i så mycket i folks privatliv, som vår "demokrati" gör. Det som inte är politik, är lika fritt i både demokrati som diktatur.

Du menar som i företagsdemokrati och/eller företagsdiktatur
Citera
2008-03-15, 01:27
  #18
Medlem
obotlig_realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeister
Jag sitter här och är lite konfunderad. Såg just att regeringen klubbat igenom ett beslut som kommer att göra det lättare för upphovsmän att komma åt fildelare. Jag ska inte gå in i detalj på vad det innebär, för det jag undrar över är något annat.

I en demokrati ska ju, som jag förstått det, beslut som tas av regeringen reflektera det majoriteten av befolkningen anser vara rätt. Innebär det dåalltså att mer än 50% av svenska befolkningen faktiskt anser att en IP-adress ska kunna knytas till en person, och att denna information ska göras tillgänglig för artisten, författaren, whatever?

Det är kanske inte bästa exemplet, men vad jag menar är att i alla fall jag får en känsla av att många beslut som tas inte alls har med vad svenska befolkningen tycker och vill, utan snarare vad som "borde göras", eller som i detta fall, vad som gynnar företagen.

Min fråga är väl egentligen om ni tror att beslut som dessa skulle få mer än 50% medhåll om man startade en folkomröstning? Det var väl typ 2% som betalade för att ladda ner film om jag minns rätt?


Regeringen går marknadens och inte folkets ärenden.
Varför vill till exempel regeringen att Sverige ska gå in i en ny stat a´la "United states of Europe" utan att fråga vad folket tycker i en folkomröstning?
Är det för att folket vill ha det så? Nej! Folket vill ju inte ens ha Euro.
Är det för att blidka marknaden, EU? Ja!

Allting handlar om marknadens intressen. Och då får tyvärr demokratin stryka på foten en hel del.
Citera
2008-03-15, 01:46
  #19
Medlem
Holmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Representativ demokrati är i teorin fungerande såsom så att vi ska välja de som representerar oss, våra åsikter. Men i praktiken - eller med tiden om vi ska vara snälla - så har den uttolkats som så att vi får välja de som ska bestämma över oss. Någonstans på vägen så har hela den där grejen med folklig förankring försvunnit, och det vi gör i praktiken numera är att rösta på en uppställning despoter. Som dessutom betraktar sig själv som upplysta, så upplysta så att de tar sig rätten att agera despotiskt.

I praktiken har demokratin alltid (den moderna) varit det allra minst demokratiska statsskick som finns. Det har nämligen inget folkligt stöd i praktisk/konkret form, den enda formen av demokratin som har stort stöd är den där abstrakta teoretiska "fungerande" demokratin, den som alla förgäves hoppas och väntar på och vilken är den som får människor att gå och rösta om och om igen.

Jamen exakt! Vi väljer de som ska BESTÄMMA över oss, inte de som representerar våra åsikter. Det känns som man kommer undan med fler och fler beslut bara för att att man är "politiker" idag utan att beslutet, precis som du skriver, har en folklig förankning.

Det här är ju helt uppenbart om man bara tänker efter lite, så jag undrar ifall det faktiskt är såhär vi vill ha det? Eller är alla bara för upptagna med annat för att bry sig?

Nästa valomgång blir första gången för mig att rösta, det är bland annat därför jag funderar lite. Men sådant här får mig att bli tveksam på var jag egentligen står någonstans. Hur röstar till exempel du belzebubb (om du känner för att delge det förstås)?
Citera
2008-03-15, 01:54
  #20
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
De allra flesta andra statsskick har ofta varit mer demokratiska, alltså ur den aspekten då med "folklig förankring." Alltså gjort det som folket velat göra, och varit poppis bland folket.

VILKA andra statskick menar du?
Citera
2008-03-15, 02:01
  #21
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Regeringen går marknadens och inte folkets ärenden.
Marknaden är platsen där människorna ömsesidigt frivilligt kommer överens om att handla eller "företaga" handlingar. En marknad är inte en aktör. En marknad har inga ärenden. När någon spöar skiter ur en annan, så har marknaden upphört. När någon ber ett ombud (staten) spöa skiter ur en annan, så har marknaden upphört.

En stat går förstås bara de starkas ärenden mot de svaga. Det har vi ju sett att alla stater överallt alltid har gjort. Stat är aggressionsvåld och vilken annan användning kan agressionsvåld ha, än att stärka de redan starka genom att ta från de svaga?

Så det är bl.a. för att sluta förstärka de starka på de svagas bekostnad, som jag förespråkar den minimala staten. Utopier om att en form av stat skulle "bli bra" är det ju hög tid att ge upp nu äntligen. Låt människorna vara i fred!
Citera
2008-03-15, 03:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeister
Jamen exakt! Vi väljer de som ska BESTÄMMA över oss, inte de som representerar våra åsikter. Det känns som man kommer undan med fler och fler beslut bara för att att man är "politiker" idag utan att beslutet, precis som du skriver, har en folklig förankning.

Det här är ju helt uppenbart om man bara tänker efter lite, så jag undrar ifall det faktiskt är såhär vi vill ha det? Eller är alla bara för upptagna med annat för att bry sig?

Nästa valomgång blir första gången för mig att rösta, det är bland annat därför jag funderar lite. Men sådant här får mig att bli tveksam på var jag egentligen står någonstans. Hur röstar till exempel du belzebubb (om du känner för att delge det förstås)?

Akta dig, lyssna inte på belzebubb, han är en av de där ljusskygga mörkermännen som de varnar för i skolan och i media. Om du inte passar dig kanske du också blir politiskt inkorrekt innan du vet ordet av...
Citera
2008-03-15, 03:14
  #23
Medlem
mulisha_troopers avatar
Dagens demokrati fungerar väldigt dåligt i sverige,jag räknar inte sverige till en demokrati med åsiktsfrihet längre.

det är väl bara kolla på pollen i aftonbladet...93,8% tycker inte att förslaget ska genomföras...så är det alltid när det dyker upp en poll i svensk media,varenda gång så drivs det politik som går rakt över vad folket tycker...man skiter i vad folk tycker,sverige ska till varje pris bli en "mångkultur" med 3:dje världens alla fattiga och outbildade,man ska till varje pris försöka rädda hela världen,och det ska genomföras med svenska skattebetalarnas pengar,det sista som politikerna bryr sig om är vad folk tycker,för tycker man inte som dom så är man både det ena och det andra.
__________________
Senast redigerad av mulisha_trooper 2008-03-15 kl. 03:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback